2024-03-16, 11:59
Medlem
Christopher.s avatar
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Senast redigerad av Christopher. 2024-03-16 kl. 12:04.
Citera
2024-03-16, 12:18
Medlem
Egentligen inte värt någonting, bara ren spekulation där värdet styrs av vad andra (idioter) är beredda att betala. Ett underligt fenomen. En bubbla.
Citera
2024-03-16, 12:29
Medlem
Läs på om det som brukar kallas pyramidspel. Ponzi Schemes på engelska.
Citera
2024-03-16, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Berätta mer om hur exempelvis Bitcoin är ett pyramidspel. Alltid kul med folk som skryter öppet om sin okunskap.

Ändå roligare blir det när du själv uppenbarligen inte vet vad Bitcoin är. Eller eventuellt ett pyramidspel.
Citera
2024-03-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful

Krypto är inte alls jämförbart med pyramidspel, du som ska läsa på.

Det är en tillgång utan underliggande säkerhet och utan garant för värdet.
Citera
2024-03-16, 12:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.

Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.

Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?

Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?

Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Alla investeringar är spekulation om högre pris. Inget skiljer Bitcoin från andra tillgångar, råvaror, aktier m.m

Det är mycket enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
Sedan spelar det ingen roll om det är Bitcoin, guld, aktier, konst eller andra tillgångar. Eller hur?

Sedan har olika tillgångar olika anledningar till varför det är efterfrågan på den, men det förtar inte den första poängen utan är en helt annan fråga.

Värde är inget universiellt. Utan människor som värdesätter det så är en sten lika värdefull som all guld på jorden.

Så jobbet du har att göra är att ta reda på varför folk efterfrågar Bitcoin. Att det är efterfrågan är fakta och har varit så i 15 års tid.
De som påstår att Bitcoin inte har ett värde har fel då det räcker att kolla på priset.
Citera
2024-03-16, 12:49
Medlem
Jag kan erbjuda en kontonummer där man kan sätta in pengar men jag erbjuder ingenting i utbyte. Det är ungefär så som bitcoins och liknande fungerar, betala dyrt för ingenting. En av kapitalismens värsta avarter som har visat sitt fula plyte.
Citera
2024-03-16, 12:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Alla investeringar är spekulation om högre pris. Inget skiljer Bitcoin från andra tillgångar, råvaror, aktier m.m

Det är mycket enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
Sedan spelar det ingen roll om det är Bitcoin, guld, aktier, konst eller andra tillgångar. Eller hur?
Då kan man fråga sig varför det råkar vara företag som går bra vars aktier råkar stiga i värde. Man kunde i så fall lika gärna bara kunna starta ett bolag och sälja aktier utan att bolaget har någon verksamhet eller anställda överhuvudtaget. Priset går upp så länge alla köper
Citera
2024-03-16, 12:59
Medlem
Krypto är inte förankrat i någonting, men ska man vara ärlig så är ju inte våra valutor det heller...

Fram till början av 70-talet var de flesta valutor knytna till guld som underliggande värde, så är det ju som bekant inte längre. Skulle krypto då vara värdelöst för att man inte kan argumentera för att det inte är knutet till något annat än förtroende ?. Var och en får göra sina egna antaganden, och ta egna beslut i frågan.

Själv hoppar jag över detta tillgångsslag av den enkla anledningen att det går upp och ner så in i helvete. Hade det åtminstone varit någorlunda stabilt över tid så hade det funnits ett intresse hos mig. Nu vet jag ju inte om jag ska lägga till en nolla bakom dagens pris...eller ta bort en nolla på ett års sikt. Endast därför alltså, visst rör sig andra valutor i pris också men att (som exempel) en Euro skull kosta 100 kr om ett år är ju helt osannolikt (liksom att den om ett år kostar 1 krona).

Ta ett eget beslut och putta inte in mer än "du kan förlora utan att vilja ta livet av dig" får väl bli stalltipset som gäller allt ifrån krypto, aktier och allt annat också.

Alldeles oavsett så är priset nu på ATH. Rent historiskt är det inte ovanligt att "vanligt folk" går in då (och du får själv gissa vilka det är som kliver av tåget).
Citera
2024-03-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Egentligen inte värt någonting, bara ren spekulation där värdet styrs av vad andra (idioter) är beredda att betala. Ett underligt fenomen. En bubbla.

Så nu när instutitioner och länder går in och investerar i BitCoin, är alla idioter där?

Multimiljard företag börjar investera och jobba med olika kryptovalutor och blockchain för att förbättra och utöka deras tjänster, ger det inget värde?

Är folk idioter som väljer att köpa BTC en valuta helt fri från inflation nu med vetskap att vanlig fiat endast sjunker i värde varje år, är dom idioter?

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Krypto är inte förankrat i någonting, men ska man vara ärlig så är ju inte våra valutor det heller...

Fram till början av 70-talet var de flesta valutor knytna till guld som underliggande värde, så är det ju som bekant inte längre. Skulle krypto då vara värdelöst för att man inte kan argumentera för att det inte är knutet till något annat än förtroende ?. Var och en får göra sina egna antaganden, och ta egna beslut i frågan.

Själv hoppar jag över detta tillgångsslag av den enkla anledningen att det går upp och ner så in i helvete. Hade det åtminstone varit någorlunda stabilt över tid så hade det funnits ett intresse hos mig. Nu vet jag ju inte om jag ska lägga till en nolla bakom dagens pris...eller ta bort en nolla på ett års sikt. Endast därför alltså, visst rör sig andra valutor i pris också men att (som exempel) en Euro skull kosta 100 kr om ett år är ju helt osannolikt (liksom att den om ett år kostar 1 krona).

Ta ett eget beslut och putta inte in mer än "du kan förlora utan att vilja ta livet av dig" får väl bli stalltipset som gäller allt ifrån krypto, aktier och allt annat också.

Alldeles oavsett så är priset nu på ATH. Rent historiskt är det inte ovanligt att "vanligt folk" går in då (och du får själv gissa vilka det är som kliver av tåget).

Ser du det över tid så går det bara upp och med enkel matematik (utbud/efterfråga) så kommer du gå plus ner om du har en sparhorizont på 5 år oavsett vid tidpunk du köpte på. Volailiteten går samtidigt ner över tid.
Senast redigerad av korvstofft 2024-03-16 kl. 13:11.
Citera
2024-03-16, 13:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Då kan man fråga sig varför det råkar vara företag som går bra vars aktier råkar stiga i värde. Man kunde i så fall lika gärna bara kunna starta ett bolag och sälja aktier utan att bolaget har någon verksamhet eller anställda överhuvudtaget. Priset går upp så länge alla köper
Som jag sagt till dig tidigare. Bolagens börsvärden är uppblåsta 10x-20x över deras världen om man skulle likvidera bolagen eller mäta deras snitt vinster per år.

Varför är det så? Jo för att det ytterst är tillgång och efterfrågan som sätter priset på aktier, INGET annat. INGET!

Aktier används som investering, store of value. DET är vad som driver efterfrågan och därmed priset.

Samma sak med konst, diamanter begagnade Rolexklockor, eller olika Fiatvalutor för den delen. Ingen skillnad för Bitcoin där.

Ja en rolexklocka mäter tiden (men det gör en Casio också) och en Mona Lisa är fin att titta på (men det gäller även din självcentrerade AI konst), ett hus har sina praktiska tillämpningar osv osv.
Alla tillgångar har sina unika egenskaper. Ingen annan tillgång har Bitcoin unika (och eftertraktade) egenskaper.
Citera
2024-03-16, 13:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Som jag sagt till dig tidigare. Bolagens börsvärden är uppblåsta 10x-20x över deras världen om man skulle likvidera bolagen eller mäta deras snitt vinster per år.

Varför är det så? Jo för att det ytterst är tillgång och efterfrågan som sätter priset på aktier, INGET annat. INGET!

Aktier används som investering, store of value. DET är vad som driver efterfrågan och därmed priset.

Samma sak med konst, diamanter begagnade Rolexklockor, eller olika Fiatvalutor för den delen. Ingen skillnad för Bitcoin där.

Ja en rolexklocka mäter tiden (men det gör en Casio också) och en Mona Lisa är fin att titta på (men det gäller även din självcentrerade AI konst), ett hus har sina praktiska tillämpningar osv osv.
Alla tillgångar har sina unika egenskaper. Ingen annan tillgång har Bitcoin unika (och eftertraktade) egenskaper.
Ok, så du tycker att aktiepriser är ren slump. Det finns ingen koppling till företagens verksamheter. Allt funkar precis som Gamestop!

Vad tyckte du om mitt förslag att starta ett tomt aktiebolag, börsnotera det och sedan hävda att det är det ultimata ”store of value”?

Din okunskap är så beklämmande att det är komiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in