Citat:
Ursprungligen postat av
ziggehej
Instämmer.
Det mönster jag ser är jämförensen otroligt duktiga och produktiva ingenjörer i sverige som tjänar klart mindre än hälften av vad de gör i andra ländet där de är sämre, latare, mindre produktiva, ineffektivare men ändå lätt tjänar ihop till bra villa utan lån och ett par nyare bilar av finare modell.
Att samtidigt se svenskar köra skitbil och bo dåligt med hög belåning är rent pinsamt.
Då undrar man ju lite: varför börjar de inte jobba i andra länder? Fri rörlighet inom EU, EES, och Schweiz, så det är ju inga problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolahajen
Du har rätt Kalle, tack för dina kloka synpunkter. Du är en klok människa.

Tackar för de vänliga orden!
Citat:
Ursprungligen postat av
AdamSmith
Där håller jag med dig. När t.ex. en större delen av fordonsflottan blir självkörande så är det många jobb i transport som ryker.
Vad ska alla dessa lågutbildade människor göra för att försörja sig? Det blir en av de större utmaningarna som vi har framför oss. Unga män som känner ett utanförskap är ett recept för omfattande problem.
Ja du, det återstår att se. Fortsätter det i den riktningen så kanske myndigheterna skapar jobb åt dem a la Sovjet ("Vi köper inte in städrobotar, vi anställer tre arbetslösa istället"), eller så får de väl bli permanenta socialfall. Killar som sitter hemma och spelar dataspel och äter chips skjuter iaf in folk på gatan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
De två sajerna är iofs notoriskt opålitliga, så jag skulle inte lite för mycket på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Det är bara i din fantasi. Förr bugade man åt doktorn även i Sverige men numer skriver ni ut Alvedon och petar medelålderns män i röven. Eran utbildning reas ut i Rumänien. Det är ju inget som ger respekt direkt. Ni får betalt därefter.
Ja, precis, skriva ut Alvedon och peta gubbar i röven är en helt rättvis beskrivning av läkaryrket...
Citat:
Ursprungligen postat av
arista
Han pratar klasser och det är den synen han har på samhället, typiskt vänster skulle jag säga.
Sen vet ju alla som jobbar på stora företag man erbjuder en privat sjukförsäkring med årliga hälsokontroller och inget märkvärdigt i sig, de betalar ju inte privata operationer och dylikt
Han förstår heller inte skillnaden på sjukförsäkring i USA där man tar kostnaden kanske på tex $50,000 för en operation.
Det finns svenskar som vill leva i en utopi att Sverige är så fantastiskt på alla plan.
Skatterna är betydligt lägre, ingen stat har mer än 8% max i moms, inkomstskatterna är obefintliga på några procent, maten extremt mycket billigare, bränslepriserna osv...
Jag vet inte om jag skulle säga att inkomstskatterna är obefintliga, för de federala skatterna kan bli rätt höga.
(
https://www.irs.gov/filing/federal-income-tax-rates-and-brackets)
Sen finns det ett fåtal stater med höga inkomstskatter, typ CA (max 12,3%) eller NY (max 10,9%, plus kommunal inkomstskatt om man bor i New York City). Tyvärr ofta de mest populära staterna som har högst skatter.
(
https://states.aarp.org/california/state-tax-guide)
(
https://states.aarp.org/new-york/state-taxes-guide)
Sen har de ju irriterande fastighetsskatter också.
Trots allt detta så är det dock extremt ovanligt att en amerikan skulle betala högre skatter än en svensk. Dels så är brytpunkterna mycket högre i USA, dels så är marginalskatterna i allmänhet mycket lägre utom på högsta nivå. Man behöver tjäna flera miljoner om året, räknat i svenska kronor, för att ens börja nosa på tvåsiffriga statliga inkomstskatter i CA, t.ex.