2024-03-12, 18:40
Medlem
Solstol28s avatar
Fashinerande vilka "nördar" det finns. Att bara komma på att forska i nåt sånt smalt ämne som detta med l störningar i lågeffekts radiovågor. Aldrig ens hört talats om det. Men vad vore världen utan nördar??
Citera
2024-03-12, 18:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Fashinerande vilka "nördar" det finns. Att bara komma på att forska i nåt sånt smalt ämne som detta med l störningar i lågeffekts radiovågor. Aldrig ens hört talats om det. Men vad vore världen utan nördar??
Vad vore världen utan nyfikna forskare?
Citera
2024-03-13, 18:04
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asnan6991
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMoRw4/misstanker-efter-okant-dokument-mh370-landade

Jag är ny i tråden så osäker om detta presenterats tidigare.
Kan heller inte stå vad som står i artikeln, men ändå intressant då detta påstående ändå lyfts av många foliehattar
Låst artikel. Vad är det för dokument?
Citera
2024-03-13, 18:07
Medlem
Piloten Zaharie hade väl självmordstankar och var också deprimerad innan flygningen. Det kom uppgifter att han var på en rättegång innan flygningen. Hans "kompis" fick fängelse. Troligtvis ville han hämnas efteråt.
Citera
2024-03-13, 20:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Piloten Zaharie hade väl självmordstankar och var också deprimerad innan flygningen. Det kom uppgifter att han var på en rättegång innan flygningen. Hans "kompis" fick fängelse. Troligtvis ville han hämnas efteråt.
Att han var besviken, fine. Men att han var suicidal har jag inte läst hos någon seriös publikation
Citera
2024-03-14, 07:04
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion

Deprimerad eller ej. Något måste ju vara fel på piloten då planet gick i drickat.

Hoppas de hittar planet så anhöriga ser ett slut på katastrofen.
Citera
2024-03-14, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Deprimerad eller ej. Något måste ju vara fel på piloten då planet gick i drickat.

Hoppas de hittar planet så anhöriga ser ett slut på katastrofen.

Om det kraschat så är det ju bara småbitar kvar, någon vinge har ju redan flutit i land.
Möjligen kan det tyda på en kontrollerad landning.
Men visst det kanske landade på Antarktis, ett vitt plan blir svårt att hitta där
Citera
2024-03-15, 07:11
Medlem
JSelwyns avatar
Nej, jag är ingen flygexpert.

Känns som att SVTs dokumentär, som kom ut häromdagen, är ett hopkok från Netflix's tre timmar dokumentär. Förutom det där med radiosignalerna/vågor i slutet. Intressant.

Men vad säger vi om fransyskans teori? Den om att det var en militärövning i sydkinesiska sjön samt att planet bar på hemlig last som absolut inte fick nå Kina?

De här delarna som "flöt iland" på Reunion Island, har man verkligen konstaterat att det är från MH370? Det verkar ju konstigt tex att regskylten har "försvunnit". Med tanke på vilket tryck den måste klara av i luften och att den då inte skulle klara av skvalpande vatten?

Slutligen: är det ens möjligt att navigera en B777 i flera timmar när transpondrar etc, slagits av? Dessutom 10 000 meter upp i luften och i total mörker? Hur navigerar man ett flygplan utan någon som helst kommunikationssystem?
Citera
2024-03-15, 18:01
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
...
Slutligen: är det ens möjligt att navigera en B777 i flera timmar när transpondrar etc, slagits av? Dessutom 10 000 meter upp i luften och i total mörker? Hur navigerar man ett flygplan utan någon som helst kommunikationssystem?
Kommunikationssystem är helt oväsentligt för att navigera. Bara att stå på autopiloten och styra den dit man vill (upp/ner/höger/vänster) eller stänga av den och "spaka" manuellt. Transpondern sänder bara ut data om vem den är, var den är och fart & höjd, har inget med navigeringen att göra. Bara att titta på gpsen som vanligt. Gpsen sänder ju inget.
Citera
2024-03-15, 18:39
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Kommunikationssystem är helt oväsentligt för att navigera. Bara att stå på autopiloten och styra den dit man vill (upp/ner/höger/vänster) eller stänga av den och "spaka" manuellt. Transpondern sänder bara ut data om vem den är, var den är och fart & höjd, har inget med navigeringen att göra. Bara att titta på gpsen som vanligt. Gpsen sänder ju inget.
Tack då vet jag.
Vet inte om du sett Netflix-dokumentären, men om så: vad tror du om fransyskans teori? O det övriga jag skrev om vrakdelarna som "plötsligt" har spolats upp på land?
Citera
2024-03-15, 19:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Tack då vet jag.
Vet inte om du sett Netflix-dokumentären, men om så: vad tror du om fransyskans teori? O det övriga jag skrev om vrakdelarna som "plötsligt" har spolats upp på land?
Jag har sett den men det är ett tag sen.
Imho är hon skogstokig, om jag minns rätt

Vrakdelarna tror jag mestadels är just från MH370; de har följt strömmar/vindar från nedslagsplatsen
Senast redigerad av DreamTwister 2024-03-15 kl. 19:49.
Citera
2024-03-15, 21:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att han var besviken, fine. Men att han var suicidal har jag inte läst hos någon seriös publikation

En nära bekant/ släkting (?) hade uttalat sig om att Sahaire (stavning?) inte mådde bra och inte borde ha flugit. Som jag minns det var det inte bara oseriös media som skrev om det. 10 år sedan, så man kanske inte minns alkt exakt idag :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in