2024-03-13, 08:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Varför köper du aldrig snake? Du har suttit och babblat om visningar i Bromma och Sundbyberg i typ 2 år här snart? Din frustration lyser igenom!
Att köpa för två år sedan var väl att likna vid hål i huvudet då det var toppen?
Att köpa nu är väl betydligt smartare och med en uppsjö objekt ute.
Villor/radhus verkar ha det tungt, visning på visning, bud på utgångspriset eller under.
Skjuts räntesänkningarna framåt lär desperationen tillta.
Citera
2024-03-13, 08:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
2,5:a 😂😂😂😂😂
Alltså dessa jävla mekklare
Trevligt ha gästrummet alt kontoret i köket
Eller tillomed gymmet kanske

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2,5rum-traneberg-stockholms-kommun-hunnebergsvagen-17-21290129?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Trevligt att ta över nästan 9000 kr per m2 i lån som köpare i en förening som står på TOMTRÄTT. Och dessutom i en väldigt liten förening om 11 bostadsrätter.

Den här skulle jag hålla mig långt borta ifrån. Vem köper sådant skräp idag?
Citera
2024-03-13, 08:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Trevligt att ta över nästan 9000 kr per m2 i lån som köpare i en förening som står på TOMTRÄTT. Och dessutom i en väldigt liten förening om 11 bostadsrätter.

Den här skulle jag hålla mig långt borta ifrån. Vem köper sådant skräp idag?
Har folk verkligen koll? Alla bostadsrättshus/radhus som växt upp som svampar ur jorden i takt med stigande bopriser. Vem köper ett sådant med tillfälligt nedpressade avgifter och lån som kommer att sättas om till betydligt högre räntor.
Rimligen bör då priset justeras ned för att kompensera, men säljarna tror att vi är kvar i år 2020.
Citera
2024-03-13, 08:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har folk verkligen koll? Alla bostadsrättshus/radhus som växt upp som svampar ur jorden i takt med stigande bopriser. Vem köper ett sådant med tillfälligt nedpressade avgifter och lån som kommer att sättas om till betydligt högre räntor.
Rimligen bör då priset justeras ned för att kompensera, men säljarna tror att vi är kvar i år 2020.

Den här bostadsrätten är inte ens värd hälften egentligen. Det är för mycket osäkerhetsmoment för att motivera ett köp på den nivå som mäklaren föreslår.

Här det som talar emot:

Liten förening, vilket talar för mycket administrativt jobb i styrelsen.

Ombildningsförening.

Hög skuldsättning.

Tomträtt.

Renoveringsbehov.

Det finns inget sämre köp än detta om man ska köpa en bostadsrätt. Hoppas köparna har lärt sig att alla bostadsrätter inte är bra köp och en bra affär.
Citera
2024-03-13, 09:31
Medlem
Citat:
Att köpa för två år sedan var väl att likna vid hål i huvudet då det var toppen?
Att köpa nu är väl betydligt smartare och med en uppsjö objekt ute.
Villor/radhus verkar ha det tungt, visning på visning, bud på utgångspriset eller under.
Skjuts räntesänkningarna framåt lär desperationen tillta.

Du kommer med nya inlägg hela tiden där du spyr galla över objekt, säljare och mäklare som inte ”förstår” att de borde sälja billigare. Du verkar väldigt nojig över att räntesänkningar ligger runt hörnet och du inte lyckats köpa än
Citera
2024-03-13, 09:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kommer med nya inlägg hela tiden där du spyr galla över objekt, säljare och mäklare som inte ”förstår” att de borde sälja billigare. Du verkar väldigt nojig över att räntesänkningar ligger runt hörnet och du inte lyckats köpa än
Jag bor redan i köpt radhus, så för min del kan gärna priserna rusa, för samhällets del är det dock hål i huvudet.
Om priserna låg rätt så skulle objekten försvinna iväg och vi skulle se budgivningar ovan utgångspris.
Nu ser vi sällan det, tvärtom verkar köparna ovilliga att möta köparen vid begärt pris. Försäljningarna tar dessutom längre tid av den orsaken.
Så ja, säljarnas förväntningar ligger för högt.
Köparnas köpkraft har sjunkit under 2 års tid, det gör att köparna tvekar.
Citera
2024-03-13, 10:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den här bostadsrätten är inte ens värd hälften egentligen. Det är för mycket osäkerhetsmoment för att motivera ett köp på den nivå som mäklaren föreslår.

Här det som talar emot:

Liten förening, vilket talar för mycket administrativt jobb i styrelsen.

Ombildningsförening.

Hög skuldsättning.

Tomträtt.

Renoveringsbehov.

Det finns inget sämre köp än detta om man ska köpa en bostadsrätt. Hoppas köparna har lärt sig att alla bostadsrätter inte är bra köp och en bra affär.

Okay, ett riktigt skitobjekt men det är BRFen som säljer och då kan de förhoppningsvis betala av en hyfsad del av föreningslånen.

Renoveringschans!

Tomträtt som går ut 2025, spännande

Allt över 2m är ett överpris enligt min objektiva värdering. Som bankman skulle jag nog inte ge mer än 1.2m i lån med den där som pant.
Citera
2024-03-13, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, ett riktigt skitobjekt men det är BRFen som säljer och då kan de förhoppningsvis betala av en hyfsad del av föreningslånen.

Renoveringschans!

Tomträtt som går ut 2025, spännande

Allt över 2m är ett överpris enligt min objektiva värdering. Som bankman skulle jag nog inte ge mer än 1.2m i lån med den där som pant.

Förvisso bra att lån betalas av, men lån och tomträtt är en sällsynt usel kombo och osäkerhetsfaktor för en BRF.

Den där kommer de att få sätta ner i pris på om det inte dyker upp en korkad köpare med stort eget kapital.
Citera
2024-03-13, 11:34
Medlem
Citat:
Jag bor redan i köpt radhus, så för min del kan gärna priserna rusa, för samhällets del är det dock hål i huvudet.
Om priserna låg rätt så skulle objekten försvinna iväg och vi skulle se budgivningar ovan utgångspris.
Nu ser vi sällan det, tvärtom verkar köparna ovilliga att möta köparen vid begärt pris. Försäljningarna tar dessutom längre tid av den orsaken.
Så ja, säljarnas förväntningar ligger för högt.
Köparnas köpkraft har sjunkit under 2 års tid, det gör att köparna tvekar.

Ändå sitter du och länkar till och pratar om objekt i Bromma/Sumpan hela tiden. Är det ditt privata helgnöje att spana där utan köpintresse?
Citera
2024-03-13, 11:36
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mersmoer
Det stämmer inte, de som sitter på bostäder och aldrig säljer, påverkar mindre men fortfarande på att utbudet är mindre.
De som aldrig säljer är till största delen även folk som aldrig köper. Om möjligt är det relevant för marknaden på sommarstugor och studentbostäder
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-03-13 kl. 11:42.
Citera
2024-03-13, 11:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ändå sitter du och länkar till och pratar om objekt i Bromma/Sumpan hela tiden. Är det ditt privata helgnöje att spana där utan köpintresse?
När gjorde jag det? Norrort har jag pratat om och sen har jag petat hål på ditt svammel om hur snabbt objekt gick iväg i Enskede.
Citera
2024-03-13, 11:55
Medlem
Citat:
När gjorde jag det? Norrort har jag pratat om och sen har jag petat hål på ditt svammel om hur snabbt objekt gick iväg i Enskede.

Sorry. Blandade ihop dig med snake
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in