2024-03-14, 19:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Muren föll i DDR 1991, men kommunistsekten har växt vidare och utvecklats i sverige. Svenskar är mer mottagliga för WEF-hjärntvätt än vad östtyskarna var för stasis propaganda.

Massinvandringen bevisar den saken.
Nja, det vet jag inte. Enligt opinionsundersökningar så har väl majoriteten av svenskar alltid varit mot massinvandring. Partierna bara struntade i det efter järnaxeln föll, fram tills efter flyktingkrisen, då SD:s framgångar blivit för stora, så att partierna börjat vända sig mer och mer mot invandring igen.
Citera
2024-03-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Då undrar man ju lite: varför börjar de inte jobba i andra länder? Fri rörlighet inom EU, EES, och Schweiz, så det är ju inga problem.
...
Det gör de.

Varje år flyttar en betydande andel av de allra bästa och mest produktiva.

Undantaget är de som har familj, släkt och vänner de inte vill lämna, men jag vet flera med småbarn som flytt landet med hela familjen och fått det betydligt bättre.

In flyttar så många kriminella och analfabeter från afrika och MENA att "befolkningen" ändå ökar snabbt i sverige. Och skatterna behöver ökas ytterligare samtidigt som välfärden räcker till ännu mindre.
Citera
2024-03-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nja, det vet jag inte. Enligt opinionsundersökningar så har väl majoriteten av svenskar alltid varit mot massinvandring. Partierna bara struntade i det efter järnaxeln föll, fram tills efter flyktingkrisen, då SD:s framgångar blivit för stora, så att partierna börjat vända sig mer och mer mot invandring igen.
Menar du att DDR inte föll, eller att invandring vänt till återvandring samtidigt som det fortfarande väller in ca 100 000 om året i stadig takt?

Och kommunismen är ännu värre i sverige än då i DDR, de körde med en mildare form av "alla människors lika värde" och bytte inte ut den egna befolkningen, tvärt om försökte DDR behålla sin egen produktiva befolkning genom att bygga en mur. Sverige gör tvärt om "vi bygger inga murar".
Citera
2024-03-14, 19:28
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är precis likadant överallt, tex i Usa. Mängder där har höga studielån och låga löner.

Så du ångrar att du studerade i många år? Man studerar i regel i Sverige för att få bättre arbetsmiljö under sitt arbetsliv, inte för att få ofantligt mycket högre lön. Särskilt inte inom skattefinansierade yrken.

Skitsnack… kolla upp lönerna i USA innan du uttalar dig.
Citera
2024-03-14, 19:31
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoxie
Som högutbildad akademiker så drabbas jag i bland av liknande tankegångar. Men sedan inser jag ganska snabbt att lönenivån, i alla fall för mig, ganska snabbt blir ointressant. Vad du, i många fall, får som högutbildad, i stället för pengar, är autonomi. För mig är friheten att helt kunna styra mitt arbete, fritt från direkt reglering "uppifrån", så länge jag levererar fullständigt ovärderligt.

Jag kan inte heller bry mig mindre om hantverkare eller "arbetaryrken" som lyfter högre lön än vad jag gör. Good for them. Jag vet att jag inte skulle klara av väldigt många av de fysiskt krävande arbeten som finns, och jag tänker att det är så att många av dem, men inte alla, som arbetar inom de yrkena inte nödvändigtvis skulle klara av mer intellektuellt krävande arbeten. Då är det väl fantastiskt att det finns arbeten för alla, oavsett var kapaciteten ligger, att utföra på ett sätt som gagnar samhället i stort.

Det finns en lite förlegad, och ganska vidrig, föreställning om att intellektuellt arbete skulle vara mer "värdefullt" än fysiskt. Jag tänker att det är två delar som båda behövs i ett fungerande system.

Är du någon form av idealisk bibliotekarie? Givetvis är den låga lönespridningen i Sverige sinnesjuk. DET är vidrigt att du inte ser värdet i en akademisk utbildning…
Citera
2024-03-14, 19:34
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?
Har du studerat något ingenjörsprogram så betalar de 50-70% högre i många europeiska länder. Tex Tyskland.
Halva min klass från KTH bor och jobbar numera utomlands.
Citera
2024-03-14, 19:38
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
"Går över styr...." Det är väl snarare alldeles för lite ifrågasättande av det här enorma köttberget med akademiker som hankar sig fram på bekostnad av andra!?

Vi som betalar/står på kundsidan bör ifrågasätta vad vi får för pengarna hela den här apparaten kostar snarare än ge bifall till ts lönekrav.

Dessutom är självbilden hos akademikerna i akut behov av en verklighetscheck, det vittnar du själv om.

Så här skriver TS själv när han var mitt under sin utbildning:

Tycker du det vittnar om ansvarstagande och en bra inställning till samarbete på det sätt du adresserar akademiker?

Ytterst sällan jag har att göra med grovjobbare som har den inställning till kund och arbetsgivare som ts beskriver i inlägget ovan. Det är väl snarare han som låter som en WT, men det tycker du han ska komma undan med pga att han läst lite mer skolböcker?

Varför ska inte akademiker leva under samma premisser som hela övriga arbetsmarknaden och bli bedömda efter vad dom presterar här och nu och inte efter hur många skolböcker dom läste och lyckades memorera för 25 år sedan?

De bästa akademikerna är de som börjat på botten och sen utbildat sig, eller gått till chefsroller. För de kan sympatisera med de som faktiskt utför jobbet. Däremot är akademiker absolut nödvändiga i många fall.

Sen snuddar du på ett annat problem i framförallt konsultbranschen och det är all jävla admintid som till slut landar på kunden och då även ibland kommuner och skattebetalare. Man blir fan mörkrädd.

Däremot blir väl akademiker dömda och granskade. Främst från tillsynsmyndigheter och annat. Men mörkertalet och svinnet är stort
Citera
2024-03-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Är du någon form av idealisk bibliotekarie? Givetvis är den låga lönespridningen i Sverige sinnesjuk. DET är vidrigt att du inte ser värdet i en akademisk utbildning…

Akademisk utbildning har inget värde i sig, det är alltför vanligt idag. 95% av alla akademiker i Sverige är egentligen vanliga knegare och inget anna har därför vanlig arbetarlön.
Citera
2024-03-14, 19:41
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Vad har du pluggat TS? Som många andra har sagt så är ju 35k som kontorsjobbande bra mycket mer värt än 35k som hantverkare. Arbetsförhållandena såsom att ha ett eget kontor, schysta toaletter, förtroendearbetstid etc etc ju lätt värt 10k. Om du därtill får arbeta hemifrån skulle jag säga att varje hemifrån-arbetsdag är värd 1-5k.

35k är ju dessutom ganska få akademiker som tjänar efter 1-2 år i arbetslivet. Ingångslönen för en systemvetare (3 år ganska lätta studier, det är ju ändå på ett samhällsfakultet) är 36 000. Efter två år är du garanterat upp i över 40 000. Efter fem år i arbetslivet ska du vara kass om du inte har 50 000. Lägg då på 10 000 för arbetsförhållandena och åtminstone 5 000 (jag skulle själv säga att få arbeta hemma när man man vill är värt mer, men det är ju jag) för de dagar du arbetar hemma så är ju lönen nog snarare 65 000. Det är ytterst få hantverkare som tjänar det.
En massa stenrika as alltså....
Citera
2024-03-14, 19:45
Medlem
Citat:
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Enkelt svar - man utbildar sig inte, utan är istället driftig på annat sätt och kommer ut i arbetslivet tidigt. Du låter dock ung och ganska nyutbildad. Om 10 år i arbetslivet bör du ha betydligt högre lön än elektrikern som gick in tidigt på hög lön, men som därefter kraftigt avstannat.

Kommer ihåg när jag var ung och var avundsjuk på en gammal klasskompis som var rörmokare och tjänade typ 35/mån. Nu såhär 10 år senare är han typ på 40 kanske.
Citera
2024-03-14, 19:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är precis likadant överallt, tex i Usa. Mängder där har höga studielån och låga löner.

Så du ångrar att du studerade i många år? Man studerar i regel i Sverige för att få bättre arbetsmiljö under sitt arbetsliv, inte för att få ofantligt mycket högre lön. Särskilt inte inom skattefinansierade yrken.
Visst kan det vara så även i USA, men om vi kollar på dem som har utbildningar som ger bra jobb (ingenjörer, läkare, advokater...), och faktiskt jobbar i de jobben, så är lönerna i allmänhet märkbart högre än motsvarande jobb i Sverige. Plus att skatterna är lägre.
Citera
2024-03-14, 19:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det är precis så det görs som läkare. Landstinget/skr fastställer hur mycket man ska tjäna
Nej, det är inte alls precis så. Landstinget bestämmer kanske hur mycket de vill betala. Men de bestämmer inte hur mycket någon ska tjäna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in