2024-03-17, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Val görs i Nord Korea också, visste du det? Varför diktaturer gör val är för att ge sken av demokrati och det stärker den redan förvalde ledaren.

Ryska folket stödjer kriget, vad baserar du det på? Dom vet knappt varför dom är där. Och 300 000 + soldater döda, ett av dom blodigaste krigen i mordern tid. Tror du folket tycker att det är nödvändigt?

Folket röstar på den kandidat de känner och är trygga med. Oftast är det den som suttit längst. Precis som många pensionärer i Sverige röstar på sossarna eftersom de alltid har gjort det. De känner sig otrygga med en större förändring. De vill ha en stabil regering. Och precis så är det i de ryska och nordkoreanska valen. Folk röstar inte på någon de knappt känner till. De röstar på den stabila som har erfarenhet att leda landet.

För att jag umgås med ryssar. Min fru är rysk, hennes syster är rysk, hon har många ryska kollegor. Vi har många ryska vänner. Samtliga stödjer president Putin och litar på att han fattar beslut som är bäst för Ryssland.
Citera
2024-03-17, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Nordkorea har också val. Menar du att det inte är en diktatur?

Stämmer bra det. Nazi-Tyskland var en diktatur. De tillät inga val.
Citera
2024-03-17, 22:11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Val förutsätter det finns något att välja på. I Nordkorea ställer partiets kandidater upp utan utmanare. I Ryssland finns oppositionskandidater.

Det finns olika partier i Nordkorea också. Precis som i Ryssland, är dessa mer för symbolikens skull.
Citera
2024-03-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Hur definierar du "vinna "?

Putin kommer aldrig " förlora" ett val. Han kommer dock falla och det blir den blodiga vägen.

Idag, imorgon, om en vecka eller inom fem år.

Vem vill ni se istället för Putin? Hur mycket stöd av folket har den personen och vad hoppas ni att den ska göra med Ryssland?
Citera
2024-03-17, 22:12
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe8
För att jag umgås med ryssar. Min fru är rysk, hennes syster är rysk, hon har många ryska kollegor. Vi har många ryska vänner. Samtliga stödjer president Putin och litar på att han fattar beslut som är bäst för Ryssland.

Det är mycket möjligt. Ryssar är som sagt inte kloka i huvudet så det skulle inte förvåna mig. Men I call bluff. Tror du sitter och hittar på.

Ingen som syftar till att fatta bästa beslut för sitt land gör sig ovän med samtliga grannar och får grannfolk att hata det egna folket. Det fattar t.o.m korkade och nationella ryssar.
Citera
2024-03-17, 22:15
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Vem vill ni se istället för Putin? Hur mycket stöd av folket har den personen och vad hoppas ni att den ska göra med Ryssland?

Kanske någon som vill ta Ryssland in i 2000-talet?
Citera
2024-03-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Resultatet brukar visa hur kaxig och säker på sin plats Putin känner sig dagen. Nu då han fått livet av hela oppositionen så känner han nog att han sitter säkert och drar till med ett lite högre stöd.
Det är lite roligt att läsa i tråden. Vissa till och med tror att det sitter folk och räknar rösterna trots att resultatet redan var framtaget på förhand. Visst visst, folk går och röstar men rösterna kommer ju aldrig att räknas.

Ja, detta ryska val liknar charader - ingen kan väl på allvar tro att 88% är sant? Det lär ha röstats under vapenhot, eller fifflats med rösträkningen. Otroligt korkat av Putin att välja 88%, om han vill verka trovärdig. Inte ens ett val mellan GUD i himmelen och SATAN i helvetet skulle ge 88% av rösterna till GUD.

Undrar när och hur Putin bestämde sig för att just 88% skulle bli lagom många röster? Intressant i sammanhanget är ju att 88 är ett kodord för Heil Hitler ( H = åttonde bokstaven i alfabetet).
Citera
2024-03-17, 22:16
Medlem
Snubchurps avatar
Har sett flera här inne på Flashback som skulle göra vad som helst för Putin. Först och främst, vad gör ni i Sverige och på Flashback? Varför är ni inte bosatta i Ryssland?
Citera
2024-03-17, 22:17
Medlem
Kaenkelberries avatar
Mycket spännande valomgång i Ryssland.
Tänk att Putin kunde vinna så stort ! Jag trodde det skulle bli betydligt jämnare
Citera
2024-03-17, 22:18
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe8
Stämmer bra det. Nazi-Tyskland var en diktatur. De tillät inga val.

Ok. Du har nu lyckats bli superdiskad.

Om man inte förstår varför det inte räcker med att genomföra val för att anses som trovärdig demokrati, så är det rätt illa ställt. Det är ju sånt barn lär sig i 6:an.

"Elections alone do not assure democracy since dictators can use the resources of the state to tamper with the election process."

https://www.principlesofdemocracy.org/election-dem

Om du inte omedelbart ber om ursäkt för din dumhet så blir det trollstämpel på dig.
Citera
2024-03-17, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag är desperat. Vi diskuterar, argumenterar, svär. Men ryZZarna bryr sig inte om oss. Jag är rädd att inbilla mig att de inte ens vet om Sveriges existens. Och vem behöver då våra insatser om ryZZarna själva väljer sin president och vi inte kan påverka detta?
Citera
2024-03-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Mycket spännande valomgång i Ryssland.
Tänk att Putin kunde vinna så stort ! Jag trodde det skulle bli betydligt jämnare

Har man bara en kandidat att rösta på
Så blir valet ingen överraskning
Det räcker med en röst och resten banka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in