Citat:
Ursprungligen postat av
RAMMVOGEL
Jag har inte koll på hur rättsväsendet/juridiken fungerar i fall som detta där den skadeståndsskyldiga skänker bort sin egendom för att undgå att betala skadeståndet men hoppas verkligen att någon börjar gräva i förfarandet och att det leder till att mördarens mor blir vräkt och att egendomen säljs.
Såvitt jag förstår saken har de anhöriga ingen direkt rätt i fastigheten (eftersom J och M inte var gifta) utan de har rätt att få skadestånden utbetalda.
Om M inte gör rätt för sig så får de ansöka till Kronofogden om att få hjälp att driva in fordran på M.
Det är Kronofogden som får begära fastighetsöverlåtelsen förklarad ogiltig, s.k. skenöverlåtelse.
Jag har svårt att se att Js efterlevande eller dödsbo kan driva en sådan process eftersom de inte har direkt rätt till fastigheten. Möjligen till Js lösa egendom då.
Kronofogden kan också begära fastigheten i kvarstad så att MEs mamma inte kan sälja den vidare i väntan på ett beslut om överlåtelsen är ogiltig.
Om överlåtelsen förklaras ogiltig kan Kronofogden vräka mamman (om hon nu bosatt sig där) och sälja fastigheten på exekutiv auktion för att få loss pengar till skadestånden.