Även jag har fått en försändelse tagen nu (10g gräs + litet sample) och fått hem samma polisbrev som alla andra.
Det är
sanslöst dålig och jävligt sjuk timing för mig. Jag har rökt i låg omfattning (10-20g per år, som lite extra krydda i livet/kreativiteten), och har mestadels beställt via DN. Nu står jag inför en stor och positiv livsförändring och hade bestämt mig för att sluta helt, så det här var av allt att döma min sista beställning. Och så blir skiten taget, oddsen på det?
Dels sörjer jag att jag nu inte får möjligheten att avrunda och sätta punkt. Jag hade tänkt mig att få göra/uppleva vissa saker för "sista gången", ni vet.
Men vad som mycket värre är att det kan sätta enorma käppar i hjulet för den kommande livsförändringen, och kanske annat också, det finns "riskområden". Jag har haft grav ångest en vecka och räknar med att få ha det ett tag framöver. Läste det Skabaraju skrev om här att polisbrevet kom i juli men att förhöret var nyligen. Det är ju sjukt, hur ska man palla att gå och fundera så länge? Är det ens möjligt att det kan ta så lång tid? Kan de sätta dit en efter så lång tid?
Bortsett från en fortkörningsbot så har jag aldrig haft nåt med Polisen att göra tidigare och är skötsam, dock arbetslös i dagsläget. Bor i ett mindre samhälle norröver där Polisen har ett relativt stort upptagningsområde, men min uppfattning är att de har det ganska "lugnt" och nog skulle kunna ta en titt på detta om de får det på sitt bord.
Det som talar mest emot är att jag har stängd/egen brevlåda och dumt nog köpt krypto som syns på kontoutdraget. En del av det är dock, faktiskt på riktigt, för att ha sparkapital i krypto. Men det kan jag inte bevisa tror jag, så det kan definitivt tolkas som knarkköp. Det är dock inga jättesummor, totalt allt som allt (med inköp) typ 3000-4500 kr per år.
Risken för husrannsakan antar jag är liten, och det finns heller inget för dem att hitta. Är mer rädd för om de vill beslagta min elektronik eller hota om att göra det om jag inte erkänner. Allt är dock krypterat och det skulle inte heller finnas något att hitta om det var okrypterat, sånt har jag koll på. Däremot vill/kan jag inte vara utan grejerna en längre tid, så det vore förödande.
Har tre funderingar:
Jag har ingen aning om hur rutinerna kring det här ser ut, gissar att ingen annan har det heller? Men tro om det här automatiskt går ut till de lokala Polisstationerna när det nu fått ett diarenr, eller måste det aktivt delegeras ut av de som nu gjort tillslaget? I så fall finns det väl chans att det "försvinner" i mängden och att de isf bara vill skrämmas. Jag la märke till att fältet för lokalt område/ort lämnats blankt på kuvertet iaf.
Om Polisen skulle komma hit och knacka på, vad händer om jag inte öppnar dörren (så länge de tror att jag inte är hemma) eller faktiskt inte är hemma? Försöker de igen till de får napp eller kommer de skicka ett kallelsebrev typ?
OM detta skulle leda till att jag åker dit på ringa narkotikabrott.. Går en sån "dom" ut som "allmän info" till andra myndigheter? Tänker då närmast på Försäkringskassan, Soc och Arbetsförmedlingen? Eller hur funkar det?
Tacksam för svar. Önskar också alla lycka till i det här.