2024-03-17, 21:27
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Affärsidén är bland annat att köpa portföljer med förfallna fordringar och inkassera för egen räkning. Investeringarna finansieras med lån. Det här gick utmärkt när fordringsportföljerna avkastade 15 procent om året och man lånade med 4 procent ränta.

Sedan tillsatte riskkapitalister en ny mera girig företagsledning som dammsög marknaden på fordringsportföljer, även sådana som bara avkastade bara några enstaka procent. När låneräntorna började stiga till 10 procent så gick bolaget plötsligt med förlust.

Detta i kombination med höga kostnader för uppsägningar, dyrt byte av huvudkontorslokaler, en företagsledning med 18 (!) högavlönade direktörer, underliga derivatförluster och delårsrapporter som är oläsbara har gjort att Intrum numera saknar förtroende på både aktie- och obligationsmarknaderna.
Tack för klargörandet.
Citera
2024-03-19, 10:58
Medlem
OtherBarrys avatar
Under 2023 delade Intrum ut 13.5kr i utdelning, idag kan du köpa en aktie för under 13kr (12.7 i skrivande stund).

Bra jobbat.
Citera
2024-03-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Under 2023 delade Intrum ut 13.5kr i utdelning, idag kan du köpa en aktie för under 13kr (12.7 i skrivande stund).

Bra jobbat.

Ja, den utdelningen gjorde ju att man verkligen tappade förtroendet för ledningen.

Men med det sagt så tror jag faktiskt att majoriteten av fordringarna förr eller senare kommer bli indrivna inklusive pålagda räntor. Frågan är bara vem som får svarte Petter och vem som till sist får inkassera pengarna.

De liknelser jag ser är SEB och Nordbanken på 90-talet, antingen lyckas de likt SEB eller så blir det som i Nordea att nästa ägare kammar hem pengarna i framtiden.
Citera
2024-03-19, 15:55
Medlem
Raytheons avatar
Citat:

Bra jobbat.

Kul om de skulle lyckas återuppta den och man får över 100% direktavkastning om man köper nu.
Citera
2024-03-19, 16:21
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja, den utdelningen gjorde ju att man verkligen tappade förtroendet för ledningen.

Men med det sagt så tror jag faktiskt att majoriteten av fordringarna förr eller senare kommer bli indrivna inklusive pålagda räntor. Frågan är bara vem som får svarte Petter och vem som till sist får inkassera pengarna.

De liknelser jag ser är SEB och Nordbanken på 90-talet, antingen lyckas de likt SEB eller så blir det som i Nordea att nästa ägare kammar hem pengarna i framtiden.

Japp. Tyvärr så faller liknelsen på att Intrum inte är en bank, och att den ägs av småsparare. Så vem kliver in och räddar Intrum? Gissar att stockarna köps upp billigt av andra aktörer när Intrum måste återbetala lån och att Intrum likvideras. Aktieägarna (däribland jag) får ta smällen.
Citera
2024-03-19, 16:45
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Japp. Tyvärr så faller liknelsen på att Intrum inte är en bank, och att den ägs av småsparare. Så vem kliver in och räddar Intrum? Gissar att stockarna köps upp billigt av andra aktörer när Intrum måste återbetala lån och att Intrum likvideras. Aktieägarna (däribland jag) får ta smällen.
Varför är du aktieägare om det är din gissning?
Citera
2024-03-19, 17:05
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Varför är du aktieägare om det är din gissning?

Därför att jag har haft fel förut, har ett mindre innehav och har så pass högt gav att det inte spelar så stor roll om innehavet nollas. Så jag sitter still i båten.
Citera
2024-03-19, 22:01
Medlem
Bråse vs. Söderfjell i DI https://www.di.se/ditv/borskoll/slaget-om-intrum-soderfjall-vs-brase/

Söderfjell som har haft fel om Intrum hela tiden fortsätter uppenbarligen att agera som Avanza-hjonen och snittar ner sig genom att köpa mer (förvisso är det väl inte hans egna pengar utan Ålandsbankens kunders).
Citera
2024-03-20, 06:47
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Bråse vs. Söderfjell i DI https://www.di.se/ditv/borskoll/slaget-om-intrum-soderfjall-vs-brase/

Söderfjell som har haft fel om Intrum hela tiden fortsätter uppenbarligen att agera som Avanza-hjonen och snittar ner sig genom att köpa mer (förvisso är det väl inte hans egna pengar utan Ålandsbankens kunders).

Men jösses vad Bråse stammade och mumlade.
Citera
2024-03-20, 16:30
Medlem
BalleAnkas avatar
Idag kostar en aktie i Intrum ungefär lika mycket som ett frimärke för en inrikes brevförsändelse.

Så kallad frimärksaktie.
Citera
2024-03-25, 09:42
Medlem
Raytheons avatar
Citat:

Bra jobbat.

Mer än dubbelt så dyrt nu.
Citera
2024-03-25, 12:48
Medlem
Lavas avatar
Post för 20 miljoner.
https://www.aktiespararna.se/nyheter/intrums-vd-koper-aktier-for-nastan-20-miljoner?fbclid=IwAR0yXnNnKZkh-zSpurf5_3qiN524ok-2J6o1CrMRzl7t M25aoTMM5RWrsGs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in