2024-02-21, 17:42
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Kan man ansöka om CSN för sommaren (sommarkurser) och hösten samtidigt? Prövas då studieresultatet när jag ansöker till våren nästa år mot både sommarkurserna och höstterminen? Jag tänker att jag tar en viss risk annars om jag av någon anledning inte skulle klara sommarkursen och då inte får fortsatt CSN för hösten.
Om någon annan har samma fundering fick jag svar från CSN att det går bra att ansöka om sommarkursen och höstterminen samtidigt. Om man gör det prövar CSN studieresultatet mot både sommarkursen och höstterminen.
Citera
2024-02-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Förut i alla fall (kanske fortfarande) så om man först läste på konvux eller liknande och sen studerade på universitet så strök csn skulden för komvux.

De strök hälften av lånedelen, 1/6 var gång man 30 HP (eller 20 gamla HP) i tre instanser.
Citera
2024-02-24, 12:55
Medlem
Det finns säkert personer som ställt denna frågan tidigare i tråden, men ställer den igen. Är det någon som lyckats få fler veckor beviljade av CSN än 240 veckor, utan att ha extremt speciella omständigheter?
Är det helt omöjligt att få fler veckor beviljade, på grund av att man hatar sitt jobb?
Eller är enda sättet att ta ut veckor på grundskolenivå och gymnasienivå, vilket leder till nästa fråga. Blir man ens antagen till distanskurser på gymnasie- och grundskolenivå när man redan har universitetsexamen?
Citera
2024-02-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lash123
Det finns säkert personer som ställt denna frågan tidigare i tråden, men ställer den igen. Är det någon som lyckats få fler veckor beviljade av CSN än 240 veckor, utan att ha extremt speciella omständigheter?
Är det helt omöjligt att få fler veckor beviljade, på grund av att man hatar sitt jobb?
Eller är enda sättet att ta ut veckor på grundskolenivå och gymnasienivå, vilket leder till nästa fråga. Blir man ens antagen till distanskurser på gymnasie- och grundskolenivå när man redan har universitetsexamen?

Gymnasienivå är väl i alla fall möjligt.
Citera
2024-02-25, 19:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lash123
Det är extremt svårt, och ja, det är helt omöjligt att få fler veckor beviljade för att man hatar sitt jobb.

För att bli antagen till kurser på grundskolenivå ska du sakna de kunskaperna, så det är nog ganska dödfött. Däremot kan man bli antagen till gymnasiekurser som man inte redan läst. Finns även kurser på gymnasienivå på folkhögskolor och så. Där kan man hitta en del rent flum.
Citera
2024-02-26, 03:35
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Vad händer med chanserna om framtida studieBIDRAG om man inte klarat de poäng som CSN kräver? Gör det skillnad om man inte tagit ut en enda krona från CSN, alltså om man inte har lämnat in en studieförsäkran?

En kompis sa att man inte ens får söka ny utbildning igen. Sa han det för att skrämmas eller har jag faktiskt förstört hela min framtid?
Citera
2024-02-26, 03:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Vad händer med chanserna om framtida studieBIDRAG om man inte klarat de poäng som CSN kräver? Gör det skillnad om man inte tagit ut en enda krona från CSN, alltså om man inte har lämnat in en studieförsäkran?
Om du inte klarat kurser när du inte haft studiestöd så gör det inget. Om du inte klarat nog med kurser för att uppnå studieresultatet när du tagit CSN så kan det bli problem. CSN gör ingen skillnad på studiebidrag och studielån här.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
En kompis sa att man inte ens får söka ny utbildning igen. Sa han det för att skrämmas eller har jag faktiskt förstört hela min framtid?
Vet inte om han är okunnig eller vill skrämmas, men fel har han iaf.
Citera
2024-02-27, 14:58
Medlem
Hur är det nu. Kommer CSN-skulden skrivas av vid en viss ålder eller har de tagit bort det?
Citera
2024-02-27, 15:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Hur är det nu. Kommer CSN-skulden skrivas av vid en viss ålder eller har de tagit bort det?
Det beror på när du tog lånen.

Tog du lån från 1 juli 2001 till 31 december 2021 så skrivs de av när man fyller 68 år.
Lån utbetalda från och med 1 januari 2022 skrivs av när man fyller 72 år.
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/avskrivning-av-studielan.html)

Lån tagna innan juli 2001 skrivs av vid 65 år ålder.
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/betala-tillbaka-studielan-utbetalda-fore-1989.html)
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/betala-tillbaka-studielan-utbetalda-mellan-1-januari-1989-och-30-juni-2001.htm)

Finns vissa undantag baserat på hur man skött sina återbetalningar o.s.v., kolla sidorna jag länkade för mer info.
Citera
2024-02-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det beror på när du tog lånen.

Tog du lån från 1 juli 2001 till 31 december 2021 så skrivs de av när man fyller 68 år.
Lån utbetalda från och med 1 januari 2022 skrivs av när man fyller 72 år.
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/avskrivning-av-studielan.html)

Lån tagna innan juli 2001 skrivs av vid 65 år ålder.
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/betala-tillbaka-studielan-utbetalda-fore-1989.html)
(https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/betala-tillbaka-studielan-utbetalda-mellan-1-januari-1989-och-30-juni-2001.htm)

Finns vissa undantag baserat på hur man skött sina återbetalningar o.s.v., kolla sidorna jag länkade för mer info.

Tack tack!
Det gjorde jag.
Borde räkna ut hur mycket jag kommer ha betalat tillbaka i slutändan. Befarar att det kommer vara så mycket att jag inte tjänar på att det skrivs av. Smartaste är kanske att göra ett krafttag och betala av det så fort som möjligt ändå.
Citera
2024-02-27, 16:29
Medlem
Har en fråga king resultatskravet för studiemedel. Jag pluggar en 5 årig utbildning på universitet och tar fullt studiemedel (lån + bidrag). Detta läsår har inte gått speciellt bra och mitt studieresultat ligger risigt till för kraven till hösten.

Mina fråga är, kan jag söka sommarkurser, utan att ta något studiestöd för dem och räkna med de poängen till mitt studieresultat för det gångna året? Kommer CSN ta med det i sin beräkning för att jag ska få studiemedel nästa år?

Tack!
Citera
2024-02-27, 20:08
Moderator
HelgeBuks avatar
Privatekonomi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto