2024-03-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
15 spänn!

Ja man kan nog förvänta sig en gigantiskt konkurs.
Men först kanske en gigantiskt nyemission.
Precis min tanke också.
Citera
2024-03-16, 12:41
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Kommer intrum överleva året ut?

Högst sannolikt så kommer dom nog att hitta på någon form av lösning i ett första skede för innevarande år och nästa år. Någon konkurs kommer inte i år och inte nästa år heller.

Men lösningen som blir kommer högst sannolikt INTE att gynna oss aktieägare ett skvatt !!

Det är nog svårt att göra en normal nyemission till aktieägarna.
Det kommer att bli på något annat sätt.

Sannolikt kan det komma väldigt stora svängningar i aktiekursen 2024/2025.

Framtiden avgörs sedan 2026, 2027 och framåt beroende på ekonomins utveckling.
Eventuella konkurser i sådana här företag sker inte snabbt över någon månad som i en byggfirma med fem anställda. Företaget kommer att söka alla möjliga lösningar.

Skulle det ske så att räntorna inte sjunker tillbaka utan istället fortsätter uppåt samtidigt som kassaflödet rasar samman så lär det nog vara game over på riktigt, men jag blir ju inte förvånad om det då är typ fyra fem år dit.
Citera
2024-03-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Kommer intrum överleva året ut?

Nere på under 20 lappen.

Ja, Intrum kommer överleva i alla fall en bit in på 2025. Sen kommer stora låneförfall som skall omförhandlas.

Och det här Intrums stora problem ligger. De har köpt på sej portföljer för ca 30 miljarder, dvs över hälften hela affären, och dessa kan behövas skrivas ner 70-80% och då finns det ingen som ger dem nya lån.

Till Intrums fördel, de köper inga nya portföljer och skaffar ingen ny skuld, därmed sjunker skulden med ca 6 miljarder fram till förfall.
Citera
2024-03-16, 12:49
Medlem
Jag tror att obligationsinnehavarna kommer bli tvungna att välja mellan acceptera stor till fullständig förlust för sina lån eller göra överenskommelser som är ok för båda parter d v s ställa ut nya lån till lägre än marknadsmässig ränta och låta Intrum tugga vidare.

(Så länge det inte blir fler nedskrivningar eller portföljer slumpas bort)

Dom stora problemen börjar från 2025 om ränteläget inte ändras
Citera
2024-03-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakersson
Jag tror att obligationsinnehavarna kommer bli tvungna att välja mellan acceptera stor till fullständig förlust för sina lån eller göra överenskommelser som är ok för båda parter d v s ställa ut nya lån till lägre än marknadsmässig ränta och låta Intrum tugga vidare.

(Så länge det inte blir fler nedskrivningar eller portföljer slumpas bort)

Dom stora problemen börjar från 2025 om ränteläget inte ändras

Eller helt enkelt få acceptera en nedskrivning av alla obligationer på 10%. Bättre att tappa en tiondel som kommer tillbaka i räntor vad det lider en att riskera hela beloppet i en rekonstruktion.
Citera
2024-03-16, 14:01
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
15 spänn!

Ja man kan nog förvänta sig en gigantiskt konkurs.
Men först kanske en gigantiskt nyemission.

Fast om de gör en gigantisk nyemission som får ned skuldsättningen rejält, av vilken anledning ska de senare gå i konkurs? Det är väl ingenting fel på affärsmodellen?

Jag tror på en nyemission i kombination med skuldnedskrivning. Obligationsinnehavarna tjänar ingenting på en konkurs.
Citera
2024-03-16, 15:05
Medlem
Citat:
Högst sannolikt så kommer dom nog att hitta på någon form av lösning i ett första skede för innevarande år och nästa år. Någon konkurs kommer inte i år och inte nästa år heller.

Men lösningen som blir kommer högst sannolikt INTE att gynna oss aktieägare ett skvatt !!

Det är nog svårt att göra en normal nyemission till aktieägarna.
Det kommer att bli på något annat sätt.

Sannolikt kan det komma väldigt stora svängningar i aktiekursen 2024/2025.

Framtiden avgörs sedan 2026, 2027 och framåt beroende på ekonomins utveckling.
Eventuella konkurser i sådana här företag sker inte snabbt över någon månad som i en byggfirma med fem anställda. Företaget kommer att söka alla möjliga lösningar.

Skulle det ske så att räntorna inte sjunker tillbaka utan istället fortsätter uppåt samtidigt som kassaflödet rasar samman så lär det nog vara game over på riktigt, men jag blir ju inte förvånad om det då är typ fyra fem år dit.

Trodde du mest höll på med bileriet o liknande - hur stor aktieinvesterare är o har du varit?

Jag är fattig eller rättare har lååågaa inkomster så jag måste köööpaa inkomster för de små överskott jag kan vara

O hur i helvete kan man spela bort sin fina rörelse med kreditypplysningar????
Citera
2024-03-16, 15:08
Medlem
carlpetersen73s avatar
Lite småkul att ett bolag med den verksamheten hamnar i blåsväder ekonomiskt. Jag är inte intresserad av aktien, men någon som kan ge en kort beskrivning av vad som skett, varför de befinner sig i utförsbacken?
Citera
2024-03-16, 16:35
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Lite småkul att ett bolag med den verksamheten hamnar i blåsväder ekonomiskt. Jag är inte intresserad av aktien, men någon som kan ge en kort beskrivning av vad som skett, varför de befinner sig i utförsbacken?

Ett riskkapitalbolag har (som de alltid gör) totalförstört ett tidigare fint stabilt bolag.
Citera
2024-03-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ett riskkapitalbolag har (som de alltid gör) totalförstört ett tidigare fint stabilt bolag.
De säger själva att deras egna kassa nästan täcker skulderna? Om det är så, så förstår jag inte riktigt hysterin kring detta bolag men jag måste nog ha missat något. Men vad?
Citera
2024-03-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
De säger själva att deras egna kassa nästan täcker skulderna? Om det är så, så förstår jag inte riktigt hysterin kring detta bolag men jag måste nog ha missat något. Men vad?

Det låter ju bra för stunden men det handlar ju även om hur mycket de blöder per månad o varför.

Ferronordic blödde 275 mkr per mån o hade 675 mkr i kassan
Citera
2024-03-17, 21:20
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

Affärsidén är bland annat att köpa portföljer med förfallna fordringar och inkassera för egen räkning. Investeringarna finansieras med lån. Det här gick utmärkt när fordringsportföljerna avkastade 15 procent om året och man lånade med 4 procent ränta.

Sedan tillsatte riskkapitalister en ny mera girig företagsledning som dammsög marknaden på fordringsportföljer, även sådana som bara avkastade bara några enstaka procent. När låneräntorna började stiga till 10 procent så gick bolaget plötsligt med förlust.

Detta i kombination med höga kostnader för uppsägningar, dyrt byte av huvudkontorslokaler, en företagsledning med 18 (!) högavlönade direktörer, underliga derivatförluster och delårsrapporter som är oläsbara har gjort att Intrum numera saknar förtroende på både aktie- och obligationsmarknaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in