Bitcoings värde definieras av:
1. 15+ år av fungerande system
2. Decentralisering
3. Samma valuta i alla länder
4. Smidighet att använda (skicka btc över jorden jämfört med guld)
5. Kräver inga snikna mellanhänder eller nosiga banker/stater som säger vad man kan eller inte kan göra med sina egna tillgångar
Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.
Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.
Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?
Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?
Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Du ska inte köpa ett år in i en tjurmarknad. Däremot så bör du lära dig hur crypto fungerar och investera i nästa björn istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
brakfesten009
Egentligen inte värt någonting, bara ren spekulation där värdet styrs av vad andra (idioter) är beredda att betala. Ett underligt fenomen. En bubbla.
Ganska bra idioter då som köpt en tillgång som presterat överlägst bäst de senaste 15 åren. Är personen som tjänat extremt mycket pengar på en EXTREMT bra presterande tillgång, idioten, eller personen som inte tjänat pengar på världens bäst värdestigande tillgång, idioten? Sug på den du.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrPitiful
Läs på om det som brukar kallas pyramidspel. Ponzi Schemes på engelska.
Du får nog läsa på själv där.