Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Har tänkt börja köpa lite krypto för att sprida mina investeringar och börjar fundera vad man ska köpa. Kollar på Bitcoin, dogecoin och andra coins och ställer mig frågan vad som är det underliggande värdet i dessa coins.
Konstaterar att det är tillgång och efterfrågan som styr värdet på de olika kryptovalutorna. Vissa valutor har en begränsad mängd och efterfrågan är större än mängden varav priset på t. ex bitcoin är så högt.
Min fråga är, är kryptovalutor ren spekulation eller finns det något underliggande värde?
Hur likt är kryptovalutor riktiga valutor?
Försöker förstå hur man ska resonera när man köper kryptovalutor, vilka faktorer ska man hålla koll på vid investering/spekulationen?
Alla investeringar är spekulation om högre pris. Inget skiljer Bitcoin från andra tillgångar, råvaror, aktier m.m
Det är mycket enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
Sedan spelar det ingen roll om det är Bitcoin, guld, aktier, konst eller andra tillgångar. Eller hur?
Sedan har olika tillgångar olika anledningar till varför det är efterfrågan på den, men det förtar inte den första poängen utan är en helt annan fråga.
Värde är inget universiellt. Utan människor som värdesätter det så är en sten lika värdefull som all guld på jorden.
Så jobbet du har att göra är att ta reda på varför folk efterfrågar Bitcoin. Att det är efterfrågan är fakta och har varit så i 15 års tid.
De som påstår att Bitcoin inte har ett värde har fel då det räcker att kolla på priset.