2024-03-17, 17:48
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Varför svarade du inte på frågan du citerade:
Hävdar du att det inte är något verkligt och inte har en fysisk representation?
Du har fortfarande inte svarat på om partiklarna som avses finns i all elektronik.

Du svarade heller inte på min fråga i går: Vilket ämne med samma egenskaper som guld kan användas i elektronik?

En bonusfråga: Vad skulle i så fall kostnaden bli att använda det ämnet? Billigare eller dyrare?
Citera
2024-03-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du hugger alltså på mig när jag ifrågasätter påståendet att ''Bitcoin är en illusion" genom att jag då påtalar att det är något högst fysiskt representerat av atomer på disk.

Min fråga blir då, är Bitcoin en illusion enligt dig eller är det närmare sanningen att Bitcoin är representerat av atomer på en disk?

Består spel som counter strike och world of warcraft enligt dig av atomer också i sådana fall om du anser att bitcoin består av atomer ?

Du skrev att digitala valutor består av atomer. Bitcoin i sig självt består inte av atomer.

Bitcoin är inget grundämne. Alla grundämnen består av atomer.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-17 kl. 17:55.
Citera
2024-03-17, 17:55
Medlem
Citat:
Du säger att han har fel men kan inte avge korrekt svar, det är inte imponerande.
Då kan du i bästa fall säga att han inte har styrkt sitt påstående.

Bitcoin är inget grundämne. Ett grundämne består av atomer.

Svårare än så är det inte.
Citera
2024-03-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Du har fortfarande inte svarat på om partiklarna som avses finns i all elektronik.

Du svarade heller inte på min fråga i går: Vilket ämne med samma egenskaper som guld kan användas i elektronik?

En bonusfråga: Vad skulle i så fall kostnaden bli att använda det ämnet? Billigare eller dyrare?

Jag har som sagt var ifrågasatt att bitcoin inte är något verkligt och inte representerade av något fysiskt. Hur det är möjligt har ingen kunnat svara på.
Citera
2024-03-17, 17:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Bitcoin är inget grundämne. Alla grundämnen består av atomer.
Så allt som är uppbyggt av atomer är grundämnen menar du? Du har lyckats diskvalificera dig för vidare diskussion. Önskar dig en god kväll, med dina grundämnen.
Citera
2024-03-17, 17:57
Medlem
Citat:
Bitcoin är inget grundämne. Ett grundämne består av atomer.

Svårare än så är det inte.

Halmgubbe.
Det är ingen som har påstått att det är ett grundämne.
Citera
2024-03-17, 17:58
Medlem
Citat:
Halmgubbe.
Det är ingen som har påstått att det är ett grundämne.

Nej, det är ingen halmgubbe, du fick en logisk förklaring till varför bitcoin inte består av atomer - för det är inget grundämne.
Citera
2024-03-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ordet du behöver fundera över är "representera".
Atomer (eller om man vill kalla koboltlegeringar för "partiklar") sorterade i olika ordningar, utgör det vi brukar kalla ettor och nollor på en hårddisk. Dessa ordningar av ettor och nollor utgör i sin tur information på liknande sätt som olika ordningar av bokstäver (också byggda av atomer/partiklar) bygger information i en bok.

Nej Bitcoin är inte ett grundämne i den andemeningen, för att göra det enkelt för dig.
Det är verkligen förvirrande nu, hjälp oss. För du skrev att bitcoin är något högst fysiskt. Är det ettorna och nollorna som är fysiska, eller representeras de av disken? Kan jag ha en hel bitcoin på ett USB-minne för 99kr, eller måste disken kosta lika mycket som den bitcoin som ligger på disken? Eller blir 99kr-minnet värt 67k$ när jag sparat ettorna och nollorna där? Om disken nu skulle representera bitcoinens värde alltså.

Jag trodde tidigare att bitcoin förlitade sig på block chain, inte att man var runt sin bitcoin på en disk.

Citat:
Så allt som är uppbyggt av atomer är grundämnen menar du? Du har lyckats diskvalificera dig för vidare diskussion. Önskar dig en god kväll, med dina grundämnen.
Alla atomer är grundämnen, och allt fysiskt består av ett grundämne eller en sammansättning av flera grundämnen.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-03-17 kl. 18:05.
Citera
2024-03-17, 18:02
Moderator
Fear2bes avatar
Jag har 2.75% av portföljen investerat i Bitcoin genom innehavet Coinbase. Värdet av noll är inget annat än noll - men man kan ändå spekulera. Jag ser Bitcoin som en proteströrelse mot Fiatvaluta och håller definitivt med om kritiken. Pengar ska inte ha olika verktyg där politiken kan gå in och ändra räntor och trycka nya pengar hur som helst, riktiga pengar är guld och straffet för att späda ut den ädla metallen har traditionellt varit döden.

Att en valuta som har värdet noll kan konkurrera med andra riktiga valutor borde ses som ett mycket allvarligt problem och anledning till självkritik. Att Bitcoin ens finns som begrepp säger att det är ett allvarligt fel på Fiatvalutan. Trots mer än 100% plus så tänker jag hålla kvar vid Coinbase. Det finns bara guld, krypto och Fiat att välja på och där väljer jag nog helst gruvor som producerar guld, krypto som spekulation och har jag för mycket pengar på kontot så blir det aktier. Fiat innebär ju att "cash is trash" räknat över tid.
Citera
2024-03-17, 18:02
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen halmgubbe, du fick en logisk förklaring till varför bitcoin inte består av atomer - för det är inget grundämne.

Så du tror att en atom är samma sak som ett grundämne och att ett grundämne är en atom?
Citera
2024-03-17, 18:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det är verkligen förvirrande nu, hjälp oss. För du skrev att bitcoin är något högst fysiskt. Är det ettorna och nollorna som är fysiska, eller representeras de av disken?
Ettorna och nollorna, representerat av kobolt på en hårddisk, är något fysiskt. Det är korrekt.
Citera
2024-03-17, 18:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag har 2.75% av portföljen investerat i Bitcoin genom innehavet Coinbase. Värdet av noll är inget annat än noll - men man kan ändå spekulera. Jag ser Bitcoin som en proteströrelse mot Fiatvaluta och håller definitivt med om kritiken. Pengar ska inte ha olika verktyg där politiken kan gå in och ändra räntor och trycka nya pengar hur som helst, riktiga pengar är guld och straffet för att späda ut den ädla metallen har traditionellt varit döden.

Att en valuta som har värdet noll kan konkurrera med andra riktiga valutor borde ses som ett mycket allvarligt problem och anledning till självkritik. Att Bitcoin ens finns som begrepp säger att det är ett allvarligt fel på Fiatvalutan. Trots mer än 100% plus så tänker jag hålla kvar vid Coinbase. Det finns bara guld, krypto och Fiat att välja på och där väljer jag nog helst gruvor som producerar guld, krypto som spekulation och har jag för mycket pengar på kontot så blir det aktier. Fiat innebär ju att "cash is trash" räknat över tid.

Se där. Ett typsikt sätt att använda Bitcoin till något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in