Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-18, 03:00
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Din kommentar här är så bra att tråden kunde stängas och så kan alla läsa ditt inlägg om och om igen.

Jag repeterar den. ”När Zigenare tycker att det är för mycket kriminalitet i samhället så har man problem...

Smaka på den. Slipa högaffeln och far till huvudstaden.
Haha jo det börjar väl bli dags. Är ju så sant som det är sagt. När ziggarna flyr är ungefär som när råttorna lämnar skeppet. Då vet man att det är riktigt illa.
Citera
2024-03-18, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ser det lite då och då här men är även ofta tjejer runt 20 som bär dessa. Såg dock aldrig någon zigenare under min skolgång någonsin. Går de i skola och bär de då vanliga kläder? Eller har de egna skolor?

Skolplikten är för alla barn. Vid en viss ålder (minns ej vilken) får iaf tjejerna välja om de ska bära traditionell klädsel (långa, vida klänningar i svart sammet (?) och ryschiga blusar med spets, eller vanlig klädsel som Svenssons har. Valet är livslångt tror jag. Männen har kostymbyxor och skinnjacka. Kan bilar!
Finska romer tigger inte, har ofta jobb och är numera välintegrerade. Vanligt att vara medlem och aktiv i pingstkyrkan exv. Skickliga fritidsmusiker.
Vad jag förstår har kriminaliteten bland dem sjunkit avsevärt sedan 60-70- talet.

De är väl vana att bedöma risker i sin omgivning, sett utvecklingen i Sverige och därmed dragit slutsatsen att det är tryggare i Finland. En del har väl äldre släkt där också, som de vill vara närvarande hos.
Senast redigerad av DEF1 2024-03-18 kl. 05:25.
Citera
2024-03-18, 05:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Skolplikten är för alla barn. Vid en viss ålder (minns ej vilken) får iaf tjejerna välja om de ska bära traditionell klädsel (långa, vida klänningar i svart sammet (?) och ryschiga blusar med spets, eller vanlig klädsel som Svenssons har. Valet är livslångt tror jag. Männen har kostymbyxor och skinnjacka. Kan bilar!
Finska romer tigger inte, har ofta jobb och är numera välintegrerade. Vanligt att vara medlem och aktiv i pingstkyrkan exv. Skickliga fritidsmusiker.
Vad jag förstår har kriminaliteten bland dem sjunkit avsevärt sedan 60-70- talet.
Intressant. Är sjukt egentligen att jag kan så lite om en kultur/ett folk som varit här i hundratals år. Men de verkar vilja sköta sitt eget. Jo är ju sällan man läser om zigenare numera men det har väl iofs mest att göra med den utbredda gängbrottsligheten som tagit över nyheterna. Är ju lite romer ibland i media men då är det mest snyftartiklar för att de ska ha behandlats dåligt av någon. Att de alltjämt är ett allmänt tjuvaktigt folk talas det lite om. Fina kläder har de dock, den delen gillar jag. Är som om vi svenskar skulle gå runt i folkdräkter dagen i ända. Var väl GIII som införde svenska dräkten men har väl blivit en aning omodern sedan 1790-talet kanske.
Citera
2024-03-18, 05:34
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Vi har ingen kriminalitet i Sverige, det är ju ju bara en kulturkrock enligt Mona Sahlin.

Det är ju till viss del helt sant dock.

I hemländerna är det exempelvis inte kriminellt att kasta frugan eller dottern från balkongen. Det är inte kriminellt att klankriga eller att roffa åt sig gratispengar. I Mellanöstern är det ju inte kriminellt att slå sina barn eller att ha sex med vare sig pojkar, flickor eller getter.

Det blir alltså en kulturkrock när de kommer till ett land där det helt plötsligt är kriminellt att leva så som man ska leva.

Mona Sahlin har sagt mycket skit men, här hade hon ju helt rätt. Vet iofs inte om man kan kalla det för just kulturkrock för det antyder ju att det finns en kultur att krocka med. Sverige har ju enligt experter ingen kultur så andra kulturer kan inte krocka med kultur som inte ens existerar.
Citera
2024-03-18, 05:34
Medlem
Citat:
Intressant. Är sjukt egentligen att jag kan så lite om en kultur/ett folk som varit här i hundratals år. Men de verkar vilja sköta sitt eget. Jo är ju sällan man läser om zigenare numera men det har väl iofs mest att göra med den utbredda gängbrottsligheten som tagit över nyheterna. Är ju lite romer ibland i media men då är det mest snyftartiklar för att de ska ha behandlats dåligt av någon. Att de alltjämt är ett allmänt tjuvaktigt folk talas det lite om. Fina kläder har de dock, den delen gillar jag. Är som om vi svenskar skulle gå runt i folkdräkter dagen i ända. Var väl GIII som införde svenska dräkten men har väl blivit en aning omodern sedan 1790-talet kanske.

Mycket, mycket länge sedan jag såg en finsk rom stjäla i affär. Sett det en gång för ca 30 år sen. De jag stött på i nutid på senare år, har varit extremt ärliga. Så, det är väl som med oss andra, både onda och goda.
Citera
2024-03-18, 05:41
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Mycket, mycket länge sedan jag såg en finsk rom stjäla i affär. Sett det en gång för ca 30 år sen. De jag stött på i nutid på senare år, har varit extremt ärliga. Så, det är väl som med oss andra, både onda och goda.
Ja så är det säkert. I och med att de fick tillgång till skola och inkluderades i transfereringssystemet med socialbidrag osv så har de flesta integrerats men det är kul ändå att se dem ha sina stora kjolar. De sticker ju ut minst sagt. Har aldrig sett någon stjäla utom en tjej när jag var typ 10 och som vi skvallrade på. Hon snattade typ en chokladbit. Var väl lite elakt av oss så här i efterhand för hon fick sig en rejäl utskällning. Kostade väl typ 5 spänn 😅
Citera
2024-03-18, 05:46
Medlem
Citat:
Ja så är det säkert. I och med att de fick tillgång till skola och inkluderades i transfereringssystemet med socialbidrag osv så har de flesta integrerats men det är kul ändå att se dem ha sina stora kjolar. De sticker ju ut minst sagt. Har aldrig sett någon stjäla utom en tjej när jag var typ 10 och som vi skvallrade på. Hon snattade typ en chokladbit. Var väl lite elakt av oss så här i efterhand för hon fick sig en rejäl utskällning. Kostade väl typ 5 spänn 😅

Men den läxan kan ha gjort att hon därefter höll sig laglydig.
Fler borde göra så idag
Senast redigerad av DEF1 2024-03-18 kl. 05:55.
Citera
2024-03-18, 05:52
Medlem
Mad monks avatar
Antar muslimerna tagit över alla brott som zigenare sysslar med. Frågan är vad föredrar svensken själv det enda relevanta egentligen. Själv föredrar jag ett land utan kriminella pissluffare.
Citera
2024-03-18, 05:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Men den läxan kan ha gjort att hon därefter höll sig laglydig.
Haha sant men kommer ihåg att jag tyckte synd om henne. Vafan, en chokladbit. Nej sedan dess har jag inte tjallat men har å andra sidan inte heller sett någon stjäla sedan dess. Men hon var inte zigenare heller vad jag vet så irrelevant egentligen i det här sammanhanget.
Citera
2024-03-18, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Antar muslimerna tagit över alla brott som zigenare sysslar med. Frågan är vad föredrar svensken själv det enda relevanta egentligen. Själv föredrar jag ett land utan kriminella pissluffare.

Har för mig det jobbades hårt och målinriktat på flera fronter för att få rätsida på de av dem som levde i kriminalitet.
Insatser gjordes för barnfamiljerna. Där var finskspråkiga socionomer och lärare en viktig resurs!
Gällde även skolgången hos barnen förr, då det trots skolplikt, inte gicks till skolan alla dagar,
iaf bland grabbarna. Töserna kunde gifta sig tidigt och slutade då skolan.

Men kontakterna med släkt i Finland har väl alltid hållits med regelbundna besök, och då är det nu lättare att flytta dit.
Citera
2024-03-18, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu väntar jag bara på rubriker som "muslimer flyr Sverige pga indragna bidrag och pogromer från etniska svenskar". Då kan vi prata business!

Inte riktigt pogromer - men väl ”islamofobi” och den fruktade ”socialtjänsten”:

https://www.dn.se/sverige/jag-ar-far...t-upp-sverige/

https://newsvoice.se/2023/01/muslimer-flyr-sverige/
Citera
2024-03-18, 08:20
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Din kommentar här är så bra att tråden kunde stängas och så kan alla läsa ditt inlägg om och om igen.

Jag repeterar den. ”När Zigenare tycker att det är för mycket kriminalitet i samhället så har man problem...

Smaka på den. Slipa högaffeln och far till huvudstaden.

Direkt inspirerad ifrån "Släng dig brunnen" med Peter Wahlbeck.

"När zigenarna klagar på spring i trappen, då vet man jävlar i mig att det springs i trappen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in