Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Spännande. Finns det ingen kvällstidningsartikel om detta, jag orkar inte läsa igenom häktningen.
Eller om någon kunde sammanfatta ordentligt och styckesindelat?
Barnet har varit på olika sjukhus för olika symtom en betydande del av sitt liv. Sjukvården gjorde alla möjliga tester men hittade inte orsaken till symtomen.
Först var det hypoglykemi (lågt blodsocker) och sedan bakterier i blodet (sepsis/blodförgiftning). Man kunde se att det var tillsatt insulin utifrån. Bakterierna hittades vid en infart och var ovanliga i sammanhanget och måste också ha tillsats av annan. Vid ett hårprov hittades mediciner (fluoxetin och lergigan) i barnet, dessa hade barnet fått i sig under en längre tidsperiod. Vanliga bieffekter är bland annat illamående och kräkningar, som barnet haft mycket utan förklaring.
Mamman har Fluoxetin och lergigan på recept och hade hämtat ut tabletter i närtid. Under samma tid har mamman googlat på "fluoxetin barn" och "lergigan barn". Mamman hade tillgång till insulin, då både mormorn och svärfar har diabetes. Det är uteslutande mamman som ringt ambulans och vistats på sjukhus med barnet. Pappan var bara med ett fåtal tillfällen. Mammans telefon användes mycket, vid en hög insulintopp på barnet kunde man se att mammans telefon slutade användas under samma tid.
Mamman har en historik av att söka sjukvård för sig själv för påhittade symtom och diagnoser. I samband med barnets symtom kan man se att mamman även googlat på "insulindos barn", "förgifta barn utan att det syns" och liknande sökningar.
Barnets storasyster har också varit på sjukhus för hypoglykemi (lågt blodsocker) flertalet gånger. Detta var dock före i tid, och kan därför omöjligt i efterhand bevisas ifall det insulinet var kroppseget eller tillsatt.
Mitt i detta åkte familjen på en utlandsresa. Barnet hade svåra symptom före och efter resan, men ingenting under själva resan.
Barnet har inte haft några symtom eller behövt sjukhusvård en enda gång efter mamma och barn separerades.
Jag tror att jag fick med viktigaste, komplettera gärna om någon tycker att jag missat något väsentligt!
Edit: på sida 9 har jag skrivit åtalspunkterna och en länk till stämningsansökan.
Posten:
(FB) Grov misshandel/Münchausen by proxy(?), Härnösand (2023)