Citat:
Ursprungligen postat av
Yaric
Har stött på henne på Facebook, inte här.
Och sant, tänkte inte på att fingeravtryck tar lite tid att jämföra. Eftersom han är invandrare så borde (?) fingeravtrycken finnas dock. Men vid det här laget är BOs identitet säkert helt fastställd iaf…
Ja, jag tvivlar inte på att polisen visste rdan tidigt vem brottsoffret var. De hade ju anmälan, följt brottsoffret och de misstänkta till Värmdö...
Diskussionen handlade från min synvinkel mer om hur man i ett så tidigt stadie som redan vid 21- tiden samma dag som larmet kom in till polisen (13:30- tiden) hade en så säker identifiering att man kunde underrätta anhöriga och gå ut offentligt med uppgiften om att det var en man i 35 års åldern. Det är ovanligt, även om man natuligtvis har ganska klart för sig vem det handlar om.
Det vanliga är väl att man berättar att det är en person som anmälts försvunnen och att en kropp har hittats och att anhriga är nformerade om det. Sedan tar det ett tag innan man via tandkort och DNA kan bekräfta identiteten och skatteverket registrerar personen som avliden. även det kom ju väldigt snabbt ut på ratsit.
Mina tankar handlade alltså inte om det fanns tveksamheter om identitet, utan min fråga var
hur man så snabbt kunde identifiera personen. Det finns föreskrifter och lagar som styr detta, allt för att det inte ska ske förväxlingar.
Min tro är ändå att polisen förstås hade en hypotes, men att det även fanns tydliga kännetecken på mannen som underlättade identifieringen.
Jag vet att vid försvinanden är det brukligt att polsen tar fram tandkort mm som finns i beredskap om den försvunne sedan hittas avliden. Men jag skulle inte tro att man i dett tidiga skede redan hade kommit så långt. Det var dessutom en söndag, och många tandvårdskliniker har stängt då.