2024-03-13, 11:55
  #41989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tror att många har missuppfattat det när man skriver att Dahl Tomasson står för en ny positiv offensiv fotboll.

Som denna artikeln:
https://www.dn.se/sport/gerhardsson-tror-pa-tomasson-vi-star-for-samma-typ-av-fotboll/

Han kommer inte att ställa upp en rak 4-4-2, men Tomasson är ingen principfast fotbollsideolog. Han är mer pragmatisk och förändringsbenägen än vad de flesta tror. Han kommer att variera mellan olika uppställning, spela både tre och fyra backar. Har inga problem att backa hem om det skulle behövas.
Självklart kommer JDT anpassa sig och vara pragmatisk, det tror jag ingen annan tror eller tycker något om. Det säger sig självt att mot svårare motstånd behöver vi vara smarta och cyniska.

Men han är rekryterad bland annat för sitt sätt att se på fotboll. Källström sa ju så här vid PKn: "Jon Dahl Tomassons sätt att vilja spela en positiv attackfotboll är något som kommer att passa vår grupp av spelare bra."

Så vårt grundspel förändras i grunden, från att vara landslag som spelar 442 press understöd och vars inställning är att inte släppa in ett mål första 15, så kommer vi att vara ett mer framåtlutat lag med en formation som är 4231/433. Vi förändras till att ha ett grundspel kommer vara mer offensivt och så lär det säkerligen se ut i dom flesta matcher (beroende på spelschema, lottningar osv) som vi ställs inför.
__________________
Senast redigerad av mushymushy 2024-03-13 kl. 11:57.
Citera
2024-03-13, 12:15
  #41990
Medlem
Truppen officiell:

Målvakter
Viktor Johansson
Robin Olsen
Kristoffer Nordfeldt

Försvarare
Emil Holm
VNL
Isak Hien
Ludvig Augustinsson
Hjalmar Ekdal
Gabriel Gudmundsson
Emil Krafth
Carl Starfelt
Linus Wahlqvist


Mittfältare/Anfallare

Jens Cajuste
Anthony Elanga
Emil Forsberg
Samuel Gustafson
Jesper Karlström
Gustaf Nilsson
Simon Olsson
Jacob Ondrejka
Anton Saletros
Mattias Svanberg
Hugo Larsson
Dejan Kulusevski
Alexander Isak
Victor Gyökeres

Inga superknallar förutom Saletros och Ondrejka. JDT tydlig med att truppen kommer säkert se annorlunda ut i september.
__________________
Senast redigerad av mushymushy 2024-03-13 kl. 12:17.
Citera
2024-03-13, 12:17
  #41991
Medlem
Kedoxs avatar
Helvete vad tråkigt!

Trodde danskfan var seriös. Men Nordfeldt i mål bl.a.

Nytillskotten var var typ Larsson, S.Olsson, Salétros, Ondrejka.
Bergvall & Roony får fortsatt harva i u21.

Besviken faktist!
__________________
Senast redigerad av Kedox 2024-03-13 kl. 12:19.
Citera
2024-03-13, 12:19
  #41992
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Truppen officiell:

Målvakter
Viktor Johansson
Robin Olsen
Kristoffer Nordfeldt

Försvarare
Emil Holm
VNL
Isak Hien
Ludvig Augustinsson
Hjalmar Ekdal
Gabriel Gudmundsson
Emil Krafth
Carl Starfelt
Linus Wahlqvist


Mittfältare/Anfallare

Jens Cajuste
Anthony Elanga
Emil Forsberg
Samuel Gustafson
Jesper Karlström
Gustaf Nilsson
Simon Olsson
Jacob Ondrejka
Anton Saletros
Mattias Svanberg
Hugo Larsson
Dejan Kulusevski
Alexander Isak
Victor Gyökeres

Inga superknallar förutom Saletros och Ondrejka. JDT tydlig med att truppen kommer säkert se annorlunda ut i september.
Simon Olsson och Gustaf Nilsson måste väl anses som lite av överraskningar också.
Citera
2024-03-13, 12:20
  #41993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Simon Olsson och Gustaf Nilsson måste väl anses som lite av överraskningar också.
Ja, jag glömde Olsson men Nilsson kändes ändå som att han har snackats upp en hel del i poddar och hr på forumet.

Saletros, Ondrejka och Olsson har det varit väldigt tyst om.
Citera
2024-03-13, 12:20
  #41994
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Helvete vad tråkigt!

Trodde danskfan var seriös. Men Nordqvist i mål bl.a.

Nytillskotten var var typ Larsson, S.Olsson, Salétros, Ondrejka.
Bergvall & Roony får fortsatt harva i u21.

Besviken faktist!
Är själv positivt överraskad. Skönt att slippa se en populistisk Hamrén-trupp med ungdomar och nyblivna utlandsproffs. Kul att det fortfarande finns plats för 80-talister (Kristoffer Nordfeldt).
Citera
2024-03-13, 12:21
  #41995
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Simon Olsson och Gustaf Nilsson måste väl anses som lite av överraskningar också.

Vi får hoppas det ändras en hel del framöver. Att det blir en mjukövergång från Korv-Janne just denna samling.

För spontant är jag besviken. Spelare jag fortsatt inte tycker har där att göra.
Isak är skadad antar jag?
Citera
2024-03-13, 12:22
  #41996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Helvete vad tråkigt!

Trodde danskfan var seriös. Men Nordfeldt i mål bl.a.

Nytillskotten var var typ Larsson, S.Olsson, Salétros, Ondrejka.
Bergvall & Roony får fortsatt harva i u21.

Besviken faktist!
Ser inga problem med att U21-spelare väljs till U21 om U21 har viktigare matcher än herrarna.

Roony och Bergvall kommer ju spela för herrlandslaget förr eller senare.
Citera
2024-03-13, 12:24
  #41997
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Är själv positivt överraskad. Skönt att slippa se en populistisk Hamrén-trupp med ungdomar och nyblivna utlandsproffs. Kul att det fortfarande finns plats för 80-talister (Kristoffer Nordfeldt).

Då beklagar jag att Martin Olsson inte blev uttagen å dina vägnar. 80-talist han med Men JDT ville väl inte göra bort sig från start.

Tror det kan bli bra. Men ett gäng spelare känns förbisedda.

Kul med Larsson iaf. Men den var väntad
Citera
2024-03-13, 12:27
  #41998
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Ser inga problem med att U21-spelare väljs till U21 om U21 har viktigare matcher än herrarna.

Roony och Bergvall kommer ju spela för herrlandslaget förr eller senare.

Jojo du har rätt om u21-spelarna.
Men förstår inte riktigt varför folk verkar så nöjda med denna trupp men spydde galla över Jannes uttagningar. Inga större skillnader.
Spännande med Ondrejka iaf.
Citera
2024-03-13, 12:28
  #41999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Ja, jag glömde Olsson men Nilsson kändes ändå som att han har snackats upp en hel del i poddar och hr på forumet.

Saletros, Ondrejka och Olsson har det varit väldigt tyst om.

Jag snackade om Simon Olsson som en potentiell bubblare för några veckor sedan, känns rätt skönt att få lite gehör på det sättet.

Nilsson är jag inte direkt förvånad över, vore mer förvånande om han inte kom med.

Salétros var man inte beredd på, i och för sig har han burit ett krisande AIK från skiten.
__________________
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2024-03-13 kl. 12:35.
Citera
2024-03-13, 12:31
  #42000
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Simon Olsson och Gustaf Nilsson måste väl anses som lite av överraskningar också.

Definitivt. Vem är Simon Olsson? Jag vet inget om honom. Först trodde först att det var fel och att det skulle stå Gustafson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in