2024-03-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickan101
Han har aldrig haft någon inneboende
Okej men han annonserade i alla fall för några år sen
Undras varför det inte blev något
Citera
2024-03-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
BO var väl afghan med medborgarskap i Irak?
Kurd tror jag
Citera
2024-03-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Jag har hittat en koppling mellan BO och MGM 1. BO la ut en annons 22 september 2021 i gruppen "Lägenheter i Stockholm" på facebook med sin andra facebookprofil *ko K*m*l och det står bara "Hyr ut ett rum i Upplands Väsby" och MGM 1 söker lägenhet i Stockholm kring 2021 och kommenterar flera andra annonser. De är alltså båda med i samma facebook grupp.

Bra jobbat! Detta känns som en högst logisk förklaring till hur de kom i kontakt med varandra. Men även hur de behållt kontakten i fb gruppen över tiden.

Har haft svårt att placera WK i BO lägenhet 3 gånger men det kanske är så att WK varit hemma hos AA för att kolla in hans boendet för uthyrning av rum av någon okänd anledning.

Undrar isf om det bara var de 2 alla 3 gångerna eller om det finns ytterligare en 3:e person med, en som sökte boende?

Låter som jag säger att det möjligen kan finnas ett en person till inblandad av något slag.

Mest för att jag tvivlar på att WK var själv hemma hos AA 3 gång.
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-18 kl. 09:14.
Citera
2024-03-18, 09:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Har stött på henne på Facebook, inte här.

Och sant, tänkte inte på att fingeravtryck tar lite tid att jämföra. Eftersom han är invandrare så borde (?) fingeravtrycken finnas dock. Men vid det här laget är BOs identitet säkert helt fastställd iaf…

Ja, jag tvivlar inte på att polisen visste rdan tidigt vem brottsoffret var. De hade ju anmälan, följt brottsoffret och de misstänkta till Värmdö...

Diskussionen handlade från min synvinkel mer om hur man i ett så tidigt stadie som redan vid 21- tiden samma dag som larmet kom in till polisen (13:30- tiden) hade en så säker identifiering att man kunde underrätta anhöriga och gå ut offentligt med uppgiften om att det var en man i 35 års åldern. Det är ovanligt, även om man natuligtvis har ganska klart för sig vem det handlar om.

Det vanliga är väl att man berättar att det är en person som anmälts försvunnen och att en kropp har hittats och att anhriga är nformerade om det. Sedan tar det ett tag innan man via tandkort och DNA kan bekräfta identiteten och skatteverket registrerar personen som avliden. även det kom ju väldigt snabbt ut på ratsit.

Mina tankar handlade alltså inte om det fanns tveksamheter om identitet, utan min fråga var hur man så snabbt kunde identifiera personen. Det finns föreskrifter och lagar som styr detta, allt för att det inte ska ske förväxlingar.

Min tro är ändå att polisen förstås hade en hypotes, men att det även fanns tydliga kännetecken på mannen som underlättade identifieringen.

Jag vet att vid försvinanden är det brukligt att polsen tar fram tandkort mm som finns i beredskap om den försvunne sedan hittas avliden. Men jag skulle inte tro att man i dett tidiga skede redan hade kommit så långt. Det var dessutom en söndag, och många tandvårdskliniker har stängt då.
Citera
2024-03-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tvivlar inte på att polisen visste rdan tidigt vem brottsoffret var. De hade ju anmälan, följt brottsoffret och de misstänkta till Värmdö...

Diskussionen handlade från min synvinkel mer om hur man i ett så tidigt stadie som redan vid 21- tiden samma dag som larmet kom in till polisen (13:30- tiden) hade en så säker identifiering att man kunde underrätta anhöriga och gå ut offentligt med uppgiften om att det var en man i 35 års åldern. Det är ovanligt, även om man natuligtvis har ganska klart för sig vem det handlar om.

Det vanliga är väl att man berättar att det är en person som anmälts försvunnen och att en kropp har hittats och att anhriga är nformerade om det. Sedan tar det ett tag innan man via tandkort och DNA kan bekräfta identiteten och skatteverket registrerar personen som avliden. även det kom ju väldigt snabbt ut på ratsit.

Mina tankar handlade alltså inte om det fanns tveksamheter om identitet, utan min fråga var hur man så snabbt kunde identifiera personen. Det finns föreskrifter och lagar som styr detta, allt för att det inte ska ske förväxlingar.

Min tro är ändå att polisen förstås hade en hypotes, men att det även fanns tydliga kännetecken på mannen som underlättade identifieringen.

Jag vet att vid försvinanden är det brukligt att polsen tar fram tandkort mm som finns i beredskap om den försvunne sedan hittas avliden. Men jag skulle inte tro att man i dett tidiga skede redan hade kommit så långt. Det var dessutom en söndag, och många tandvårdskliniker har stängt då.

Han hade kanske id på sig? Körkort?
Citera
2024-03-18, 09:18
Medlem
Citat:

Kan nära anhörig identifierat BO?
Citera
2024-03-18, 09:18
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
SAMMANFATTNING ETT

[...]

Här finns trafik kamera

http://www.webbkameror.se/trafikkame..._sth_nacka.php

[...]
Idogt jobbat, tack.
Länken härovan är bruten, du har kopierat en förkortad visning. Bör kanske vara http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_sth_nacka.php
Citera
2024-03-18, 09:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Han hade kanske id på sig? Körkort?

Ja, men det tror jag inte räcker.
Det är mycket allvarligt om man skulle råka förväxla en person och dödförklara någon som inte är avliden.

I det här fallet har man säkerligen använt sig av olika information; anmälan om försvinnandet, att personen inte är nåbar, den digitala spåriningen tillsammans med de misstänkta, tidslinjen, information om tidigare konflikter och anmälingar, och så sist men inte minst känneteckenav mannen.

Bara för att hypotetiskt (!)visa på att polisen inte är slarvig med sådant här som identifikation av avliden:

Så går det inte till, utan man har ett antal säkra fakta här som styrker identiteten, varav ett kan vara en anhörig som visar bilder på tatueringar och/eller om själv kan identifiera personen i en så här snabb process. Det är min tes.
Citera
2024-03-18, 09:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Kan nära anhörig identifierat BO?

Det är min egen fundering och misstanke att så kan ske i vissa fall.

Men i de fall jag har följt (inte många), där har det tagit lång tid innan man gått ut med den definitiva identiteten, då genom den vanliga proceduren med tandkort/DNA, även om det natuligtvis varit helt uppenbart för alla att det är den försvunne.

Om ett mordoffer har legat länge ute, eller på annat sätt är i sådant skick att det kan vara alltför traumatiskt att se sin anhöriga, kan jag tänka mig att man inte tar till sådana åtgärder när man kan på andra sätt idag säkerställa identiteten.

I det här fallet har ju AA taueringar som sitter på specifika ställen.
Citera
2024-03-18, 09:45
Medlem
notknapparens avatar
Såg någonstans (minns ej längre var) att MGM 3 (SW- 19 åringen) som häktades på sannolika skäl för mord 15 mars, fick två veckors häktning. Nytt åtal ska ske 2/4 (fredagen 29/3 är helgdag, långfredag).

Då behöver man ha något mer att komma med för att få möjlighet att begära åtalsförlängning för honom.
Citera
2024-03-18, 09:51
Medlem
Citat:
Det är min egen fundering och misstanke att så kan ske i vissa fall.

Men i de fall jag har följt (inte många), där har det tagit lång tid innan man gått ut med den definitiva identiteten, då genom den vanliga proceduren med tandkort/DNA, även om det natuligtvis varit helt uppenbart för alla att det är den försvunne.

Om ett mordoffer har legat länge ute, eller på annat sätt är i sådant skick att det kan vara alltför traumatiskt att se sin anhöriga, kan jag tänka mig att man inte tar till sådana åtgärder när man kan på andra sätt idag säkerställa identiteten.

I det här fallet har ju AA taueringar som sitter på specifika ställen.

Kan det vara troligt att polisen i detta fallet kan ha fotat BOs tatueringar och eventuella kroppsdelar som inte var illa tilltygade för just identifieringen skulle gå snabbare?
Citera
2024-03-18, 09:58
Medlem
Det har skrivits i tråden att BO mördades i parets lägenhet, är det fastställt att själva mordet ägde rum där i deras lägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in