2024-03-17, 17:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När jag laddar ner blockkedjan, vad har jag på hårddisken då om inte atomer sorterade på ett specifikt sätt? Eller ville du göra en stor sak av att det faktiskt är partiklar och inte atomer istället för att ifrågasätta han som startade diskussionen genom att påstå att Bitcoion var en illusion.
Sorteras atomerna på disken om när du laddar ner blockkedjan? Det var som fan

Citat:
Läs alla svar du fått på frågan. Att säga att du inte fått svar förtar inte faktum att du fått svar. Skrolla.
Det har inte kommit några svar alls förutom att du har konstaterat vad bitcoins pris för tillfället är, så man får anta att du i fallet bitcoin anser att priset är exakt detsamma som värdet.

Tydligen gäller detta enligt dig varken aktier eller guld, som allihopa är grovt överprissatta jämfört med det faktiska värdet! Helt otroligt
Citera
2024-03-17, 17:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Precis min poäng.
Man är ute på rejält svag is när man hävdar att bitcoin inte är representerad av något fysiskt eller att bitcoin inte är något verkligt.
Är det bitcoin i guld du tänker på? Eller blockkedjan?
Citera
2024-03-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Är det bitcoin i guld du tänker på? Eller blockkedjan?

Bitcoin i guld, vad pratar du om?
Citera
2024-03-17, 17:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Bitcoin i guld, vad pratar du om?
Finns bitcoin som guldmynt. Googla.

Men bitcoin är egentligen då partiklar som står att finna i alla typer av elektronik??
Citera
2024-03-17, 17:33
Medlem
Citat:
Finns bitcoin som guldmynt. Googla.

Men bitcoin är egentligen då partiklar som står att finna i alla typer av elektronik??

Om du hängde med från börjar var påståendet att bitcoin inte var något verkligt och inte hade någon fysisk representation. Hur kan något sådant existera i universum?
Citera
2024-03-17, 17:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Om du hängde med från börjar var påståendet att bitcoin inte var något verkligt och inte hade någon fysisk representation. Hur kan något sådant existera i universum?
Vad är en idé? Har den fysisk form?
Citera
2024-03-17, 17:36
Medlem
Citat:
Vad är en idé? Har den fysisk form?

Hävdar du att det inte är något verkligt och inte har en fysisk representation?
Citera
2024-03-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Herregud...
”Bitcoin (…) något högst fysiskt representerat av atomer på en disk”.

Om jag minns skolkemin rätt så är atom och grundämne samma sak. Så hjälp mig lite, bitcoin är atomer? Atomer på disken representerar bitcoin, typ som guldmyntfot, så jag kan lösa in disken mot bitcoins? Går bitcoinatomerna att utvinna fysiskt genom nedsmältning av disken?
Citera
2024-03-17, 17:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Bitcoin är en idé som förverkligats i en digital blockkedja. Hur svårt kan det vara att inte fatta det? Det är inte "partiklarna" som är bitcoin.

En blockkedja, på engelska blockchain,[1] är en distribuerad (decentraliserad) databas, det vill säga en databas som lagras i många kopior - en på varje nod (dator) i ett peer-to-peer-nätverk. De många kopiorna och en sekvens av kryptografiska hashfunktioner gör det svårt eller omöjligt att i efterhand manipulera databasens ändringshistorik. Varje händelse i databasen (varje databastransaktion) lagras genom att ett så kallat block läggs till databasen, och en sekvens av block kallas därför en blockkedja.

Det vanligaste tillämpningsområdet är kryptovalutor, där databasen lagrar när elektronisk valuta byter ägare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blockkedja
Citera
2024-03-17, 17:43
Medlem
Citat:
Bitcoin är en idé som förverkligats i en digital blockkedja. Hur svårt kan det vara att inte fatta det? Det är inte "partiklarna" som är bitcoin.

En blockkedja, på engelska blockchain,[1] är en distribuerad (decentraliserad) databas, det vill säga en databas som lagras i många kopior - en på varje nod (dator) i ett peer-to-peer-nätverk. De många kopiorna och en sekvens av kryptografiska hashfunktioner gör det svårt eller omöjligt att i efterhand manipulera databasens ändringshistorik. Varje händelse i databasen (varje databastransaktion) lagras genom att ett så kallat block läggs till databasen, och en sekvens av block kallas därför en blockkedja.

Det vanligaste tillämpningsområdet är kryptovalutor, där databasen lagrar när elektronisk valuta byter ägare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blockkedja

Varför svarade du inte på frågan du citerade:
Citera
2024-03-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse

Om jag minns skolkemin rätt så är atom och grundämne samma sak.

Då minns du fel.
Citera
2024-03-17, 17:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse

Om jag minns skolkemin rätt så är atom och grundämne samma sak. Så hjälp mig lite, bitcoin är atomer? Atomer på disken representerar bitcoin, typ som guldmyntfot, så jag kan lösa in disken mot bitcoins? Går bitcoinatomerna att utvinna fysiskt genom nedsmältning av disken?
Ordet du behöver fundera över är "representera".
Atomer (eller om man vill kalla koboltlegeringar för "partiklar") sorterade i olika ordningar, utgör det vi brukar kalla ettor och nollor på en hårddisk. Dessa ordningar av ettor och nollor utgör i sin tur information på liknande sätt som olika ordningar av bokstäver (också byggda av atomer/partiklar) bygger information i en bok.

Nej Bitcoin är inte ett grundämne i den andemeningen, för att göra det enkelt för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in