2024-03-16, 18:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Guldet används inte för metallens egenskaper vid smycken, det används för att människor tycker det är vackert och värdefullt. Precis som indianerna tyckte om glaspärlor.
Det var som fan! Du kanske ändå ska rådfråga någon som kan ämnet innan du uttalar dig dock?
Citera
2024-03-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det var som fan! Du kanske ändå ska rådfråga någon som kan ämnet innan du uttalar dig dock?

Så tramsigt, varför kommer du inte med ett sakargument istället?
Citera
2024-03-16, 18:24
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Krypto är inte förankrat i någonting, men ska man vara ärlig så är ju inte våra valutor det heller...

Fram till början av 70-talet var de flesta valutor knytna till guld som underliggande värde, så är det ju som bekant inte längre. Skulle krypto då vara värdelöst för att man inte kan argumentera för att det inte är knutet till något annat än förtroende ?. Var och en får göra sina egna antaganden, och ta egna beslut i frågan.

Själv hoppar jag över detta tillgångsslag av den enkla anledningen att det går upp och ner så in i helvete. Hade det åtminstone varit någorlunda stabilt över tid så hade det funnits ett intresse hos mig. Nu vet jag ju inte om jag ska lägga till en nolla bakom dagens pris...eller ta bort en nolla på ett års sikt. Endast därför alltså, visst rör sig andra valutor i pris också men att (som exempel) en Euro skull kosta 100 kr om ett år är ju helt osannolikt (liksom att den om ett år kostar 1 krona).

Ta ett eget beslut och putta inte in mer än "du kan förlora utan att vilja ta livet av dig" får väl bli stalltipset som gäller allt ifrån krypto, aktier och allt annat också.

Alldeles oavsett så är priset nu på ATH. Rent historiskt är det inte ovanligt att "vanligt folk" går in då (och du får själv gissa vilka det är som kliver av tåget).

En valuta är _hårt_ förankrad i lagen. Prova att låna pengar och inte betala tillbaka så får du se vad som händer.
Citera
2024-03-16, 18:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så tramsigt, varför kommer du inte med ett sakargument istället?
Guld har naturligtvis unika egenskaper som gör det lämpligt i tillverkning av smycken, och eftersom det råkar vara ett grundämne så är dessa egenskaper svåra att efterlikna.

Du framstår som både korkad och obildad när du envist försöker hävda annat.
Citera
2024-03-16, 18:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
En valuta är _hårt_ förankrad i lagen. Prova att låna pengar och inte betala tillbaka så får du se vad som händer.
Och värdet avspeglar förtroendet för utgivarlandets ekonomi och politiska skötsel.
Krypto är bara spekulation.
Citera
2024-03-16, 18:33
Medlem
Citat:
Guld har naturligtvis unika egenskaper som gör det lämpligt i tillverkning av smycken, och eftersom det råkar vara ett grundämne så är dessa egenskaper svåra att efterlikna.

Du framstår som både korkad och obildad när du envist försöker hävda annat.

Guld har används som pengar i tusentals år och användningen av det som metall i industrin har ca 50 år på nacken. Du borde alltså förstå att egenskaperna som metall inte har gett guldet sin position. Den positionen har guld fått eftersom det blänker och att det finns i begränsad mängd.
Citera
2024-03-16, 18:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Guld har används som pengar i tusentals år och användningen av det som metall i industrin har ca 50 år på nacken. Du borde alltså förstå att egenskaperna som metall inte har gett guldet sin position. Den positionen har guld fått eftersom det blänker och tt det finns i begränsad mängd.
Du är så långt ute och cyklar att du motsäger dig själv i samma inlägg.

Vad sägs om att ta dig en funderare över varför vissa saker, som guld, är värdefulla och andra inte? Försök därefter att tillämpa dina nya insikter på bitcoin.
Citera
2024-03-16, 18:36
Moderator
HelgeBuks avatar
För att försöka återgå till TS fråga.

Krypto som en vanlig valuta? Ja och nej.

Likheter: backas inte upp av något fysiskt. Kan användas som bytesmedel för att slippa byta prylar med varann.

Olikheter: fristående från statlig inflation, backas inte upp av en stats löfte (pålitligt eller ej) att alltid acceptera den valutan för t.ex. skattebetalning eller statens tvång att alla i landet måste acceptera valutan.
Citera
2024-03-16, 18:37
Medlem
Citat:
Du är så långt ute och cyklar att du motsäger dig själv i samma inlägg.

Du glömde att berätta på vilket sätt jag motsa mig själv.

Citat:
Vad sägs om att ta dig en funderare över varför vissa saker, som guld, är värdefulla och andra inte? Försök därefter att tillämpa dina nya insikter på bitcoin.

Det har jag beskrivit för dig flera gånger. Försök ta till dig det jag skriver istället för att stå still och upprepa samma sak som jag redan svarat på.
Citera
2024-03-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
För att försöka återgå till TS fråga.

Krypto som en vanlig valuta? Ja och nej.

Likheter: backas inte upp av något fysiskt. Kan användas som bytesmedel för att slippa byta prylar med varann.

Olikheter: fristående från statlig inflation, backas inte upp av en stats löfte (pålitligt eller ej) att alltid acceptera den valutan för t.ex. skattebetalning eller statens tvång att alla i landet måste acceptera valutan.

Fiat har länge backats upp av guld (mer tveksamt idag).
Guld har inte backats upp av något annat än människors inställning till det.
Citera
2024-03-16, 18:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Fiat har länge backats upp av guld (mer tveksamt idag).
Guld har inte backats upp av något annat än människors inställning till det.

"Men guld används i industrin, därför kostar en guldtacka 700k idag"

Guld har värdesatts i 3500 år, innan mobiler och Tesla bilar var uppfunna...
Citera
2024-03-16, 18:59
Medlem
TheAlamos avatar
Bitcoings värde definieras av:
1. 15+ år av fungerande system
2. Decentralisering
3. Samma valuta i alla länder
4. Smidighet att använda (skicka btc över jorden jämfört med guld)
5. Kräver inga snikna mellanhänder eller nosiga banker/stater som säger vad man kan eller inte kan göra med sina egna tillgångar

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Du ska inte köpa ett år in i en tjurmarknad. Däremot så bör du lära dig hur crypto fungerar och investera i nästa björn istället.
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Egentligen inte värt någonting, bara ren spekulation där värdet styrs av vad andra (idioter) är beredda att betala. Ett underligt fenomen. En bubbla.
Ganska bra idioter då som köpt en tillgång som presterat överlägst bäst de senaste 15 åren. Är personen som tjänat extremt mycket pengar på en EXTREMT bra presterande tillgång, idioten, eller personen som inte tjänat pengar på världens bäst värdestigande tillgång, idioten? Sug på den du.
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Läs på om det som brukar kallas pyramidspel. Ponzi Schemes på engelska.
Du får nog läsa på själv där.
Senast redigerad av TheAlamo 2024-03-16 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in