2024-03-16, 19:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Menar du alltså att rasistiska uttalande på nätet aldrig är formulerade som skämt? Vad är skillnaden att skämta om att kvinnor från Ukraina är horor i SVT och att, säg, skämta om att romer är tjuvaktiga på Flashback? Funkar det alltså så i Sverige att det är upp till domstolen att bedöma inte vad man skämtar om utan om upphovsmannen vid skämttillfället hade dödsknarkarnazist-uppsåt? Låter för en icke-invigd som extremt Kafkaesque.
Vad jag förstått så får du ju kalla romer för vad du vill på Flashback utan konsekvens eller utan humor.
Man har ju skämtat om romer på IFS också.
Precis som man i samma avsnitt som man skämtade om Ukrainska luder, snabbt nämnde något om massage ifrån den Asiatiska komikern. Det var också ett horskämt. Ingen verkar ha reagerat på det. Varför?
Citera
2024-03-16, 19:13
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
De är inte renodlade semiter eller judar. De är gravt rasblandade med arier som de flesta hollywoodjudar är idag.
Iranier och många araber är härstammar däremot ifrån det indo-ariska ur hemmet.
Det är inte ens problemet, det är om hudfärgen på den som skämtar gör om det är ett brott eller ej mot de lagar som råder i Sverige.

Det råder uppenbart ett parallellsamhälle där vita och mörkhyade döms ojämställt i våra domstolar.
Skämtet som fått Ukrainas ambassadör Andrii Plakhotniuk att reagera kom apropå en fråga om vilken invandrargrupp som fick flest beviljade uppehållstillstånd 2022. Elaf Alis uppgift var att lura den tävlande att det var ukrainare, varpå hon menade att det förmodligen inte syntes eftersom merparten av dem är blonda. ”Det kanske mest märks på bordellerna”, avslutade hon.
https://www.gp.se/kultur/kritik-mot-elaf-ali-i-svts-invandrare-for-svenskar.c21881f1-4bdc-46bc-8411-c9c0f5bfccac
Citera
2024-03-16, 19:15
Medlem
Den dagen Elaf och andra från den arabiska/muslimska världen drar skämt om koranen, profeten, islam och muslimer på svt lovar jag att bara konsumera program och nyheter från svt.
Citera
2024-03-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritzonTrump
Bakgrunden är ett avsnitt av mångfaldssatsningen ”Invandrare för svenskar” som publicerades förra veckan. I det pratas det om vilken invandrargrupp som fick flest uppehållstillstånd under 2022.

SVT-journalisten Elaf Ali, som själv är hemmahörande i Irak, säger i avsnittet att de flesta som kom det året var ukrainare.

– Men man kanske inte tänker så mycket på det för att de är ljushåriga så de smälter in. Det kanske mest märks på bordellerna, lägger hon till.
Samnytt: Ukrainsk protest när SVT pekar ut ukrainska flyktingar som horor

Inslaget: SVT Play: IFS - invandrare för svenskar
Vad är Suryoyozone? Och har hundturken något med laserturken att göra? Svaren får du i Sveriges mest multikultiga frågesport. Programledare: Ahmed Berhan. Med Filip Dikmen, Evelyn Mok, Thanos Fotas, Elaf Ali, Kaliffa, Camilla Hamid, Big O och Assia Dahir. Del 1 av 8.
https://www.bitchute.com/embed/dYB6ZaMsfORx

Skulle SVT även kunna "skämta" på samma sätt om muslimska flyktingar? Vad var SVT-journalistens Elaf Ali tanke med detta plumpa uttalande?
Vad fan är detta för negermuslimblattekavalkad i SVT???

Har slutat se på (S)(V)T sedan länge men trodde detta var en parodi på bitchute, men det är ju på riktigt på SVT.

Det måste vara ren satir, är det Grotesco som ligger bakom?
Citera
2024-03-16, 19:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det är inte ens problemet, det är om hudfärgen på den som skämtar gör om det är ett brott eller ej mot de lagar som råder i Sverige.

Det råder uppenbart ett parallellsamhälle där vita och mörkhyade döms ojämställt i våra domstolar.
Skämtet som fått Ukrainas ambassadör Andrii Plakhotniuk att reagera kom apropå en fråga om vilken invandrargrupp som fick flest beviljade uppehållstillstånd 2022. Elaf Alis uppgift var att lura den tävlande att det var ukrainare, varpå hon menade att det förmodligen inte syntes eftersom merparten av dem är blonda. ”Det kanske mest märks på bordellerna”, avslutade hon.
https://www.gp.se/kultur/kritik-mot-elaf-ali-i-svts-invandrare-for-svenskar.c21881f1-4bdc-46bc-8411-c9c0f5bfccac
Jag har inte sett IFS skämtet i domstol än dock.
Citera
2024-03-16, 19:21
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Vad jag förstått så får du ju kalla romer för vad du vill på Flashback utan konsekvens eller utan humor.
Man har ju skämtat om romer på IFS också.
Precis som man i samma avsnitt som man skämtade om Ukrainska luder, snabbt nämnde något om massage ifrån den Asiatiska komikern. Det var också ett horskämt. Ingen verkar ha reagerat på det. Varför?
Jag har inte sett programmet eller följt debatten så jag har svårt att uttala mig om varför reaktionerna var mindre högljudda gällande den "asiatiska komikern". Jag har dock förstått från kvinnliga vänner från östasien (ffa Kina och Thailand) att rena sexköpsförfrågningar är chockerande vanligt från äldre män, så en tanke är väl att det är extremt normaliserat i Sverige att se på kvinnor från den regionen som horor (ett synnerligen talande exempel är väl att det är helt socialt accepterat inom vänstern att utgå från att alla östasiatiska kvinnor som bor med en svensk man norr om Gävle är traffickingoffer utan egen agens). Men för alla del, eftersom kvinnor från östasien ses som hyndor är det väl inte mer än rätt att vi fortsätter på en fin tradition och utgår från att alla kvinnor öster om Åland hör bäst hemma på ett horhus.
Senast redigerad av brukstjack 2024-03-16 kl. 19:24.
Citera
2024-03-16, 19:22
Medlem
Vintergrisens avatar
Som sagt, ett humorprogram, något man kanske ska undvika om man är känslig för skämt. En fråga är väl däremot om man i samma program skulle kunna skämta om att araber kanske är självmordsbombare eller liknande. Förhoppningsvis säger jag, men om det är möjligt är väl fritt fram att spekulera om.
Citera
2024-03-16, 19:25
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Jag har inte sett IFS skämtet i domstol än dock.
Nej eftersom endast "vita" kan vara "rasister" enligt vänsterliberal ideologi. Lagar tolkas efter en rasism där bara vita kan vara rasister. Aldrig en "rasifierad".
Citera
2024-03-16, 19:26
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritzonTrump
Bakgrunden är ett avsnitt av mångfaldssatsningen ”Invandrare för svenskar” som publicerades förra veckan. I det pratas det om vilken invandrargrupp som fick flest uppehållstillstånd under 2022.

SVT-journalisten Elaf Ali, som själv är hemmahörande i Irak, säger i avsnittet att de flesta som kom det året var ukrainare.

– Men man kanske inte tänker så mycket på det för att de är ljushåriga så de smälter in. Det kanske mest märks på bordellerna, lägger hon till.
Samnytt: Ukrainsk protest när SVT pekar ut ukrainska flyktingar som horor

Inslaget: SVT Play: IFS - invandrare för svenskar
Vad är Suryoyozone? Och har hundturken något med laserturken att göra? Svaren får du i Sveriges mest multikultiga frågesport. Programledare: Ahmed Berhan. Med Filip Dikmen, Evelyn Mok, Thanos Fotas, Elaf Ali, Kaliffa, Camilla Hamid, Big O och Assia Dahir. Del 1 av 8.
https://www.bitchute.com/embed/dYB6ZaMsfORx

Skulle SVT även kunna "skämta" på samma sätt om muslimska flyktingar? Vad var SVT-journalistens Elaf Ali tanke med detta plumpa uttalande?
Hade han gjort samma sak mot araber hade han varit död idag.
Citera
2024-03-16, 19:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Som sagt, ett humorprogram, något man kanske ska undvika om man är känslig för skämt. En fråga är väl däremot om man i samma program skulle kunna skämta om att araber kanske är självmordsbombare eller liknande. Förhoppningsvis säger jag, men om det är möjligt är väl fritt fram att spekulera om.

Jo men just det säger kommer ju inte gå att skämta om. Fan typiskt det var en muslim igen som massmördade. Det hade aldrig gått igenom att SVT skulle sände det.
Citera
2024-03-16, 19:27
Medlem
BevinLees avatar
Anser att Svenska nyheter, SFI och liknande "satir"-program är riktigt osköna. Folk som håller på så där är inte roliga. Jävligt drygt och onödigt att skämta om sånt tycker jag. Osmakligt!
Citera
2024-03-16, 19:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Jag har inte sett programmet eller följt debatten så jag har svårt att uttala mig om varför reaktionerna var mindre högljudda gällande den "asiatiska komikern". Jag har dock förstått från kvinnliga vänner från östasien (ffa Kina och Thailand) att rena sexköpsförfrågningar är chockerande vanligt från äldre män, så en tanke är väl att det är extremt normaliserat i Sverige att se på kvinnor från den regionen som horor (ett synnerligen talande exempel är väl att det är helt socialt accepterat inom vänstern att utgå från att alla östasiatiska kvinnor som bor med en svensk man norr om Gävle är traffickingoffer utan egen agens). Men för alla del, eftersom kvinnor från östasien ses som hyndor är det väl inte mer än rätt att vi fortsätter på en fin tradition och utgår från att alla kvinnor öster om Åland hör bäst hemma på ett horhus.
Jag håller med dig om synen på östasiatiska kvinnor. Men det är faktiskt likadant för alla unga tjejer med rysk brytning, att det inte blir direkt långsökt för ett svenskt grabbigt sällskap att anta att de är horor eller liknande.
Men har man lite koll på trafficking världen och horhus så är dessa grupper överrepresenterade. Inte många svenska tjejer på bordellerna runt om i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in