Citat:
Ursprungligen postat av
SigmaMale
Jag skulle säga att det finns två komponenter i detta. Den första är socialdemokratin som gjort att vi har höga skatter på arbete och fackföreningar som gör att produktiva människor inte kan tjäna mycket pengar. Alla ska ha det lika dåligt, annars är det orättvist. Den andra är företagskulturen som gör att vi i hög grad anställer folk för att de är trevliga eller för att de är kvinnor, inte för att de är duktiga på det de gör. Anledningen till att en sådan kultur kan förekomma beror nog på vår planekonomiska inriktning som ger bristande konkurrens inom många marknader. Även eftersom staten i sig är en stor arbetsgivare som saknar vinstincitament.
Så ja, det är ett skämt och vi är ett extremt land på många sätt. Man växer upp och tror att det är vi i Sverige som har det bästa systemet och att alla andra länder är skräp, men när man sedan ska försörja sig själv så förstår man att alla system har vinnare och förlorare. I vårt land är det högutbildad arbetskraft som blir mjölkade på pengar för andras vinning. Det värsta är att många som tillhör den förlorande gruppen inte ens förstår att de blir utnyttjade. "Om vi inte hade gratis sjukvård så skulle jag försättas i personlig konkurs så fort jag blir sjuk och behöver vård". Den socialdemokratiska propagandan fungerar tyvärr.
Nä jag håller int med. Jag länkade ju precis en lista på vilka länder som har högst lön och Sverige var nr 7 i världen med snittlön. De enda länder som har kraftfullt högre lön är Sverige och de som vi tänker på, är Danmark (pga skruvad valutakurs), Norge (pga olja), Schweiz (pga skruvad valutakurs) och USA (pga enorm lönespridning och fritt företagande). Några andra av världens 200 länder kan inte en svensk flytta till och få kraftfullt högre lön som välutbildad.
Huvudkomponenten i tråden är f.ö. inte de svenska skatterna, som är sjunkande sedan 2006 och nu är Sverige på plats 8 i skattekvot i världen, t.ex Danmark och Frankrike har långt högre skatter. Huvudkomponenten är svenskt rättvisetänk, som via fackföreningarna fått oss att acceptera en extremt sammanpressad lönestruktur där en sjuksköterska som är helt ny nästan får samma lön som den som jobbar i 20 år. Där är felet, i USA och Schweiz får en erfaren sjuksköterska dubbla lönen mot en ny. Jag tror Sverige skulle må bra av mindre sammanpressade löner. Det finns ganska många som är värda 100k i månadslön.