2024-03-14, 21:02
Medlem
Gullsnusens avatar
Tar gärna ett pm om nån har möjlighet att dela länk till fup.
Citera
2024-03-14, 21:59
Medlem
Läs inlägget ovan. Du får betala som alla andra.
Citera
2024-03-14, 23:59
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Visst brukar journalister med utgivningsbeviset få del av FuPen oavsett ?
Ja. Gratis. Omaskad.
Citera
2024-03-15, 00:04
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ja. Gratis. Omaskad.
jag skrev och länkade några inlägg upp, man begär från polisen.
Senast redigerad av Pandalina4 2024-03-15 kl. 00:08.
Citera
2024-03-15, 00:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Finns andra sätt

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Polisen kan även de lämna ut FUP.
Länkar så kan ni försöka den vägen. https://etjanster.polisen.se/eallmanhandling/boah/
Citera
2024-03-15, 00:40
Medlem
Varför detta sug efter FUP? 🥺
Citera
2024-03-15, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Varför detta sug efter FUP? 🥺

I stämningsansökan (och även sen, dom) finns begränsat med information. I FUP finns rubbet. Du får en helt annan helhetsuppfattning av fallet med en FUP, samt detaljer och delar som inte finns någon annanstans.

Jag ska se om jag kan dela med mig av hela eller delar av FUP här i tråden, så att inte varenda en som vill läsa måste betala... Återkommer!
Citera
2024-03-15, 02:05
Avslutad
Eftersom det skrivs om det måste jag tillägga;

Att det är fruktansvärt att ta betalt för en handling som under offentlighetsprincipen lämnas ut utan kostnad. Vilken otäck affärsidé att sko sig på. Tycker inte det är något ni bör stötta.
Citera
2024-03-15, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoySnitch
Eftersom det skrivs om det måste jag tillägga;

Att det är fruktansvärt att ta betalt för en handling som under offentlighetsprincipen lämnas ut utan kostnad. Vilken otäck affärsidé att sko sig på. Tycker inte det är något ni bör stötta.
Citat:
Ursprungligen postat av Goran78
I stämningsansökan (och även sen, dom) finns begränsat med information. I FUP finns rubbet. Du får en helt annan helhetsuppfattning av fallet med en FUP, samt detaljer och delar som inte finns någon annanstans.

Jag ska se om jag kan dela med mig av hela eller delar av FUP här i tråden, så att inte varenda en som vill läsa måste betala... Återkommer!

Krimfup säljer FUP:en och vill inte att man dela FUP:en så att det blir spridning (vilket det inte verkar bli med deras FUP:ar) , jag fick mejl om att inte dela FUP så att de fortsättningsvis kan inhämta FUP och ladda upp det på deras sajt, skulle deras FUP:ar börja spridas runt så kan det hända att de inte heller får ut FUP, vilket blir ännu mer tragisk för oss alla.
Citera
2024-03-15, 05:28
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4anessa1
Krimfup säljer FUP:en och vill inte att man dela FUP:en så att det blir spridning (vilket det inte verkar bli med deras FUP:ar) , jag fick mejl om att inte dela FUP så att de fortsättningsvis kan inhämta FUP och ladda upp det på deras sajt, skulle deras FUP:ar börja spridas runt så kan det hända att de inte heller får ut FUP, vilket blir ännu mer tragisk för oss alla.
Hela existensen med Krimfup och liknande siter och you tube kanaler med ljudfiler från en rättegångar kan bli olaglig.
Finns ett mål som tros bli avgörande hur det ska bli i framtiden

Ställer mig tveksam till att Krimfup har rätt att kräva att man inte delar deras FUP. FUP är ju en allmän handling de begärt ut just för att den är allmän.

Jag har skrivit flera ggr i tråden, tom gett länken till polisen, där man även kan begära ut en Förundersökning.

Polisen kan alltså även de lämna ut FUP.
Länkar igen så kan ni försöka den vägen. https://etjanster.polisen.se/eallmanhandling/boah/

För den som vill ha mer kött på benen.
https://advokaternas.se/2022/01/24/hur-far-man-tag-pa-forundersokningsprotokoll/

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/hur-kan-jag-begara-ut-ett-forundersokningsprotokoll/
Senast redigerad av Pandalina4 2024-03-15 kl. 05:39.
Citera
2024-03-15, 08:26
Medlem
Spännande. Finns det ingen kvällstidningsartikel om detta, jag orkar inte läsa igenom häktningen.
Eller om någon kunde sammanfatta ordentligt och styckesindelat?
Citera
2024-03-15, 08:27
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4anessa1

Jag undrar om det verkligen är lagligt. Låter faktiskt helt sjukt att ha som affärsidé att ta betalt för dokument som ska vara offentliga. Det är liksom inte "deras" FUP:ar, det är offentlig handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in