• 1
  • 2
2024-03-13, 08:33
Medlem
...om man jämför dator med samma specs? Finns det någon "faktor" typ bärbara är 1.4 ggr dyrare eller så som man kan utgå ifrån om ni förstår vad jag menar?
Citera
2024-03-13, 08:55
Medlem
raikiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlovs2000
...om man jämför dator med samma specs? Finns det någon "faktor" typ bärbara är 1.4 ggr dyrare eller så som man kan utgå ifrån om ni förstår vad jag menar?

Den stora besparingen ligger i att du betydligt enklare och billigare kan uppgradera din stationära dator, under en lång tid framöver.

I övrigt så får du betydligt bättre svar om datorer osv på Sweclockers
Senast redigerad av raikira 2024-03-13 kl. 09:09.
Citera
2024-03-13, 09:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nej, därför att priserna på bärbara datorer och stationära följer inte riktigt samma skala. Du kan hitta en enklare bärbar speldator för ungefär samma summor som det skulle kosta att bygga ihop en stationär, men ska du ha något mer kraftfullt så sticker priserna på bärbara iväg mycket mer.

Sedan är det ju detta med kringkomponenter. Hur värderar man en 15 tums skärm på en bärbar gentemot en 24, 27 eller 32 tums skärm på en stationär?

Enklast för dig är att kolla hur stor budget som du har och med det som utgångspunkt jämföra den prestanda en bärbar gentemot en stationär kan ge dig.
Citera
2024-03-13, 10:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, därför att priserna på bärbara datorer och stationära följer inte riktigt samma skala. Du kan hitta en enklare bärbar speldator för ungefär samma summor som det skulle kosta att bygga ihop en stationär, men ska du ha något mer kraftfullt så sticker priserna på bärbara iväg mycket mer.

Sedan är det ju detta med kringkomponenter. Hur värderar man en 15 tums skärm på en bärbar gentemot en 24, 27 eller 32 tums skärm på en stationär?

Enklast för dig är att kolla hur stor budget som du har och med det som utgångspunkt jämföra den prestanda en bärbar gentemot en stationär kan ge dig.
Nu kan man ju ofta använda en extern skärm även på bärbara datorer men då kanske man får nöja sig med hdmi.

Men som någon nämnde kan man uppgradera en stationär dator på ett lättare sätt.

Antar att komponenterna i en bärbar speldator också slits snabbare med tanke på att de är slimmade och kanske utsätts för högre temperaturer än en stationär dito.
Citera
2024-03-13, 11:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu kan man ju ofta använda en extern skärm även på bärbara datorer men då kanske man får nöja sig med hdmi.
Absolut kan man det, men då måste man ju även lägga till vad en vettig skärm skulle kosta i prisjämförelsen.

Tag som exempel dessa två:
https://www.komplett.se/product/1250...hnical-details

https://www.komplett.se/product/1303...ore-gaming-a45

Samma pris och ungefär samma prestanda. Vilket visar att för lite enklare modeller finns ett väldigt litet om ens något prispåslag. Egentligen inte speciellt förvånande, det finns inget skäl till att en bärbar ska behöva kosta mer än en stationär eftersom även bärbara produceras enligt löpande-band-processen.
Citera
2024-03-13, 11:25
Medlem
tomatlarss avatar
vid lägre prisklasser blir det inte så stor skilnad. Det är först vid runt 20 till 50k säg en laptop för 20k kanke går att få för 15 om den är stationär men då ska det vara skärm och tangäntbord/mus till det så är det snart lika dyrt. Men sen är man låst vid det som erbjuds på en laptop medans man kan välja att ha nästan vad man vill på en stationär. plus stationära kommer alltid kunna ha bättre prestanda förutsatt att pengar inte är ett hinder. Och till sist är det alltid bättre luft flöde på en stationär.

Sammanfattningen blir att man får en bättre produkt om den är stationär. Men att bara gå på specs och säga det är billigare går inte riktigt.
Citera
2024-03-13, 11:26
Medlem
Citat:

En bärbar dators största fiende är värme, därför behövs andra komponenter som använder mindre energi vilket gör dem betydligt dyrare. Intel har bra jämförelser av sina processorer med priser där du kan se skillnaden på standard och low voltage versioner. Generellt typ två-tre gånger dyrare.
Citera
2024-03-13, 12:16
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:

Frågan är alltså inte om stationär är billigare utan hur mycket. Alltså är stationär det självklara valet om du ska ha en dator som står hemma, om det är värde för pengarna du söker.

Men är du någon som reser runt mycket eller vill ha flexibilitet i vardagen så kommer du tjäna mer på en bärbar. För inte kan du sitta med en stationär i knät.

Så den rätta frågan att ställa, är inte hur mycket du sparar utan snarare huruvida du behöver flexibilitet eller inte.
Citera
2024-03-13, 15:03
Bannlyst
Du kan slänga ihop en stationär i9 med mycket minne för runt 15 000:-, skall man ha samma maskin som är bärbar är den uppe 40k sek.
Citera
2024-03-13, 18:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Du kan slänga ihop en stationär i9 med mycket minne för runt 15 000:-, skall man ha samma maskin som är bärbar är den uppe 40k sek.

THIS!
Lapp-topps har också sämre videokort, sämre CPU, sämre kylning samt så lever dom inte så länge som en desk-topp. Man ska bygga eget bygge så blir det som man vill ha det. Skärm köper man så att den "täcker" tio års "förbrukning". Så har jag gjort i minst 30 år, lyckosamt.

Skälva cpu.mobo, och minne byter (förnyar) man kanske 5 år i taget.
Lapp-topps funkar 2-3 år, om man har dom i "springande fot" ute på stan, en stationär dator funkar tills den blir ett musei-föremål om man så önskar..
Citera
2024-03-13, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
THIS!
Lapp-topps har också sämre videokort, sämre CPU, sämre kylning samt så lever dom inte så länge som en desk-topp. Man ska bygga eget bygge så blir det som man vill ha det. Skärm köper man så att den "täcker" tio års "förbrukning". Så har jag gjort i minst 30 år, lyckosamt.

Skälva cpu.mobo, och minne byter (förnyar) man kanske 5 år i taget.
Lapp-topps funkar 2-3 år, om man har dom i "springande fot" ute på stan, en stationär dator funkar tills den blir ett musei-föremål om man så önskar..
..
GPU har jag ingen värstning GPU.. Men vill man ha en maskin som orkar lite. Även om man köper en värstning cpu i9 för 10 000:- , så kan man bygga ihop en ok dator för ca 15000-17000:- ( Räknat på enklare GPU ) .. Jag personligen vill ha en bra arbetsdator. Jag skiter om det sitter ett Tseng ET4000 eller ett NVIDA 4090 som GPU.
Citera
2024-03-13, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
..
GPU har jag ingen värstning GPU.. Men vill man ha en maskin som orkar lite. Även om man köper en värstning cpu i9 för 10 000:- , så kan man bygga ihop en ok dator för ca 15000-17000:- ( Räknat på enklare GPU ) .. Jag personligen vill ha en bra arbetsdator. Jag skiter om det sitter ett Tseng ET4000 eller ett NVIDA 4090 som GPU.

Ungefär som jag då. GPU räcker med ett cirkus 4-5000:-
CPU runt 4000:- Alla de andra grejorna kanske 5000:- tillsammans.
+lite kylpasta och en noctua 15-kylare.. :-)
15000kr stämmer nog bra som budget.

30.000/40.000 om man kör lapp-topp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här