2024-03-16, 20:01
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Men en ny cryptovaluta går att skapa.

Varför stavar du kryptovaluta med "c"?

Ja, och det görs hela tiden. Men titta på vilken kryptovaluta som alltid är nummer 1.
Citera
2024-03-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Varför stavar du kryptovaluta med "c"?

Ja, och det görs hela tiden. Men titta på vilken kryptovaluta som alltid är nummer 1.
För att jag stavade fel, läst för mycket felstavat.
Citera
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Nej jag har förklarat det massor av gånger, läser du inte?

Guld används till smycken för att det blänker och att folk anser att det är värdefullt. Skulle en vigselring i guld kosta 50 kr samtidigt som en vigselring i stål kostar 5000 kr skulle folk säkert sluta köpa vigselringar i guld.
Man kan fråga sig varför ingen vill ha ringar i stål. Vad tror du?

Tror du verkligen att alla bara vill ha smycken i guld för att det är dyrt?
Citera
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Precis, indianerna satt värde på glaspärlorna de fick eftersom de blänkte och att de inte kände till att det kunde massproduceras. Den begränsade tillgången är alltså ett krav.

Och som jag skrev, vad skulle hända med guldpriset om vi upptäcker enorma fyndigheter på Mars eller en meteorit? Även om vi inte kan bryta det idag skulle enbart den informationen få priset att rasa.

Eller Raistenar, eller snäckskal, eller fiatpengar. Fungerar utmärkt som värdebevarare tills någon kör igång sedelpressen. Märkligt nog så sker det förr eller senare.
Senast redigerad av MittNyaSaliv 2024-03-16 kl. 20:11.
Citera
2024-03-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Man kan fråga sig varför ingen vill ha ringar i stål. Vad tror du?

Tror du verkligen att alla bara vill ha smycken i guld för att det är dyrt?

Ja helt klart vill folk ha ringar som kostar.
Ingen vill köpa en vigselring som kostar 50kr då den ska vara en symbol för ett livslångt äktenskap.
Citera
2024-03-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Bitcoin har höga transaktionskostnader. Jämför vi med guld så har Bitcoin inget industriellt värde.

Men ett bra crypto som garantaeras i guld eller annan beständig tillgång ser jag nyttan med.

Då måste du ha att lager av tillgången någonstans och ha någon som garanterar att den inte förskingras på det ena eller andra sättet och att inte mängden digitala representationer överstiger mängden av tillgången. Dvs, du måste ha en felkritisk systemdel. Därmed försvinner i stort sett hela poängen med en "krypto", och du kan lika gärna ha en vanlig server med ett excelblad och ett par säkerhetskopior, typ, vilket blir billigare och effektivare.
Citera
2024-03-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Egentligen inte värt någonting, bara ren spekulation där värdet styrs av vad andra (idioter) är beredda att betala. Ett underligt fenomen. En bubbla.

Företag står bakom bitcoin, stater står bakom bitcoin...
Vad är skillnaden med bitcoin och USD?
Ett land ser till att de blir rörelse i USD.
På samma sätt så ser alla globalt till att de blir rörelse i BTC
Citera
2024-03-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ja helt klart vill folk ha ringar som kostar.
Ingen vill köpa en vigselring som kostar 50kr då den ska vara en symbol för ett livslångt äktenskap.

Guld är ett grundämne med unika egenskaper vilket gör det perfekt för smycken.
Citera
2024-03-16, 20:43
Medlem
Mindbusinesss avatar
Kryptovaluta är väl som vilken valuta som helst. Handlar enbart om att folk tror det har ett värde. Däremot fluktuerar värdet på kryptovalutor rejält jämfört med vanliga valutor.
Citera
2024-03-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Guld är ett grundämne med unika egenskaper vilket gör det perfekt för smycken.

Det skulle inte imponera på en tjej som får det i present av sin kille om priset för smycken var 50 kr.
Citera
2024-03-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Kryptovaluta är väl som vilken valuta som helst. Handlar enbart om att folk tror det har ett värde. Däremot fluktuerar värdet på kryptovalutor rejält jämfört med vanliga valutor.

Eller så är det fiat-valutor som fluktuerar rejält mot krypto.
Citera
2024-03-16, 21:07
Medlem
"Ganska bra idioter då som köpt en tillgång som presterat överlägst bäst de senaste 15 åren. Är personen som tjänat extremt mycket pengar på en EXTREMT bra presterande tillgång, idioten, eller personen som inte tjänat pengar på världens bäst värdestigande tillgång, idioten? Sug på den du."

SVAR:
Jag bryr mig inte om vad folk tjänar på Bitcoins, det är upplägget på affärerna som är klart skumma.
Jag tjänade f.ö. 400% på ett år genom att handla med warranter. Det slår väl t.o.m. Bitcoins.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-03-16 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in