Citat:
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.
Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.
Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?
Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?
Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.
Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?
Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?
Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Du kanske skulle kunna se på det lite som aktier, faktiskt. Men oreglerat. Så tänk dig att vem som helst i princip kan skapa en ”coin” och marknadsföra den som någonting revolutionerande. En doggycoin är ett bra exempel på en sådan meningslös (i stort sett) skapelse. Det är inget pyramidspel. Men den har inget annat värde än möjligtvis samlarvärde. Bitcoin är inte mycket bättre. Visst kan du spekulera i ifall kursen går upp eller ner precis som du kan spela eller satsa på i princip vad som helst.
Men det finns också en del smarta kontrakt där en token, eller coin, fyller en eller flera funktioner. Sådana funktioner kan generera ett värde som går att beräkna. Även om det bara är decentraliserade kluster av kod så skulle man kunna jämföra en sådan coin med aktier i en fabrik som producerar någonting av värde.
Sådana coins kanske, relativt sett, kan kännas tryggare att placera i om man förstår sig på marknaden.
Jag tror nog det är det som är viktigast, att förstå vad man satsar på. Tycker man fotboll är intressantare än blockkedjor och decentraliserad finansteknologi så kanske chansen att få avkastning på sitt kapital är större på stryktipset än i crypto.
så klart de skiter i bitcoins för de vet den vägs mot deras valutor som vilken annan som helst.