Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Finska zigenare: Klär sig i kostymbyxa och läderjacka och har Elvisfrilla (männen), stora märkliga dräkter som ser ut som något från 1500-talets kungahus (kvinnor). Har rena kläder. Huden är blek, håret svart. Lever på stöld, bedrägerier etc. Ofta födda i Sverige, men levt hela sina liv utanför samhället.

Rumänska zigenare: Klär sig i det man kommer över. Kläderna är smutsiga. Ser ut som, och är ibland också uteliggare. Huden lätt mörk. Håret svart. Lever som migranter i Sverige några månader åt gången då man tigger, plockar burkar och i viss mån stjäl.

Ringer verkligen ingen klocka gällande finska varianten. Måste hålla ögona öppna
Citera
2024-03-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Vi har ingen kriminalitet i Sverige, det är ju ju bara en kulturkrock enligt Mona Sahlin.

Dessutom så har svenska folket röstat för denna utveckling i decennier, så varför klaga nu när ni fått som ni ville?
Vilken nationalitet har du?
Citera
2024-03-18, 11:04
Medlem
CyberIngmars avatar
Trist att det inte är romer från Rumänien och Bulgarien som packat väskorna och åkt hem. Då har vi en fördel med gängen

Min första tanke var att gängen riktar in sig på tiggande organiserade zigenare och kräver pengar i utbute mot beskydd
Citera
2024-03-18, 13:55
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Direkt inspirerad ifrån "Släng dig brunnen" med Peter Wahlbeck.

"När zigenarna klagar på spring i trappen, då vet man jävlar i mig att det springs i trappen"

Han har sina ljusa stunder Wahlbeck, det har han.

Det kan möjligtvis vara svårt att hitta positiva aspekter kring zigenarna men de är inte alls lika naiva som medelsvensson.
Citera
2024-03-18, 19:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Intressant, kan du berätta mer?
Sexuella trakasserier låter ju osannolikt med tanke på hur de ser ut, så har muslimerna satt ned foten mot det organiserade tiggeriet?

Vi talar alltså om människor som våldtar +90-åringar och getter. Tror du de tänker - "nä fy, en zigenarkärring, där går gränsen"! .

Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Mycket, mycket länge sedan jag såg en finsk rom stjäla i affär. Sett det en gång för ca 30 år sen. De jag stött på i nutid på senare år, har varit extremt ärliga. Så, det är väl som med oss andra, både onda och goda.

Bäst är att mellan fyra ögon tala med en butiksägare, en du verkligen känner.
Citera
2024-03-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vi talar alltså om människor som våldtar +90-åringar och getter. Tror du de tänker - "nä fy, en zigenarkärring, där går gränsen"! .

Jo, det vore intressant!
Han kan ju ha andra erfarenheter än jag.

De "nya" romerna, de som tigger och säger "hejhej", dvs de som kommer från Rumänien, är tyvärr ofta fullständigt gränslösa. Går på kunder inne i mataffären, bråkar med personalen när de försöker avvisa dem, tjuvkikar när man slår in koden vid betalning,
tränger sig på och tigger närgånget i Sthlms T-bana!
Det är skillnad på graden av integration vill jag påstå.
EU-tiggarna ska inte vara här, finska romer är antingen medborgare i Finland eller Sverige.

Undrar om finska romerna fått särskilda hot mot sig från gängen och andra romer?
Citera
2024-03-18, 22:20
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Dom har flinka fingrar när det gäller att stoppa dom enorma kjolarna fulla med kött, så numer kan vi inte ha dom finaste/dyraste bitarna framme i kyl utan dessa finns bakom disk.
I varenda butik jag jobbat har vi haft problem med just zigenare och jag vet inte hur många jag varit med om att stoppa genom åren..

Dock ser man inte den finska varianten lika ofta längre, däremot har det lokala centrumet här i stan sin alldeles egen ”hejhej-familj” som beter sig exakt som beskrivits här i tråden när dom är i butiken.

Edit; jackorna som männen bär liknar sådana som taxichaufförer har på sig (lite strikta sådär) har faktiskt sällan sett någon med skinnpaj.
Fö klockrena beskrivningar (utseendemässigt).
Citera
2024-03-18, 22:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Dom har flinka fingrar när det gäller att stoppa dom enorma kjolarna fulla med kött, så numer kan vi inte ha dom finaste/dyraste bitarna framme i kyl utan dessa finns bakom disk.
I varenda butik jag jobbat har vi haft problem med just zigenare och jag vet inte hur många jag varit med om att stoppa genom åren..

Dock ser man inte den finska varianten lika ofta längre, däremot har det lokala centrumet här i stan sin alldeles egen ”hejhej-familj” som beter sig exakt som beskrivits här i tråden när dom är i butiken.

Edit; jackorna som männen bär liknar sådana som taxichaufförer har på sig (lite strikta sådär) har faktiskt sällan sett någon med skinnpaj.
Fö klockrena beskrivningar (utseendemässigt).

Kan föreställa mig att de "handlar över disk" och sedan försvinner det paketet in i någon kjol eller väska någonstans på väg till kassan.

Jag jobbade bland annat på bensinmack på 80-talet. Zigenare var alltid riskmoment i butiken. Vi fick instruktioner om hur man skulle hantera dem.
Citera
2024-03-18, 23:05
Medlem
bulletproofsouls avatar
När Zigenare flyr landet pga av kriminalitet så börjar man inse vidden av Sveriges haveri och de problem vi har framför oss.

Grejen är ju annars att dessa finska zigenare på senare tid faktiskt framstår som ett under i välfungerande och välintegrerade grupp relativt de nyare stjärnor som letat sig upp till våra breddgrader.
Finska Zigenare väljer jag alla dagar i veckan att ha som grannar över en somalisk fjortonbarnsfamilj eller religiöst passiv aggressiva araber som hela tiden vaktar sin heder.

Jag förstår att de sticker. De är i en utsatt position. De bor i de sämsta områdena och tvingas stå ut med mångkulturen och gängkriminaliteten varje dag. De är också en del av det gamla Sverige som försvinner allt mer i historiens dimmor.
Citera
2024-03-19, 07:59
Medlem
Mad monks avatar
Tänk att bara kunna fly så fort det inte passar det verkar alla babbeluringar vara experter på.
Citera
2024-03-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Tänk att bara kunna fly så fort det inte passar det verkar alla babbeluringar vara experter på.

Finska romer är inga babbeluringar, utan finska eller svenska medborgare sedan generationer! De har levt länge här i Norden (bl a som soldater på 1700- talet).
Både Sverige och Finland är deras hemländer.

Blanda inte ihop dem med rumänska muslimska romer, eller övriga!
Skulle själv inte vilja bo i de utsatta områden de ofta bor i. Idag är områdena ännu mer "utsatta"! Klart de som kan flyttar därfifrån.
Citera
2024-03-20, 22:52
Medlem
Pusts avatar
Säga vad man vill om zigenare. Stjäla från gadjo (icke-zigenare) har de inga problem med (och legenden säger att det är för att en zigenare svalde en spik som skulle vara för Jesu korsfästelse, och detta gjorde zigenarna till ett utvalt folk precis som judarna), men det ingår inte typiskt i deras moraliska värderingar att begå brott såsom våldtäkt, rån och mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in