2024-03-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
3D-printat kött smakar sämre, är dyrare, ohälsosammare och är om något mindre i harmoni med miljön. Vad är dragkraften?
Att det skulle vara otroligt spännande att testa, både att äta och att tillaga.
Citera
2024-03-15, 14:46
Medlem
christer-ulfbaages avatar
3d-printers släpper inte ut ohyggliga mängder metangas och kräver inte hela produktionsspparaten och energin som djurkött gör
Att 3d är dyrare nu beror ju bara på att det är småskaligt och outvecklat än så länge, det lär ju bli bra mycket billigare än ”riktigt” kött framåt

Att kunna skriva ut en biff hemma framöver verkar inte som nån osannolik framtid.
”Alexa, fixa två biff på momangen tack”
Citera
2024-03-15, 20:06
Medlem
Senaste avsnittet av SR-podden "Plånboken" handlar mycket om odlat kött från mjölmask, men även en del om 3D-printat kött. https://sverigesradio.se/avsnitt/insekter-och-odlat-kott-kan-bli-framtidens-mat
Citera
2024-03-16, 04:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
3d-printers släpper inte ut ohyggliga mängder metangas och kräver inte hela produktionsspparaten och energin som djurkött gör
Att 3d är dyrare nu beror ju bara på att det är småskaligt och outvecklat än så länge, det lär ju bli bra mycket billigare än ”riktigt” kött framåt

Att kunna skriva ut en biff hemma framöver verkar inte som nån osannolik framtid.
”Alexa, fixa två biff på momangen tack”
Absolut men kom ihåg att all den här sojan exempelvis ska odlas också. Redan idag skördas Amazonas för sojaplantager. Dessutom håller ju kossorna våra landskap öppna på betesmarker så helt svartvitt är det inte. Men jag skulle verkligen också vilja testa detta. Att printa ut kött vore ju toppen om det gick att få samma näringsvärden som i en ordinarie köttbit.
Citera
2024-03-16, 07:53
Medlem
roombaclocks avatar
bara meningen "3d printad kött" säger mig att de smakar skit
Citera
2024-03-16, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roombaclock
Det fick ganska okej betyg i avsnitt 10 av "Sveriges Mästerkock". https://www.tv4play.se/video/340b4da19ad4ffac4513/avsnitt-10

Namnet 3D-kött eller Lab-kött är dock inget som lockar, så de får hitta på något bättre innan det börjar säljas på ICA. Även om jag skulle köpa en bit med namnet 3D-kött.

Pinchos kallar sitt för "New meat".
Citat:
Pinchos erbjuder två nya rätter med det 3D-printade köttet, som också kallas för New Meat. Det är dels New Meat Ch**sy Burger, en hamburgare med en smakrik rökig dressing och smashed chili ch**se. Utöver det kommer restauranggästerna även att kunna njuta av New Meat Steak Sandwich, vilket är en grillad variant av flankstek som serveras på ett rostat levainbröd tillsammans med en rund men spetsig dijonnaise, toppad med chimichurri och citronkaramelliserad lök.
https://www.mynewsdesk.com/se/pinchos/pressreleases/nu-kan-du-aeta-3d-printat-koett-paa-pinchos-blir-foersta-stora-aktoer-i-sverige-att-erbjuda-tekniken -3247571

När potatis introducerades i Sverige, så var folket också otroligt skeptiska.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-03-16 kl. 08:26.
Citera
2024-03-16, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roombaclock
Visst är det konstigt att dom hard core veganer är så sugna på att kalla detta skit för KÖTT..finns annat skit också som är plantbaserat men kallas för KÖTT..3D printat SKIT borde det kallas av alla...om jag vore vege skulle jag inte stoppa nåt i munnen som kallas för kött..nu kom jag på en grej..varför finns det inte Angus Beef baserade vegerätter att köpa?
Citera
2024-03-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Absolut men kom ihåg att all den här sojan exempelvis ska odlas också. Redan idag skördas Amazonas för sojaplantager. Dessutom håller ju kossorna våra landskap öppna på betesmarker så helt svartvitt är det inte. Men jag skulle verkligen också vilja testa detta. Att printa ut kött vore ju toppen om det gick att få samma näringsvärden som i en ordinarie köttbit.
När du går nästa gång förbi ett bygge fråga nån byggjobbare om en bit överbliven frigolit och ta en tugga vetja..det är ungefär samma näringsvärden och smakar lika gott som 3D printat skit
Citera
2024-03-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
När du går nästa gång förbi ett bygge fråga nån byggjobbare om en bit överbliven frigolit och ta en tugga vetja..det är ungefär samma näringsvärden och smakar lika gott som 3D printat skit
Vilket 3D-printat kött är det som du provat? Och var? Eller tillagade du det själv? Köpt var?
Citera
2024-03-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen

Så du har smakat 3dkött?
Var gjorde du det?
Citera
2024-03-16, 09:14
Medlem
Marco pierre white, med tre michelinstjärnor, serverar printat kött på sina steakhouse.
Så att så plastigt lär det nog inte smaka..

Samma företag som levererar till pinchos: Redefine Meat

https://vegconomist.com/printed-technology/3d-printed-vegan-steaks/
Citera
2024-03-16, 09:18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Så du har smakat 3dkött?
Var gjorde du det?
Jag undrar iofs samma sak som Räykönen faktiskt. Vart kommer näringsämnena ifrån i 3-D printat kött? Om man vill ha samma näring som i en normal köttbit, hur fan printar man ut det? Vill gärna testa oavsett då jag är nyfiken men är försiktigt skeptisk.

Verkar ju vara en "untapped market", kanske vore värt att starta ett företag om man hittar ett bra recept.
Senast redigerad av needAlife 2024-03-16 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in