Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Hur är det ö h t möjligt att narkotikabrott inte är narkotikabrott - möjligt bara när det gäller poliser
eftersom utredningarna sker av deras arbetskamrater - läs mina tidigare inlägg
Har du läst domen ordentligt?
Oavsett vad du tycker om utfallet så är det ju domstolen som ”dömt bort” narkotikabrottet. Det har ju inget att göra med att det är poliser/arbetskamrater som utrett.
För övrigt måste jag säga att just denna gång finns det verkligen ingen anledning till att rikta misstanke mot att SU inte gjort sitt jobb. Läs ”övrig bevisning” i stämningsansökan och det framstår mer som att de gett sig fan på att få stopp på det snubbarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Det är möjligt eftersom personal inom bland annat polisen måste kunna hantera narkotika. Det skrivna ordet i narkotikastrafflagen innebär krasst sett att alla poliser som gjort ett beslag av narkotika innehar, och därför begår ett brott. Det är naturligtvis orimligt.
Ja, det är naturligtvis orimligt. Men finns det en gräns för när det inte längre är (eller borde vara) ”bara” tjänstefel?
När tiden tickar, man bevarar det hemma, man agerar aktivt och medvetet för att dölja saken för sina chefer, man förhindrar att någon kan ställas inför rätta eller ens utredas eftersom ingen annan än de inblandade poliserna själva får veta om det.
Det är i mina ögon faktiskt inte heller orimligt att/om allmänheten reagerar på om poliser lugnt, obehindrat och länge kan ha större mängder narkotika hemma utan att riskera att dömas för narkotikabrott bara genom att hävda att det var i tjänsten. (Lite tillspetsat.)
Det är ju flera olika stämningar här och två av dem handlar om narkotika. (Bortsett från det ringa mot MH som han frias från.)
Men åklagaren stämde bara för narkotikabrott i det fall där mängden var så stor att brottet definierades som grovt OCH där narkotikan förvarats hemma hos en av dem.
I det andra fallet, där åklagaren ville ha det till grovt tjänstefel, var det inte bara mängden som var mindre (eventuellt handlar det främst om hjälpmedel, finns plats för tolkningsutrymme pga maskning) utan här har förvaringen även skett inom myndighetens väggar . [/quote]