2024-03-14, 15:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Mm.. det förekommer att pokemonkort säljs för 2-3 miljoner kronor. Motsvarar det ett objektivt värde i kortet? Priset på kortet kan ju beräknas utifrån kortets egenskaper, precis som är fallet med bilar eller hus.
Att du kan på fullaste allvar jämföra samlarobjekt med bostäder visar hur jävla rubbad vår bostadsmarknad är.
Citera
2024-03-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Att du kan på fullaste allvar jämföra samlarobjekt med bostäder visar hur jävla rubbad vår bostadsmarknad är.
Ja själv bor jag i ett Blastoise (den bästa startern) kort med holografiskt tryck och en unik feltryckning som bara bidrar till dess charm.

Den dagen, då kanske argumentet håller vatten.
Citera
2024-03-14, 16:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Inflationen var en perfekt storm och hade väldigt lite med hög efterfrågan att göra. Dvs räntan påverkar väldigt lite. Finns inte en chans att inflationen tar fart igen nu.

Detsamma gällde även under åren med minus/noll-ränta.

Det finns givetvis en risk att prisökningarna återigen tar fart utifrån samma mekanismer som skapade det som skedde 2021-2023.

Det som i viss mån möjliggör att priserna kan dra iväg på detta sätt är att det finns mycket pengar i omlopp som kan spenderas, dvs den penningmängdsökningen som skedde under lågränteåren skapar förutsättningar för konsumentprisuppgångar men behöver inte nödvändigtvis vara vad som triggar den. Tillgångspriser är dock en helt annan historia, där hänger penningmängd och prisuppgång mer direkt ihop.
Citera
2024-03-14, 18:08
Medlem
Kaenkelberries avatar
Nu tar jag fram popcornen.
Räntorna kommer sänkas som ett pärlband framöver och detta innebär att läge och väl-renoverat samt BR med bra ekonomi kommer lyfta rejält framöver. Jag hoppas dock att RB vilar lite mera på hanen och ser till SEK stärks .
Citera
2024-03-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Men värderingar sker ju hela tiden. På bostäder när man ska ta ut nya lån. Unika objekt av olika slag som ska försäkras etc. etc. Såvitt jag vet utgår den värderingen från vad objektet kan säljas för, inte vad den enskilda innehavaren kräver för att sälja just sitt objekt.

Ja, en värdering är en bedömning av vad en köpare maximalt kan tänkas betala för en vara under förutsättning att säljaren vill sälja till just det priset. Om säljaren inte vill sälja till det priset så blir det ju ingen affär.

En bostad är värd den summa som köpare och säljare kommer överens om. Köpare som tycker att säljare kräver för höga priser kan väl försöka övertala säljarna att gå ned i pris med bra argument ? Det är avtalsfrihet som gäller så inget hindrar dem.

Uppenbarligen bor många potentiella säljare f.n. hellre kvar än att sälja till lägre priser. Det betyder att bostäder i det rådande läget är svåra att prissätta - inte att köpare är för snåla eller att säljare kräver för mycket. Givetvis vill köpare betala så lite som möjligt och säljare få ut så mycket som möjligt.

Ska man behöva förklara för folk på ett ekonomiforum att marknadsvärdet är den summa som köpare och säljare kan enas om?
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-14 kl. 19:53.
Citera
2024-03-14, 20:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Ja själv bor jag i ett Blastoise (den bästa startern) kort med holografiskt tryck och en unik feltryckning som bara bidrar till dess charm.

Jag fattade typ ingenting av ovanstående, men roligt var det
Citera
2024-03-14, 20:40
Medlem
Jaha, 2,5% inflation nu, en första räntesänkning i maj då, seden blir det fest på bostadsmarknaden igen.

Snip snap snut, då var bolånetorskarnas bubbelfantasier slut.
Citera
2024-03-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Citat:
Ursprungligen postat av bytok

Men lik förbannat kan tio pokemonkort vara värda mer än en genomsnittlig villa i Sverige trots att pappret som de är tryckta på bara kostar några ören
Citera
2024-03-14, 20:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Men lik förbannat kan tio pokemonkort vara värda mer än en genomsnittlig villa i Sverige trots att pappret som de är tryckta på bara kostar några ören
Sure, men jag har svårt att se att du ska kunna bygga ett hus för 3 och sälja för 6 på samma marknad.
Citera
2024-03-14, 21:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja, en värdering är en bedömning av vad en köpare maximalt kan tänkas betala för en vara under förutsättning att säljaren vill sälja till just det priset. Om säljaren inte vill sälja till det priset så blir det ju ingen affär.

En bostad är värd den summa som köpare och säljare kommer överens om. Köpare som tycker att säljare kräver för höga priser kan väl försöka övertala säljarna att gå ned i pris med bra argument ? Det är avtalsfrihet som gäller så inget hindrar dem.

Uppenbarligen bor många potentiella säljare f.n. hellre kvar än att sälja till lägre priser. Det betyder att bostäder i det rådande läget är svåra att prissätta - inte att köpare är för snåla eller att säljare kräver för mycket. Givetvis vill köpare betala så lite som möjligt och säljare få ut så mycket som möjligt.

Ska man behöva förklara för folk på ett ekonomiforum att marknadsvärdet är den summa som köpare och säljare kan enas om?

Okay, du verkar förvisso omåttligt trög och dessutom dryg också, men det är ju ganska vanligt på Flashback så jag ska ge dig ett exempel till eftersom du svalde Tenstatvåan för fem mille som helt rimligt prissatt

Vad är marknadsvärdet i exemplet nedan:

Uppskattat pris av tre mäklare (medelvärde): 5m (4-6m)
Högsta bud från fem aktiva budgivare efter tre visningar: 4m
Köparens acceptpris: 20m
Citera
2024-03-14, 21:21
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, du verkar förvisso omåttligt trög och dessutom dryg också, men det är ju ganska vanligt på Flashback så jag ska ge dig ett exempel till eftersom du svalde Tenstatvåan för fem mille som helt rimligt prissatt

Den bostaden har inget verkligt marknadsvärde eftersom den inte är ute på marknaden. Den har bara ett bokföringsmässigt värde.
Citera
2024-03-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Du kan väl börja med att läsa Wikipedias artikel om marknadsvärde och sedan återkomma, ok?

Marknadsvärde kan beskrivas som det pris en produkt eller tjänst handlas till på en marknad.

Bostaden i ditt exempel är alltså värd 1 kr om köpare och säljare kommer överens om det priset. Eller 100 miljoner kronor om köpare och säljare kommer överens om det priset. Eller en avsugning och en kram om det är det priset som parterna enas om.

Ingen tvingar dem att sälja till ett visst pris eftersom det råder avtalsfrihet så på vilken grund kan du hävda att en potentiell säljare kräver för mycket betalt? Vad blir effekten av att han ”kräver för mycket betalt” och varför är det inte lika korrekt att beskriva situationen som att det är köparen som behöver höja summan han är beredd att handla för? Kommer staten tvinga köpare och säljare att göra affärer till ett visst pris annars?

Förstår du nu eller behöver jag klargöra detta på ett ännu tydligare sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Den bostaden har inget verkligt marknadsvärde eftersom den inte är ute på marknaden. Den har bara ett bokföringsmässigt värde.

Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-14 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in