2024-03-17, 03:01
  #169
Medlem
Många byfånar här som önskar att de hoppade på bitcoin 2009 ser jag

Värdet av att använda krypto som valuta är att du tar bort nationernas förmåga att trycka nya pengar; och därmed indirekt sno dina pengar år efter år genom inflation som de har pysslat med sen bankernas uppkomst på 1600-talet med reserve banking systemet. Du kanske också har noterat att mynt idag inte är gjorda av silver eller guld längre.

Visst är det spekulation, men det är all fiat sen guld standarden togs bort. Så länge folk är villiga att sälja&köpa varor för sagd valuta så har den bäring. Fler och fler bolag accepterar kryptovalutor. Fler och fler finansiella institut erbjuder ETFer och fonder med kryptovalutor som underlag.

Med det sagt ska man förstås passa sig. Det finns gott om shitcoins där ute och oseriösa aktörer. Men bitcoin skulle jag inte vara särskilt orolig över. Pga den volatila marknaden som krypto är hade jag inte lagt mer än ett par tre procent av kapitalet där. På det viset slipper du få en hjärtinfarkt eftersom priset har en tendens att hoppa kraftigt åt båda hållen. Lycka till.
Citera
2024-03-17, 03:38
  #170
Medlem
Autobahn76s avatar
Vad har SEK och USD för ”underliggande värde”?
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2024-03-17 kl. 03:49.
Citera
2024-03-17, 03:53
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?

Alla valutor vilar på premissen att det finns en efterfrågan för dem. Utan efterfrågan är de meningslösa. Krypto har ett värde så länge någon är intresserad. Kommer Botcoin/Doge att tappa intresse? Kortsiktigt kanske, men inte långsiktigt
Citera
2024-03-17, 03:53
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ha ha. Ja krypto är ren spekulation och det finns inget underliggande värde.

Vad är din definition av spekulation, att man hoppas på att värdet består eller ökar?
På vilket sätt skiljer det sig från allt annat, guld t.ex?

Självklart vill man att värdet ska bestå eller öka över tid, med fiat är det tvärtom, värdet av det eroderas lite varje dag och därför är det idioti att äga fiat lång tid. Fiat kan man ha så det räcker för 1 månads konsumtion men mer bör man aldrig ha.

Det är här guld kommer inte, det har alltid använts som värdebevarare över tid, men det har många brister som inte bitcoin har. Du kan t.ex. inte ta med dig ditt guld över gränsen om du vill fly från ditt land, du kommer garanterat stoppas i tullen. Staterna kan alltså kontrollera dina tillgångar om du äger fiat eller guld.
Citera
2024-03-17, 04:12
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Det skulle inte imponera på en tjej som får det i present av sin kille om priset för smycken var 50 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Vad har det med saken att göra?

Det har allt med saken att göra. Kvinnor skulle inte vilja få guldsmycken eller en vigselring i guld av sin man om det inte var dyrt. En stor del av efterfrågan av det finns alltså pga att det är dyrt. När det är dyrt blir det eftertraktat.

Guldet fick sitt värde för att det blänker, människor gillade vad de såg och tillgången var begränsad. Den begränsade tillgången gjorde att alla inte kunde få det vilket gav status. Det etablerade ett värde för guld så att det kunde börja användas som pengar långt innan fiat fanns. Detta förstärkte människors inställning att guld är värdefullt och ju längre tid människor såg på guld på detta sätt desto stabilare värde fick det. Till slut visste alla att guld är pengar och alla vill därför ha det. Guldets värde backas alltså endast upp av att människor anser att det är värdefullt.

Och det var mycket praktiskt som ett betalmedel jämfört med att betala med byteshandel. Du kunde ta med dig ditt guld istället för att släpa med dig all din egendom.

Idag däremot kan du inte det, du kommer direkt stoppas i tullen om du försöker ta med dig guldtackor när du lämnar landet. Du behöver också beskydd om du har med dig en massa guld, du kan bli rånad på alla dina tillgångar annars. Med krypto är det annorlunda, du har tillgång till det var än i världen du befinner dig. Det är inte fysiskt och behöver därför inte transporteras med dig när du flyttar. Staten kan inte beslagta dina krypto som de kan med fiat genom inflation. Där kan staten bara trycka mer fiat så dina fiat blir mindre värda.
__________________
Senast redigerad av merkhur 2024-03-17 kl. 04:23.
Citera
2024-03-17, 04:58
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Då måste du ha att lager av tillgången någonstans och ha någon som garanterar att den inte förskingras på det ena eller andra sättet och att inte mängden digitala representationer överstiger mängden av tillgången. Dvs, du måste ha en felkritisk systemdel. Därmed försvinner i stort sett hela poängen med en "krypto", och du kan lika gärna ha en vanlig server med ett excelblad och ett par säkerhetskopior, typ, vilket blir billigare och effektivare.
Men med en blockkedja så blir det lättare att spåra.

Att använda excell till något viktigt är ett risktagande.
Citera
2024-03-17, 05:16
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Men med en blockkedja så blir det lättare att spåra.

Att använda excell till något viktigt är ett risktagande.

Decentralisering är ett fundament i krypto, ingen enskild ska ha kontroll och kunna göra vad de vill. Det är just detta som är svagheten i fiat och som man vill komma bort ifrån.
Citera
2024-03-17, 05:24
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Kryptovaluta är väl som vilken valuta som helst. Handlar enbart om att folk tror det har ett värde. Däremot fluktuerar värdet på kryptovalutor rejält jämfört med vanliga valutor.
Fiatvalutor backas av våldskapital som ger möjlighet till beskattning. Det fungerar tills man försöker krama vatten ur en gråsten. Vissa stater är på väg dit.
Citera
2024-03-17, 05:36
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Fiatvalutor backas av våldskapital som ger möjlighet till beskattning. Det fungerar tills man försöker krama vatten ur en gråsten. Vissa stater är på väg dit.

Ja och inte bara beskattning av inkomster i fiat, de kan även konfiskera värdet av dina fiat även om du förvarar dem i madrassen. Detta sker varje dag genom inflation, staten trycker mer pengar varje dag som urholkar värdet av dina fiat.
Citera
2024-03-17, 07:00
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Vad har SEK och USD för ”underliggande värde”?
Statens våldsmonopol.
Citera
2024-03-17, 07:20
  #179
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Läs på om det som brukar kallas pyramidspel. Ponzi Schemes på engelska.

Tänk dig något minimalt land ger ut en egen valuta. Micronesien ger ut valutan PesoDollar.

Det blir en hype och alla tror den kommer bli värdefull. Men, se, den är inte kopplad till något instrument, typ guld.

Tycker man kan jämföra Bitcoin med tulpanlökarna i Holland som var den tidens pyramidspel.

Lätt att tro man skall bli rik på luft, men verkligheten är brutalare än så.

Sedan kan jag tycka att det var synd man inte för skojs skull köpte 100 st när de kostade typ 1$ / st.
Citera
2024-03-17, 07:37
  #180
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Många byfånar här som önskar att de hoppade på bitcoin 2009 ser jag

Värdet av att använda krypto som valuta är att du tar bort nationernas förmåga att trycka nya pengar; och därmed indirekt sno dina pengar år efter år genom inflation som de har pysslat med sen bankernas uppkomst på 1600-talet med reserve banking systemet. Du kanske också har noterat att mynt idag inte är gjorda av silver eller guld längre.

Visst är det spekulation, men det är all fiat sen guld standarden togs bort. Så länge folk är villiga att sälja&köpa varor för sagd valuta så har den bäring. Fler och fler bolag accepterar kryptovalutor. Fler och fler finansiella institut erbjuder ETFer och fonder med kryptovalutor som underlag.

Med det sagt ska man förstås passa sig. Det finns gott om shitcoins där ute och oseriösa aktörer. Men bitcoin skulle jag inte vara särskilt orolig över. Pga den volatila marknaden som krypto är hade jag inte lagt mer än ett par tre procent av kapitalet där. På det viset slipper du få en hjärtinfarkt eftersom priset har en tendens att hoppa kraftigt åt båda hållen. Lycka till.

Ännu en krypto fanboy som inte klarar av ens den basala ekonomin. Belåning leder till inflationen. Man kan säga att inflation är optimism.
Valutor som dollar och kronan backas av länder och deras riksbank. Visst har du rätt i att dessa kan trycka pengar men då ökar inflationen och det vill man inte heller, eller har du kanske missat att riksbanken höjer räntan just för att bekämpa inflationen?
Nej du bitcoin är endast bra för pojkrumsonanister som du själv samt kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in