2024-03-16, 14:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
När många betalade rejält för tulpanlökar för några hundra år sedan så var det för tulpanlökarna var värda så mycket...
Finns inget som osar så mycket "jag vet inte vad jag snackar om" som när någon jämför en 3 månaders tulpanlök hysteri på medeltiden med en 15årig uppgång av Bitcoin.

Tulpanlökar ruttnar på några månader, det gör inte Bitcoin så jag vet inte var du hittar jämförelsen.
Senast redigerad av Leaston 2024-03-16 kl. 14:43.
Citera
2024-03-16, 14:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
n.
Sedan spelar det ingen roll om det är Bitcoin, guld, aktier, konst eller andra tillgångar. Eller hur?

.

Det var -ta mig fan-det dummaste jag läst av den där crypto cowboyn.

"Spelar ingen roll " ahahahaaaaaaa

Bitcoin "tillgången" är en siffra. En siffra . Hur svårt ska det vara ? Bitcoin existerar inte det är en illusion.

Vad är guld, aktier,konst i jämförelse ? Ja, just det. en Tillgång
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-16 kl. 14:49.
Citera
2024-03-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Finns inget som osar så mycket "jag vet inte vad jag snackar om" som när någon jämför en 3 månaders tulpanlök hysteri på medeltiden med en 15årig uppgång av Bitcoin.

Tulpanlökar ruttnar på några månader, det gör inte Bitcoin så jag vet inte var du hittar jämförelsen.
Det osar "vet ingenting om underliggande värde".
Citera
2024-03-16, 14:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Det osar "vet ingenting om underliggande värde".
Värdet dras ut Bitcoins unika egenskaper. Några av dem:

Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
Den är globalt eftertraktad.
Den är gratis att äga. Inga förvaltnings eller driftkostnader.
Den är lätt att köpa och sälja. Marknaden är öppen 24/7/365 och marknaden är otroligt likvid.
Citera
2024-03-16, 14:57
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Egentligen inte värt någonting, bara ren spekulation där värdet styrs av vad andra (idioter) är beredda att betala. Ett underligt fenomen. En bubbla.

Krypto kan du betala med.
Kan inte säga detsamma om aktier.
Citera
2024-03-16, 15:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Krypto kan du betala med.
Kan inte säga detsamma om aktier.

Var då ? Var kan man betala med krypto ?
Det fanns en hype om det för några år sedan. De företag som accepterade krypto kansk var 5 st. i hela sverige och de avvecklade betalningslösningen rätt snabbt när de insåg att ffa bitcoin är en veritabel berg och dalbana . Det finns alltså inget bestående värde i krypto. Endast spekulativa för någon som gillar att gambla lite och drömmar om att håva in storkovan . Något annat användningsområde finns helt enkelt inte
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-16 kl. 15:07.
Citera
2024-03-16, 15:09
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Var då ? Var kan man betala med krypto ?
Det fanns en hype om det för några år sedan. De företag som accepterade krypto kansk var 5 st. i hela sverige och de avvecklade betalningslösningen rätt snabbt när de insåg att ffa bitcoin är en veritabel berg och dalbana . Det finns alltså inget bestående värde i krypto. Endast spekulativa för någon som gillar att gambla lite och drömmar om att håva in storkovan . Något annat användningsområde finns helt enkelt inte

Med Mastercard.

https://www.mastercard.com/global/en/business/issuers/crypto.html

Jag tror du kan stoppa tillbaka all okunskap du spyr ur dig nu.
Citera
2024-03-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Helt fel. Våra valutor bygger på skulder. De som har skulder måste skaffa pengar i den valutan för att inte gå i konkurs.

Jag får ge dig lite rätt där, vår ekonomi är mycket riktigt (åtminstone till stor del, vi har både skuldsanering och ett socialt trygghetssystem som kontrar effekterna) baserad på att andra människor MÅSTE betala tillbaka när de har "ett minustecken" framför saldot. Egentligen kan man döpa om det till förtroende. Att borgenären säger "du är skyldig mig 10000 kr" jag värderar 100 kr till 1 timmes arbete. Du ska jobba 100 timmar för mig. Den som är gäldenär har oftast inte mycket förhandlingsutrymme. Om det inte blir förhandling så är värdet satt till 100kr/arbetstimme. Har den skuldsatte tur (och är en skicklig förhandlare) så kanske det slutar med 200kr/arbetad timme. Oavsett så sitter borgenärern med trumf på handen.

Vi kan ändå inte säg att detta är en valuta som är uppbackad av något annat än förtroende. ALLA valutor är (och har alltid varit) baserade på skulder oavsett om de är förankrade i guld eller inte.

Man skulle kunna dra det lite längre och säg att det finns en anledning för USA att stenhårt försvara sin petrodollar. Lycka till med att försöka handla olja i annan valuta än dollar. Det finns de som försökt, och det har gått sådär för dem. Har du svenska kronor (eller annan valuta) får du vackert växla dem till dollar innan du kan köpa din olja. Detta försvarar jänkarna stenhårt annars hade dollarn åkt på en sådan helvetes jävla smäll att det hade fått enorma konsekvenser för världsekonomin.

På samma sätt har vi en "fastighets-krona". Faller fastigheterna så tar de kronan med sig. Detta försvarar svenska regeringen i sin tur ganska hårt. Det är därför vi haft räntor på 4-5% fastän inflationen varit det dubbla. Vi är så hårt belånade på våra fastigheter att det går åt helvete annars.

Nu kommer jag tillbaka till krypton

Om vi säger att du får ett arv på 7 miljoner kronor, och så säger du att "jävlar vilken chans, nu kan jag köpa 10 st Bitcoin" så hade de flesta ändå sagt "Du är dum i huvudet" ÄVEN om de själva är kryptofans...

Varför då? Jo för att...

Man ska ALDRIG lägga alla ägg i samma korg hur "säker" man än är på utfallet. Man går ifrån precis all ekonomiskt förnuft om man gör så. Man kan ALDRIG helt säkert veta (all investering bygger på tro och förhoppningar).
Det kanske ÄR så att en Bitcoin kostar 7 miljoner kr om 10 år, men SANNOLIKHETEN för detta?

Är man så helvetes benhårt säker på att 700kkr är ett "superklipp" så köp då EN Bitcoin för dina pengar och investera resterande i tillgångar som backar upp den investeringen om det går åt helvete. Annars är man en komplett dåre som kommer att sluta sina dagar i rännstenen...utblottad.

Läs på om ekonomisk historia, det finns massvis med fantastiska träd som skulle växa till himlen, de som kom ut i tid är alltid vinnarna. De som "hodlade" är historiskt sett ALLTID förlorarna. Det finns (antagligen) ingen anledning att tro att "denna gången är det mer annorlunda än alla andra gånger det varit annorlunda".

Jag kan inte varken säga "Köp" eller "sälj", men vad fan man än köper som investering...se till att ha en plan för en snygg exit oavsett det är krypto, fastighetsspekulationer eller aktier
Senast redigerad av Revolutions 2024-03-16 kl. 15:32.
Citera
2024-03-16, 15:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Det kan inte ha varit lätt för Henry Ford att få folk att inse bilens möjligheter.

Hästar har vi ridit på I hundratals år.
Hästen matar man med saker som växer.
Hästen kan man lita på! Alla har har ju hästar.

Bilen måste man tanka, också kunde den bara köras på vägar.. sådan skit, bara en fluga och för dumma spekulanter.
Citera
2024-03-16, 15:37
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Den volatiliteten är fan skrämmande. Att det finns folk som orkar hänga med i dessa svängar är säkert folk som tycker det är kul att umgås med folk som byter humör varannan timme. Jag orkar inte (men det är ju jag). Just nu är det en superkul och glad person du har att göra med, imorgon är det en person som är nere i en grym humörsvacka. Hur fan ska man veta liksom ? Hur ska man orka utan att det går ut över sig själv och sitt eget välmående ?

Nja, den där liknelsen haltar nog lite. Jag tycker inte det är kul med personer vars humör går upp och ner, men när det gäller volatiliteten hos krypto är det helt upp till en själv - eller åtminstone ens grundpersonlighet - hur man reagerar. Folk som varit med i 10+ år sitter lugnt i båten oberoende av svängarna.
Citera
2024-03-16, 15:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Med Mastercard.

https://www.mastercard.com/global/en/business/issuers/crypto.html

Jag tror du kan stoppa tillbaka all okunskap du spyr ur dig nu.

Ett debitkort med dina krypto och sedan växlas om till den fiat valuta du vill göra ett köp i.

Att gå över ån för att hämta vatten
Vi diskuterade företag som tar betalt i Bitcoin direkt, kommer du ihåg ? Det här är ju ett jäkla skämt för lågtechnissar
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-16 kl. 15:48.
Citera
2024-03-16, 15:45
Medlem
Upplyftens avatar
[quote=Guz|87683543 Folk som varit med i 10+ år sitter lugnt i båten oberoende av svängarna.[/QUOTE]

Tills dom inte gör det och dumpar Bitcoin.

Det är vad "svängarna" bokstavligen representerar .
Om bitcoin är en valuta , som det så oftast påstås, så måste det vara den sämsta valutan i hela mänsklighetens historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in