2024-03-15, 18:13
Medlem
KentWasHeres avatar
Finns några aktörer som alla köper samma jävla pissiga falska frimärken från en snubbe. Thats why säkert 75% av er torskar.

Betala extra för riktiga frimärken.
Citera
2024-03-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag fick ett brev från Postnord idag ang. en försändelse från utlandet. Misstänker att det är en av mina beställningar. De vill att jag ska betala importmoms och deklarationsavgift. Det kommer från Returhantering/Videokodning i Årsta. Är det safe tror ni? Om jag skulle betala den är det samma sak som ett erkännande eller kan man hävda att man trodde det var en annan grej man köpt?

För det första:
Är det du beställt från ett EU-land ska du varken betala nån moms eller avgift.
För det andra:
Det kommer ofta falska mail/sms när man beställt något (vilken vara som helst) som vill
att man ska betala extra avgifter. Men det är alltså nästan alltid fake.
Det är bara om det kommer från länder utanför EU som man ska betala moms
samt en avgift på 75 SEK (var det iaf senast jag beställde nån pryl från Ali)

Och om det kommer från postnord så ska det också finnas en bild på hur brevet/paketet ser ut.
Citera
2024-03-15, 19:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akapendeltaglooser
För det första:
Är det du beställt från ett EU-land ska du varken betala nån moms eller avgift.
För det andra:
Det kommer ofta falska mail/sms när man beställt något (vilken vara som helst) som vill
att man ska betala extra avgifter. Men det är alltså nästan alltid fake.
Det är bara om det kommer från länder utanför EU som man ska betala moms
samt en avgift på 75 SEK (var det iaf senast jag beställde nån pryl från Ali)

Och om det kommer från postnord så ska det också finnas en bild på hur brevet/paketet ser ut.
finns alltid ett medd i postnord appen om man skall betala tull.
Citera
2024-03-15, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag fick ett brev från Postnord idag ang. en försändelse från utlandet. Misstänker att det är en av mina beställningar. De vill att jag ska betala importmoms och deklarationsavgift. Det kommer från Returhantering/Videokodning i Årsta. Är det safe tror ni? Om jag skulle betala den är det samma sak som ett erkännande eller kan man hävda att man trodde det var en annan grej man köpt?
Det där låter bara som Postnords standardbrev man får när man beställt något från utlandet och måste betala moms, hade nog bara betalat och sen gjort så som du säger om något problem uppstår. "Jag hade beställt en grej från kina", etc.

Edit: Gå in på moms.postnord.se och skriv in kollinummer och ditt postnummer så kan du se om brevet är äkta och få en bild på paketet som det gäller.
Senast redigerad av eltonkebab 2024-03-15 kl. 21:18.
Citera
2024-03-16, 00:56
Medlem
Även jag har fått en försändelse tagen nu (10g gräs + litet sample) och fått hem samma polisbrev som alla andra.

Det är sanslöst dålig och jävligt sjuk timing för mig. Jag har rökt i låg omfattning (10-20g per år, som lite extra krydda i livet/kreativiteten), och har mestadels beställt via DN. Nu står jag inför en stor och positiv livsförändring och hade bestämt mig för att sluta helt, så det här var av allt att döma min sista beställning. Och så blir skiten taget, oddsen på det?

Dels sörjer jag att jag nu inte får möjligheten att avrunda och sätta punkt. Jag hade tänkt mig att få göra/uppleva vissa saker för "sista gången", ni vet.
Men vad som mycket värre är att det kan sätta enorma käppar i hjulet för den kommande livsförändringen, och kanske annat också, det finns "riskområden". Jag har haft grav ångest en vecka och räknar med att få ha det ett tag framöver. Läste det Skabaraju skrev om här att polisbrevet kom i juli men att förhöret var nyligen. Det är ju sjukt, hur ska man palla att gå och fundera så länge? Är det ens möjligt att det kan ta så lång tid? Kan de sätta dit en efter så lång tid?

Bortsett från en fortkörningsbot så har jag aldrig haft nåt med Polisen att göra tidigare och är skötsam, dock arbetslös i dagsläget. Bor i ett mindre samhälle norröver där Polisen har ett relativt stort upptagningsområde, men min uppfattning är att de har det ganska "lugnt" och nog skulle kunna ta en titt på detta om de får det på sitt bord.

Det som talar mest emot är att jag har stängd/egen brevlåda och dumt nog köpt krypto som syns på kontoutdraget. En del av det är dock, faktiskt på riktigt, för att ha sparkapital i krypto. Men det kan jag inte bevisa tror jag, så det kan definitivt tolkas som knarkköp. Det är dock inga jättesummor, totalt allt som allt (med inköp) typ 3000-4500 kr per år.

Risken för husrannsakan antar jag är liten, och det finns heller inget för dem att hitta. Är mer rädd för om de vill beslagta min elektronik eller hota om att göra det om jag inte erkänner. Allt är dock krypterat och det skulle inte heller finnas något att hitta om det var okrypterat, sånt har jag koll på. Däremot vill/kan jag inte vara utan grejerna en längre tid, så det vore förödande.

Har tre funderingar:
Jag har ingen aning om hur rutinerna kring det här ser ut, gissar att ingen annan har det heller? Men tro om det här automatiskt går ut till de lokala Polisstationerna när det nu fått ett diarenr, eller måste det aktivt delegeras ut av de som nu gjort tillslaget? I så fall finns det väl chans att det "försvinner" i mängden och att de isf bara vill skrämmas. Jag la märke till att fältet för lokalt område/ort lämnats blankt på kuvertet iaf.

Om Polisen skulle komma hit och knacka på, vad händer om jag inte öppnar dörren (så länge de tror att jag inte är hemma) eller faktiskt inte är hemma? Försöker de igen till de får napp eller kommer de skicka ett kallelsebrev typ?

OM detta skulle leda till att jag åker dit på ringa narkotikabrott.. Går en sån "dom" ut som "allmän info" till andra myndigheter? Tänker då närmast på Försäkringskassan, Soc och Arbetsförmedlingen? Eller hur funkar det?

Tacksam för svar. Önskar också alla lycka till i det här.
Senast redigerad av champion9999 2024-03-16 kl. 01:04.
Citera
2024-03-16, 08:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av champion9999
Även jag har fått en försändelse tagen nu (10g gräs + litet sample) och fått hem samma polisbrev som alla andra.

Det är sanslöst dålig och jävligt sjuk timing för mig. Jag har rökt i låg omfattning (10-20g per år, som lite extra krydda i livet/kreativiteten), och har mestadels beställt via DN. Nu står jag inför en stor och positiv livsförändring och hade bestämt mig för att sluta helt, så det här var av allt att döma min sista beställning. Och så blir skiten taget, oddsen på det?

Dels sörjer jag att jag nu inte får möjligheten att avrunda och sätta punkt. Jag hade tänkt mig att få göra/uppleva vissa saker för "sista gången", ni vet.
Men vad som mycket värre är att det kan sätta enorma käppar i hjulet för den kommande livsförändringen, och kanske annat också, det finns "riskområden". Jag har haft grav ångest en vecka och räknar med att få ha det ett tag framöver. Läste det Skabaraju skrev om här att polisbrevet kom i juli men att förhöret var nyligen. Det är ju sjukt, hur ska man palla att gå och fundera så länge? Är det ens möjligt att det kan ta så lång tid? Kan de sätta dit en efter så lång tid?

Bortsett från en fortkörningsbot så har jag aldrig haft nåt med Polisen att göra tidigare och är skötsam, dock arbetslös i dagsläget. Bor i ett mindre samhälle norröver där Polisen har ett relativt stort upptagningsområde, men min uppfattning är att de har det ganska "lugnt" och nog skulle kunna ta en titt på detta om de får det på sitt bord.

Det som talar mest emot är att jag har stängd/egen brevlåda och dumt nog köpt krypto som syns på kontoutdraget. En del av det är dock, faktiskt på riktigt, för att ha sparkapital i krypto. Men det kan jag inte bevisa tror jag, så det kan definitivt tolkas som knarkköp. Det är dock inga jättesummor, totalt allt som allt (med inköp) typ 3000-4500 kr per år.

Risken för husrannsakan antar jag är liten, och det finns heller inget för dem att hitta. Är mer rädd för om de vill beslagta min elektronik eller hota om att göra det om jag inte erkänner. Allt är dock krypterat och det skulle inte heller finnas något att hitta om det var okrypterat, sånt har jag koll på. Däremot vill/kan jag inte vara utan grejerna en längre tid, så det vore förödande.

Har tre funderingar:
Jag har ingen aning om hur rutinerna kring det här ser ut, gissar att ingen annan har det heller? Men tro om det här automatiskt går ut till de lokala Polisstationerna när det nu fått ett diarenr, eller måste det aktivt delegeras ut av de som nu gjort tillslaget? I så fall finns det väl chans att det "försvinner" i mängden och att de isf bara vill skrämmas. Jag la märke till att fältet för lokalt område/ort lämnats blankt på kuvertet iaf.

Om Polisen skulle komma hit och knacka på, vad händer om jag inte öppnar dörren (så länge de tror att jag inte är hemma) eller faktiskt inte är hemma? Försöker de igen till de får napp eller kommer de skicka ett kallelsebrev typ?

OM detta skulle leda till att jag åker dit på ringa narkotikabrott.. Går en sån "dom" ut som "allmän info" till andra myndigheter? Tänker då närmast på Försäkringskassan, Soc och Arbetsförmedlingen? Eller hur funkar det?

Oddsen att det blir taget är rätt låg i dagsläget så du behöver inte känna dig utvald. Ja om du blir fälld så brukar det bli runt 10papp i böter som du ska betala inom 30 dagar annars blir det inkasso. Sedan vad som händer mer beror lite på din livssituation. Står inget om barn etc. Så räknar med att du inte har det. Däremot tog du upp fortkörningsbot. Ja för att få behålla körkortet kommer du få pissa i minst ett halvår, oftast mer. Detta kommer du givetvis få betala själv.

Sedan möjligheterna att få jobb är typ..grusade! Glöm att det sållas efter 5 år. Dom sparar sånt här antagligen ett par generationer efter dig m.h.a egna databaser. Det positiva är att försäkringskassan kommer antagligen inte bry sig nämnvärt. Dom är vana vid sånt här så dom brukar utgå från att deras klienter knarkar loss till och från.
Citera
2024-03-16, 12:07
Medlem
Trillade in ett SMS förra veckan att jag är kallad till förhör. Gissar att det är om en leverans som försvann för mig. Så verkar som polisen har resurser.
Citera
2024-03-16, 12:34
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarhatt
Trillade in ett SMS förra veckan att jag är kallad till förhör. Gissar att det är om en leverans som försvann för mig. Så verkar som polisen har resurser.
När ca försvann lev? Alltså hur lång tid efter beställning fick du detta?
Citera
2024-03-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
När ca försvann lev? Alltså hur lång tid efter beställning fick du detta?

Nånstans mellan 2-3 månader.
Citera
2024-03-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av champion9999

Har tre funderingar:

Varför är du orolig att torska om du inte kommer vara positiv eller har haft något med polisen att göra när det kommer till narkotika undrar jag mest? Att du har stängd brevlåda lär knappst räcka och att man tar det så långt att dom kollar utdrag för ett litet brev är extremt osannolikt
Senast redigerad av bongx 2024-03-16 kl. 12:58.
Citera
2024-03-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarhatt
Gå inte dit och om dem ringer dig svara inte i telefonen.
Citera
2024-03-17, 09:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Gå inte dit och om dem ringer dig svara inte i telefonen.
Dumt, bättre gå dit o neka o begära juridisk biträde vid vidare frågor,allt du ska säga

Du kan ge dig fan på om det är en tjurig utredare att dom hämtar dig annars. Kanske inte så roligt om man har familj, arbetsplats osv.

Du har inte gjort ngt,du är oskyldig tills dom bevisar motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in