2024-03-13, 14:49
Medlem
Ett generellt inlägg, som jag inte lägger som svar på något särskilt av de senaste dagarnas diskussioner, utan vill att ni läser just generellt. Det är ett försök att förklara hur jag ser på de uppgifter som finns och som kopplas till Helenas försvinnande.

Min uppfattning är att sannolikheten för att ett vittnesmål har med Helenas försvinnande att göra är högre om vittnesmålet är nära i tid och/eller rum till vad som är känt om Helena och försvinnandet på annat sätt. Det innebär omvänt att jag bedömer iakttagelser som är på längre avstånd som mindre sannolikt relaterade till Helenas försvinnande. Om man vill uttrycka det annorlunda kan man säga att sannolikheten är högre för att de har med något annat att göra.

Till detta kommer en annan faktor när det gäller att bedöma vittnesmål, nämligen hur och i vilket sammanhang de har lämnats. Om de har lämnats självmant, samlat och i nära anslutning är de mer trovärdiga än om de har lämnats på uppmaning, uppdelade (det vill säga fylls på med nya uppgifter efter hand) eller på längre avstånd i tid.

Vissa typer av detaljer är sådana som stärker ett vittnesmål; de brukar sägas ha "sannolikhetens prägel". Det kan vara sådant som inte alls har med saken att göra, men som man knappast skulle fabricera. Det kan också vara sådant som visar sig vara relevant, fast det inte verkar så från början. Andra detaljer försvagar ett vittnesmål, nämligen sådana som framstår som fabricerade för att vittnesmålet ska verka relevant och trovärdigt, men som är sådant som man normalt inte hade lagt märke till eller brytt sig om att referera.

Det finns ett antal uppgifter som några skribenter gärna vill sammanfoga till ett samlat skeende, och gör ganska stora ansträngningar för att få ihop, fast de egentligen inte passar ihop, eller i vissa delar mycket väl kan ha andra förklaringar. Det här är min uppfattning om några av dem:

- Det så kallade brovittnet framstår som mindre trovärdigt genom att så exakt kunna ange vilka byxor som iakttagits, när uppgiften om byxorna varit känd, och vittnesmålet lämnats på ett visst tidsavstånd från händelsen.

- Iakttagelsen av bilen som kör fram och tillbaka på cykelvägen framstår som trovärdig, eftersom den inte framställer bilen som mer exakt än att den inte går att identifiera, eftersom den innehåller några detaljer med "sannolikhetens prägel", till exempel positionsljuset, och eftersom den lämnas av två personer. (Alternativet skulle i så fall vara att de båda kommit överens om att lämna detta vittnesmål, vilket jag inte kan se någon anledning till. I så fall borde de ha varit mycket mer exakta vad gäller både bilens utseende och tiden.)

- Det så kallade vittnet "Hanna" framstår som helt otrovärdigt, eftersom hon fyller på sin berättelse med nya iakttagelser efter hand. Det är inte heller stärkande att hon lämnar sina uppgifter först efter att ha blivit kontaktad i hemmet, eller att hon tydligt försöker anpassa sin berättelse efter vad som förväntas av ett vittne som har hört Helena bli attackerad.

- Iakttagelsen av en bil som snabbt kör i riktning mot ett bostadsområde är visserligen nära i tid till vad man kan anta om Helenas försvinnande, men den kan ha kommit från annat håll när den iakttogs och den kan därmed vara helt orelaterad.

- Iakttagelsen av bilen som står parkerad på cykelvägen framstår som fullt möjlig att förklara genom något annat händelseförlopp, eftersom den är skild från de belagda händelserna med ett par timmar.

- Iakttagelsen av en bil och en springande person på sjukhusets parkering är också skild från de belagda händelserna med ett par timmar, och dessutom med ett visst fysiskt avstånd. Det finns ingenting konkret som kopplar detta samman med Helena, och det förefaller mycket tänkbart att det inte alls har med det här att göra.

- Vittnesmålen om en bil vid Trankärr morgonen därpå är skilda från de kända händelserna med minst sex timmar och minst en mil. Det som finns dokumenterat om bilen stämmer inte med någon annan iakttagen bil och det finns ingenting annat konkret som knyter vittnesmålet till Helena.

Så ser jag på det. Det betyder inte att alla de mindre trovärdiga eller mindre sammankopplade uppgifterna behöver vara osanna eller irrelevanta. Men om någon eller vissa av dem är det uppstår helt andra möjligheter att beskriva ett scenario.
Citera
2024-03-13, 16:14
Medlem
UnitedKingdoms avatar
En allmän undran över brovittnet, är det en pundare som lämnat det vittnesmålet?
Citera
2024-03-13, 16:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ett generellt inlägg, som jag inte lägger som svar på något särskilt av de senaste dagarnas diskussioner, utan vill att ni läser just generellt. Det är ett försök att förklara hur jag ser på de uppgifter som finns och som kopplas till Helenas försvinnande.

Min uppfattning är att sannolikheten för att ett vittnesmål har med Helenas försvinnande att göra är högre om vittnesmålet är nära i tid och/eller rum till vad som är känt om Helena och försvinnandet på annat sätt. Det innebär omvänt att jag bedömer iakttagelser som är på längre avstånd som mindre sannolikt relaterade till Helenas försvinnande. Om man vill uttrycka det annorlunda kan man säga att sannolikheten är högre för att de har med något annat att göra.

Till detta kommer en annan faktor när det gäller att bedöma vittnesmål, nämligen hur och i vilket sammanhang de har lämnats. Om de har lämnats självmant, samlat och i nära anslutning är de mer trovärdiga än om de har lämnats på uppmaning, uppdelade (det vill säga fylls på med nya uppgifter efter hand) eller på längre avstånd i tid.

Vissa typer av detaljer är sådana som stärker ett vittnesmål; de brukar sägas ha "sannolikhetens prägel". Det kan vara sådant som inte alls har med saken att göra, men som man knappast skulle fabricera. Det kan också vara sådant som visar sig vara relevant, fast det inte verkar så från början. Andra detaljer försvagar ett vittnesmål, nämligen sådana som framstår som fabricerade för att vittnesmålet ska verka relevant och trovärdigt, men som är sådant som man normalt inte hade lagt märke till eller brytt sig om att referera.

Det finns ett antal uppgifter som några skribenter gärna vill sammanfoga till ett samlat skeende, och gör ganska stora ansträngningar för att få ihop, fast de egentligen inte passar ihop, eller i vissa delar mycket väl kan ha andra förklaringar. Det här är min uppfattning om några av dem:

- Det så kallade brovittnet framstår som mindre trovärdigt genom att så exakt kunna ange vilka byxor som iakttagits, när uppgiften om byxorna varit känd, och vittnesmålet lämnats på ett visst tidsavstånd från händelsen.

- Iakttagelsen av bilen som kör fram och tillbaka på cykelvägen framstår som trovärdig, eftersom den inte framställer bilen som mer exakt än att den inte går att identifiera, eftersom den innehåller några detaljer med "sannolikhetens prägel", till exempel positionsljuset, och eftersom den lämnas av två personer. (Alternativet skulle i så fall vara att de båda kommit överens om att lämna detta vittnesmål, vilket jag inte kan se någon anledning till. I så fall borde de ha varit mycket mer exakta vad gäller både bilens utseende och tiden.)

- Det så kallade vittnet "Hanna" framstår som helt otrovärdigt, eftersom hon fyller på sin berättelse med nya iakttagelser efter hand. Det är inte heller stärkande att hon lämnar sina uppgifter först efter att ha blivit kontaktad i hemmet, eller att hon tydligt försöker anpassa sin berättelse efter vad som förväntas av ett vittne som har hört Helena bli attackerad.

- Iakttagelsen av en bil som snabbt kör i riktning mot ett bostadsområde är visserligen nära i tid till vad man kan anta om Helenas försvinnande, men den kan ha kommit från annat håll när den iakttogs och den kan därmed vara helt orelaterad.

- Iakttagelsen av bilen som står parkerad på cykelvägen framstår som fullt möjlig att förklara genom något annat händelseförlopp, eftersom den är skild från de belagda händelserna med ett par timmar.

- Iakttagelsen av en bil och en springande person på sjukhusets parkering är också skild från de belagda händelserna med ett par timmar, och dessutom med ett visst fysiskt avstånd. Det finns ingenting konkret som kopplar detta samman med Helena, och det förefaller mycket tänkbart att det inte alls har med det här att göra.

- Vittnesmålen om en bil vid Trankärr morgonen därpå är skilda från de kända händelserna med minst sex timmar och minst en mil. Det som finns dokumenterat om bilen stämmer inte med någon annan iakttagen bil och det finns ingenting annat konkret som knyter vittnesmålet till Helena.

Så ser jag på det. Det betyder inte att alla de mindre trovärdiga eller mindre sammankopplade uppgifterna behöver vara osanna eller irrelevanta. Men om någon eller vissa av dem är det uppstår helt andra möjligheter att beskriva ett scenario.

Ett mycket nyanserat inlägg!

Det går alltid att kombinera fram ett scenario så att det ska stämma med det man tror/vill tro/är övertygad om. Ponera att alla exempel du tar upp är korrekta, då är det ju bra - om man VET att dessa uppgifter är korrekta. Men om flera/några/något/inget av vittnesmålen
stämmer, då öppnas det, som du skrev, upp för helt andra scenarier. Problemet är att ingen av oss (?) var på plats den aktuella natten. Hade man haft en lista med uppgifter som var med sanningen överensstämmande, då hade man haft en solid grund att stå på/utgå från. Nu blir det enbart spekulationer. Om man bara visste...

F ö tror jag inte att något vittne medvetet har ljugit om sina iakttagelser, däremot är jag inte övertygad om att alla vittnesmål har med Helenas försvinnande att göra. Utan att avskriva dem helt.
Citera
2024-03-13, 17:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Håller med dej till 100%, att hänga upp allt på detta brovittne är fullständigt IQ-befriat! Vittnet kan ha sett dessa byxor dels under kvällen eller någon dag tidigare, om de var så utmärkande lär de ju även ha varit det vid andra tidpunkter och därav lätta att minnas.

Ulrika har agerat märkligt, känns absolut som att hon har undanhållit någonting, det är jag helt säker på, frågan är bara vad, är det något banalt som skulle kunna vara genant och därav undanhållits eller är det så att hon vet vad som hände, för Helena kanske kom hem.

Men fortfarande säger vittnet att kvinnan på bron hade dessa speciella - och snygga - byxor på sig! Att vittnet skulle ha sett byxorna tidigare är bara ett genomkorkat (önske)antagande.

Ulrika har inte agerat skumt. Polisen har aldrig misstänkt henne.

Sedan kan du ju fundera på: Om Helena skulle ha kommit hem, varför såg då inte "Killarna" henne komma upp från gång-/cykelvägen gående mot entrédörren? De hade haft 15 till 20 sekunder på sig att se henne. Men det klart: De är väl också inblandade. Att jag inte tänkte på det ...
Citera
2024-03-13, 17:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Om man stryker brovittnet, då rasar minst 90% av alla teorier, nu så här många år senare utan den minsta framgång i fallet borde man tänka nytt, är brovittnet falskt då är det ju inte konstigt att fallet står och stått stilla.

Jag tror att hon mkt väl kan ha hoppat in en bil efter Stadt (Kungsgatan t ex), vems (?) mördarens eller bara någon som gett henne skjuts hemåt, om skjuts hem kan faktiskt något ha gått överstyr där och det förklarar isf även syster Ulrikas beteende. Skor mm skulle isf kunna vara planterade i efterhand, det känns ivf som att något inte stämmer med allt som hittades på marken.

Polisen är eller framförallt har man tidigare varit mästare på att få vittnen till att säga de rätta sakerna, man hintar om något och vips så har man en sanning av något som egentligen inte alls var 100% säkert. Detta byggs sedan vidare och plötsligt så missar man sanningen för att man redan har skapat en egen passande sådan. Med dagens utvecklade teknik, dna, cctv mm har detta problem givetvis minimerats, man är inte längre i så stort behov av vittnen som förr i tiden

Jag förstår inte varifrån dessa aggressioner mot brovittnet kommer helt plötsligt. Den diskussionen har över tid varit ganska låg. Faktum är ju att diskussionerna mest har handlat om "Hanna" och "Killarna". Jag tror igen att du och någon till vet att Helena gick med en viss person över bron och helt enkelt vill sabotera att sanningen kommer allt närmare.
Citera
2024-03-13, 17:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Precis, då fattar jag vad då kommer ifrån. Jag förstår då varför du är så "upprörd" över dessa vittnens existens. Jag förstår också det underliggande motivet bakom, helt glasklart.

Syftet med din argumentation är alltså att framföra denna "teori" om att Helena kom hem och sedan hände grejjer i föräldrahemmet där Ulrika då har en inblandning i detta försvinnande. Inte sant ?

Det är ju då så att brovittnet måste då strykas mycket riktigt sedan skall som du säger vittnet "Hanna" ha hört helt andra personer och ingen Helena ,men med en annan kvinna dock som illskriker och är ledsen samt aggressiva mansröster. Okej, inget glatt gäng i alla fall då. Dock har de inte gett sig till känna då, men så kan det ju va.

De är också detta festgäng som även Lockerudsvittnet hör lite längre bort vid Netto vid denna tid också då. Där hon sedan ser en vit/lus mindre bil köra i en jäkla fart ner på Mariegärdesväg. Okej. Alternativet finns också att både dessa kvinnor i då 50-års åldern har ljugit ihop detta tillsammans då så förenklar vi ännu mer.

Helena kommer då in på baksidan via altandörren som står öppen för då syns hon inte av killarna på Hällristningsvägen som står där med sin bil med synfältet mot föräldrahemmet och cykelvägen. Alternativet kan vara om vi även stryker hela detta vittnesmål också då för de små satarna såg ju en ljus/vit mindre bil åka förbi deras synfält på cykelvägen vid 2.30-2.40. Detta vittnesmål kom efter "Hannas" och blir då besvärligt ganska korrelerande i tid med "Hannas" som ligger vid 2.15-2.20 som hon uppskattade det.

Kanske om ett annat alternativ kan vara då att en helt annan person som inte har med detta försvinnande att göra just denna natt kom åkandes på denna cykelväg först i ena riktningen förbi killarna från vänster och sedan återkommer i synfältet från höger och åker förbi dem igen efter 5-10 minuter. Denna person har då inte gett sig tillkänna dock men detta kanske kan vara att denna person har andra saker att dölja.

Vi har då tyvärr även hjulspår i sanden och däckavtryck på asfalten inne på Lekplatsen då som polisen hade dokumenterat i alla fall på Måndagen och precis i anslutning av dessa bilspår fanns en lega i gräset , bredvid på stigen låg då Helenas ringar bl a. Om Ulrika och TP planterar sakerna här inne gör de ju detta självklart utan att bröta in här med bil för de har ju gångavstånd. Det är nog så då att en en annan person har hunnit att åka in här som också inte hade något med detta försvinnande att göra innan polisen spärrade av området och inte heller gett sig till känna. I legan låg ett rådjur eller en hund och rastade då.

Vad tror du ? Eller har du en bättre förklaring på detta ?

Så är det: UnitedKingdom har svårt att hålla hela kedjan i huvudet. I övrigt är det ju inte bara du och jag som har "kört fast" i ett "dåligt tänk", utan vi är i gott sällskap av polisens utredare. Pelle Jenvén, till exempel, är övertydlig om hur han menar att överfallet gick till. Samma sak gällde ju rekonstruktionen i Efterlyst 1996. Simma lugnt, IB03, vi har bra koll på det här!
Citera
2024-03-13, 17:31
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så är det: UnitedKingdom har svårt att hålla hela kedjan i huvudet. I övrigt är det ju inte bara du och jag som har "kört fast" i ett "dåligt tänk", utan vi är i gott sällskap av polisens utredare. Pelle Jenvén, till exempel, är övertydlig om hur han menar att överfallet gick till. Samma sak gällde ju rekonstruktionen i Efterlyst 1996. Simma lugnt, IB03, vi har bra koll på det här!

Tycker du att er "klan" har lyckats bra i detta fallet?

Ställer min tidigare fråga i tråden även rakt till dej, är det sant att brovittnet är/var en riktig pundare?
Citera
2024-03-13, 18:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
/.../

"Min uppfattning är att sannolikheten för att ett vittnesmål har med Helenas försvinnande att göra är högre om vittnesmålet är nära i tid och/eller rum till vad som är känt om Helena och försvinnandet på annat sätt."

Helt riktigt, och därför: Brovittnet var nära i rum och tid eftersom hon hörde av sig bara någon dag eller två efter det att försvinnandet hade blivit känt. Hög trovärdighet, således.
"Hanna" är nära i både tid och rum. Att hon skulle ha ändrat sina uppgifter och/eller lagt till saker, har hon - för femtielfte gången! - förklarat med att poliserna inte tog hennes uppgifter på allvar. Under dörrknackningen som ägde rum redan på måndagskvällen bad hon om att få återkomma, vilket hon också gjorde två dagar senare. "Hanna" menar också att poliserna som hörde henne två dagar senare inte tog henne på allvar och inte heller noterade allt som hon sa. I övrigt kan vi faktiskt strunta i nästan allt som "Hanna" sa, eftersom det som är det mest intressanta - nämligen bråket i Kohagen - också är det som visar att Helena kom till Kohagen. Hög trovärdighet, således.
"Killarna" är nära i både tid och rum. Hög trovärdighet, således.
När det sedan gäller om vittnesmål har lämnats självmant eller har lämnats på uppmaning, är det ju så att nästan alla vittnesmål ju har lämnats på uppmaning av polisen på ett eller annat sätt. "Hanna" kontaktades genom dörrknackning. En del hörde av sig självmant när de fick veta att Helena var borta. Övriga hörde av sig när polisen gick ut i pressen och bad om uppgifter. Inget konstigt med det här. Så fungerar det alltid.

-----

"Det finns ett antal uppgifter som några skribenter gärna vill sammanfoga till ett samlat skeende, och gör ganska stora ansträngningar för att få ihop, fast de egentligen inte passar ihop."

Vi har på ett högst trovärdigt och väl underbyggt sätt bundit ihop uppgifter som håller var för sig, men också just tillsammans. Vi gör alltså precis som polisen gör när de försöker skapa en händelsekedja!

---

"Det så kallade brovittnet framstår som mindre trovärdigt genom att så exakt kunna ange vilka byxor som iakttagits, när uppgiften om byxorna varit känd, och vittnesmålet lämnats på ett visst tidsavstånd från händelsen."

Du vet inte vilka uppgifter om byxorna som var kända för brovittnet. Det kan faktiskt till och med ha varit så att brovittnet inte hade hört eller sett något alls om byxorna i media! Om det var fallet, är hennes detaljerade uppgifter om byxorna en fullträff! I övrigt ansåg brovittnet att kvinnan som hon mötte på bron passade in på Helenas utseende - det var ju därför som hon hörde av sig. Hon noterade också att mannen bar glasögon av pilotmodell. Det är alltså inte bara byxorna som det handlar om.

---

"Det så kallade vittnet "Hanna" framstår som helt otrovärdigt, eftersom hon fyller på sin berättelse med nya iakttagelser efter hand. Det är inte heller stärkande att hon lämnar sina uppgifter först efter att ha blivit kontaktad i hemmet, eller att hon tydligt försöker anpassa sin berättelse efter vad som förväntas av ett vittne som har hört Helena bli attackerad."

Igen: "Hanna" är nära i både tid och rum. Att hon skulle ha ändrat sina uppgifter och/eller lagt till saker, har hon - för femtielfte gången! - förklarat med att poliserna inte tog hennes uppgifter på allvar. Under dörrknackningen som ägde rum redan på måndagskvällen - och försök att förstå att "Hanna" vid den tidpunkten ingenting visste! - bad hon om att få återkomma, vilket hon också gjorde två dagar senare. "Hanna" menar också att poliserna som hörde henne två dagar senare inte tog henne på allvar och inte heller noterade allt som hon sa. I övrigt kan vi faktiskt strunta i nästan allt som "Hanna" sa, eftersom det som är det mest intressanta - nämligen bråket i Kohagen - också är det som visar att Helena kom till Kohagen.

---

"Iakttagelsen av en bil som snabbt kör i riktning mot ett bostadsområde är visserligen nära i tid till vad man kan anta om Helenas försvinnande, men den kan ha kommit från annat håll när den iakttogs och den kan därmed vara helt orelaterad."

Lockerudsvittnet har sagt att bilen kom på Marieforsleden nerifrån centrum - alltså från samma håll som Ekuddenvägen mynnar ut på Marieforsleden. Det är alltså helt klart från vilket håll bilen kom.

---

"Iakttagelsen av en bil och en springande person på sjukhusets parkering är också skild från de belagda händelserna med ett par timmar, och dessutom med ett visst fysiskt avstånd. Det finns ingenting konkret som kopplar detta samman med Helena, och det förefaller mycket tänkbart att det inte alls har med det här att göra."

Ändå har den händelsen varit högintressant hos polisen. Vi vet genom PK att man brukade parkera bilen på sjukhusparkeringen när man hade gjort något fuffens. Dessutom sågs en man i för polisen "passande ålder och utseende" springa från bilen mot just Lockerud/Bråten. Tillfällighet? Tror jag inte! Dessutom hävdar PK envist att han på söndagsmorgonen körde PU till hans bil som stod "gömt parkerad" på just sjukhusparkeringen.

---

"Vittnesmålen om en bil vid Trankärr morgonen därpå är skilda från de kända händelserna med minst sex timmar och minst en mil. Det som finns dokumenterat om bilen stämmer inte med någon annan iakttagen bil och det finns ingenting annat konkret som knyter vittnesmålet till Helena."

Enligt M*argareta var det i allmänhet högst ovanligt med biltrafik där nere, och i synnerhet tidigt en söndagsmorgon. Från det att M*argareta såg bilen komma från E20-hållet ner mot Trankärr gick det 45 minuter tills hon råkade hamna efter bilen upp mot den stora grusvägen som går mellan 26:an och E20. Då körde bilen fortfarande åt samma håll som när den kom 45 minuter tidigare. När hon körde efter bilen agerade de unga männen i bilen nervöst och konstigt. Bland annat vände de sig om flera gånger. Det är uppenbart att ungdomarna i bilen hade hållit på med något under just de där 45 minuterna, sannolikt inne vid Hökamossen. Varningsflagg, såldes!

---

Återstår gör bilen som Carina såg på gång-/cykelvägen. Den iakttagelsen hänger onekligen lite löst, men notera att polisen släppte den uppgiften till allmänheten i samband med radiodokumentären 2017. Jag fick uppfattningen att polisen ser den som så pass intressant att de ville försöka få in tips. (Personligen hade jag dock gärna sett att polisen hade lämnat ut den uppgiften redan när Helena försvann.)

En annan iakttagelse som också är intressant är bilen som Viking711 såg vid Sjöängen runt kanske 02:50 till 03:00. Den bilen passar onekligen in väldigt bra såväl geografiskt som tidsmässigt. Det är sannerligen ingen långsökt tanke att det skulle ha kunnat vara samma bil som "Killarna" såg lämna Kohagen vid kanske 02:45.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-03-13 kl. 18:38.
Citera
2024-03-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ett mycket nyanserat inlägg!

Det går alltid att kombinera fram ett scenario så att det ska stämma med det man tror/vill tro/är övertygad om. Ponera att alla exempel du tar upp är korrekta, då är det ju bra - om man VET att dessa uppgifter är korrekta. Men om flera/några/något/inget av vittnesmålen
stämmer, då öppnas det, som du skrev, upp för helt andra scenarier. Problemet är att ingen av oss (?) var på plats den aktuella natten. Hade man haft en lista med uppgifter som var med sanningen överensstämmande, då hade man haft en solid grund att stå på/utgå från. Nu blir det enbart spekulationer. Om man bara visste...

F ö tror jag inte att något vittne medvetet har ljugit om sina iakttagelser, däremot är jag inte övertygad om att alla vittnesmål har med Helenas försvinnande att göra. Utan att avskriva dem helt.

Tack för din uppskattning! Jag vill inte utesluta att någon har ljugit, även om jag inte har det som huvudalternativ. Skulle det vara så kan det ju finnas olika anledningar till det, alltifrån att vilja sätta dit en person till att göra sig själv intressant.
Citera
2024-03-13, 19:38
Medlem
Vi gör olika bedömningar av ganska mycket, och det tycker jag borde vara möjligt utan att överanvända fetstil och utropstecken. Jag kommenterar här bara det jag verkligen anser vara värt att bemöta:

Citat:

"Det så kallade brovittnet framstår som mindre trovärdigt genom att så exakt kunna ange vilka byxor som iakttagits, när uppgiften om byxorna varit känd, och vittnesmålet lämnats på ett visst tidsavstånd från händelsen."

Du vet inte vilka uppgifter om byxorna som var kända för brovittnet. Det kan faktiskt till och med ha varit så att brovittnet inte hade hört eller sett något alls om byxorna i media! Om det var fallet, är hennes detaljerade uppgifter om byxorna en fullträff! I övrigt ansåg brovittnet att kvinnan som hon mötte på bron passade in på Helenas utseende - det var ju därför som hon hörde av sig. Hon noterade också att mannen bar glasögon av pilotmodell. Det är alltså inte bara byxorna som det handlar om.

Och du vet ju uppenbarligen inte att vittnet inte hade kunskap om byxorna. Det intressanta är ju att den kunskapen fanns allmänt tillgänglig. Hur uppgiften om pilotglasögon bidrar till att identifiera Helena är för mig oklart.

Citat:

"Det så kallade vittnet "Hanna" framstår som helt otrovärdigt, eftersom hon fyller på sin berättelse med nya iakttagelser efter hand. Det är inte heller stärkande att hon lämnar sina uppgifter först efter att ha blivit kontaktad i hemmet, eller att hon tydligt försöker anpassa sin berättelse efter vad som förväntas av ett vittne som har hört Helena bli attackerad."

Igen: "Hanna" är nära i både tid och rum. Att hon skulle ha ändrat sina uppgifter och/eller lagt till saker, har hon - för femtielfte gången! - förklarat med att poliserna inte tog hennes uppgifter på allvar. Under dörrknackningen som ägde rum redan på måndagskvällen - och försök att förstå att "Hanna" vid den tidpunkten ingenting visste! - bad hon om att få återkomma, vilket hon också gjorde två dagar senare. "Hanna" menar också att poliserna som hörde henne två dagar senare inte tog henne på allvar och inte heller noterade allt som hon sa. I övrigt kan vi faktiskt strunta i nästan allt som "Hanna" sa, eftersom det som är det mest intressanta - nämligen bråket i Kohagen - också är det som visar att Helena kom till Kohagen.

Nej, hon är inte nära i tid och rum, eftersom hon låter det gå flera dagar innan hon tycker det är värt att höra av sig med ytterligare uppgifter, som hon - om de vore sanna - rimligen skulle ha lämnat vid den första kontakten. Det är helt naturligt att de uppgifterna då inte tas på allvar.

Citat:

"Iakttagelsen av en bil som snabbt kör i riktning mot ett bostadsområde är visserligen nära i tid till vad man kan anta om Helenas försvinnande, men den kan ha kommit från annat håll när den iakttogs och den kan därmed vara helt orelaterad."

Lockerudsvittnet har sagt att bilen kom på Marieforsleden nerifrån centrum - alltså från samma håll som Ekuddenvägen mynnar ut på Marieforsleden. Det är alltså helt klart från vilket håll bilen kom.

Ja, det är där Ekuddenvägen mynnar ut. Men det finns ju också många andra vägar bilen kan ha kommit från, inklusive att den kan ha kommit från centrum. Jag hävdar inte att bilen körde i motsatt riktning.

Citat:

"Iakttagelsen av en bil och en springande person på sjukhusets parkering är också skild från de belagda händelserna med ett par timmar, och dessutom med ett visst fysiskt avstånd. Det finns ingenting konkret som kopplar detta samman med Helena, och det förefaller mycket tänkbart att det inte alls har med det här att göra."

Ändå har den händelsen varit högintressant hos polisen. Vi vet genom PK att man brukade parkera bilen på sjukhusparkeringen när man hade gjort något fuffens. Dessutom sågs en man i för polisen "passande ålder och utseende" springa från bilen mot just Lockerud/Bråten. Tillfällighet? Tror jag inte! Dessutom hävdar PK envist att han på söndagsmorgonen körde PU till hans bil som stod "gömt parkerad" på just sjukhusparkeringen.

Om det var vanligt att parkera där "när man hade gjort något fuffens" är det väl snarare något som gör det ännu mer tänkbart att iakttagelsen inte har med det här att göra.

Citat:

"Vittnesmålen om en bil vid Trankärr morgonen därpå är skilda från de kända händelserna med minst sex timmar och minst en mil. Det som finns dokumenterat om bilen stämmer inte med någon annan iakttagen bil och det finns ingenting annat konkret som knyter vittnesmålet till Helena."

Enligt M*argareta var det i allmänhet högst ovanligt med biltrafik där nere, och i synnerhet tidigt en söndagsmorgon. Från det att M*argareta såg bilen komma från E20-hållet ner mot Trankärr gick det 45 minuter tills hon råkade hamna efter bilen upp mot den stora grusvägen som går mellan 26:an och E20. Då körde bilen fortfarande åt samma håll som när den kom 45 minuter tidigare. När hon körde efter bilen agerade de unga männen i bilen nervöst och konstigt. Bland annat vände de sig om flera gånger. Det är uppenbart att ungdomarna i bilen hade hållit på med något under just de där 45 minuterna, sannolikt inne vid Hökamossen. Varningsflagg, såldes!

Att det var ovanligt med biltrafik där gör inte att iakttagelsen hamnar närmare Helenas försvinnande i tid och rum.
Citera
2024-03-13, 21:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vi gör olika bedömningar av ganska mycket, och det tycker jag borde vara möjligt utan att överanvända fetstil och utropstecken. Jag kommenterar här bara det jag verkligen anser vara värt att bemöta:

Och du vet ju uppenbarligen inte att vittnet inte hade kunskap om byxorna. Det intressanta är ju att den kunskapen fanns allmänt tillgänglig. Hur uppgiften om pilotglasögon bidrar till att identifiera Helena är för mig oklart.

Nej, hon är inte nära i tid och rum, eftersom hon låter det gå flera dagar innan hon tycker det är värt att höra av sig med ytterligare uppgifter, som hon - om de vore sanna - rimligen skulle ha lämnat vid den första kontakten. Det är helt naturligt att de uppgifterna då inte tas på allvar.

Ja, det är där Ekuddenvägen mynnar ut. Men det finns ju också många andra vägar bilen kan ha kommit från, inklusive att den kan ha kommit från centrum. Jag hävdar inte att bilen körde i motsatt riktning.

Om det var vanligt att parkera där "när man hade gjort något fuffens" är det väl snarare något som gör det ännu mer tänkbart att iakttagelsen inte har med det här att göra.

Att det var ovanligt med biltrafik där gör inte att iakttagelsen hamnar närmare Helenas försvinnande i tid och rum.

Jag använde fetstil för att underlätta för läsaren var jag började mina svar. Jag tycker att det var en bra idé att det borde ha varit självklart för dig. Men icke!

Det är ointressant om uppgiften (och hur detaljerad var den?) fanns tillgänglig om inte brovittnet kände till den. Om brovittnet inte kände till uppgiften om byxorna växer vittnets trovärdig markant. Och: Jag skrev inte att uppgiften om pilotglasögon skulle ha bidragit till att identifiera Helena. Jag skrev tydligt att brovittnet gjorde fler än en observation. Men det fattade du tydligen inte.

Nej, "Hanna lät det inte gå flera dagar". Hon var tydlig vid dörrknackningen med att hon först ville kontrollera datumet för bråket med sin man. Hon återkopplade efter bara ett par dagar. (Kan ha varit redan på tisdagen, faktiskt.) I övrigt kommer det an på poliserna att behandla alla vittnen med respekt och intresse.

Nej, det fanns inte många andra vägar som bilen hade kunnat komma från! Bilen kunde komma endast på Marieforsleden från centrum sett, för det var det som Lockerudsvittnet såg. Om bilen tidigare hade kommit ut från Leksbergsvägen nere vid bron, Ekuddenvägen, Drottnings Kristinas väg eller Marieholm är för all del en annan sak.
Men om man som vittne hör gälla kvinnoskrik från ett visst håll och sedan någon minut eller ett par minuter senare ser en bil komma i hög fart från just det hållet, torde det väl för bövlingen inte vara mycket att fundera över. Varför skriver du en massa osanningar?

Va? Om PU var inblandad och ställde bilen på sjukhusparkeringen, uppfyllde han ju alla kriterier enligt PK:s utsaga. Vad yrar du om?

Läs igen: Enligt M*argareta var det i allmänhet högst ovanligt med biltrafik där nere, och i synnerhet tidigt en söndagsmorgon. Från det att M*argareta såg bilen komma från E20-hållet ner mot Trankärr gick det 45 minuter tills hon råkade hamna efter bilen upp mot den stora grusvägen som går mellan 26:an och E20. Då körde bilen fortfarande åt samma håll som när den kom 45 minuter tidigare. När hon körde efter bilen agerade de unga männen i bilen nervöst och konstigt. Bland annat vände de sig om flera gånger. Det är uppenbart att ungdomarna i bilen hade hållit på med något under just de där 45 minuterna, sannolikt inne vid Hökamossen.
Dessutom har vi fynden vid Kusabäcken, som ligger bara ett par golfslag från platsen som M*argareta gjorde sina observationer. Om de fynden har med Helenas försvinnande att göra är fortfarande oklart, men fynden gör området och M*argaretas observationer fortsatt intressanta.

Så: Varför lägger du och en till ner så mycket energi på att bara såga, kritisera, motarbeta, omöjliggöra och söndra i stället för att låta oss intresserade fortsätta att med gott mod och mycket energi gå in för det här? Varför detta aktiva motarbetande? Är du rädd för något? Du och UnitedKingdom?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-03-13 kl. 21:46.
Citera
2024-03-13, 21:53
Medlem
Citat:
Nej, "Hanna lät det inte gå flera dagar". Hon var tydlig vid dörrknackningen med att hon först ville kontrollera datumet för bråket med sin man. Hon återkopplade efter bara ett par dagar. (Kan ha varit redan på tisdagen, faktiskt.) I övrigt kommer det an på poliserna att behandla alla vittnen med respekt och intresse.

Två är flera. En, flera.

Citat:
Nej, det fanns inte många andra vägar som bilen hade kunnat komma från! Bilen kunde komma endast på Marieforsleden från centrum sett, för det var det som Lockerudsvittnet såg. Om bilen tidigare hade kommit ut från Leksbergsvägen nere vid bron, Ekuddenvägen, Drottnings Kristinas väg eller Marieholm är för all del en annan sak.

Precis. Var bilen fanns innan vittnet såg den vet ju varken du eller jag. Skillnaden är jag erkänner det.

Citat:
Så: Varför lägger du och en till ner så mycket energi på att bara såga, kritisera, motarbeta, omöjliggöra och söndra i stället för att låta oss intresserade fortsätta att med gott mod och mycket energi gå in för det här? Varför detta aktiva motarbetande? Är du rädd för något? Du och UnitedKingdom?

Nej, jag är inte rädd för något. Andra får svara för sig. Men jag tror det framgår för alla läsare nu vem som diskuterar konstruktivt och vem som gapar och upprepar samma sak i högre och högre ton, i stället för att i sak bemöta invändningar. Det du framför blir inte mer värt för att du skriver det flera gånger.

Jag svarar gärna om du kommer med något nytt, men inte om du bara klipper ur dina gamla inlägg, inte heller om du går till personangrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in