2024-03-12, 18:17
Medlem
Xhamsterns avatar
Jag tog tjuren vid hornen och kontaktade polisen via deras formulär. Ställde frågan om brevet verkligen var från myndigheten. Det k-nummer som angavs på brevet jag fick var för kort, men efter jag lagt till "5000" fungerade det att skicka in och jag fick svar igår;

"Ärendet pågår och förundersökningen innehåller uppgifter som är sekretessbelagda enligt 35 kap. 1§
Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL).
Det går bra att återkomma med en ny begäran längre fram då ärendet är avslutat."

Summa summarum; det verkar som att det pågår en förundersökning och det kan nog ta ett tag innan allt är avslutat. Kan tänka mig att de har en sjukt stor hög brev i undersökningen och därför inte kommer gå vidare med alla, men vissa mottagare kommer säkert att kontaktas. Läste en FUP för något år sedan där de slumpvis valde ut några mottagare som de förhörde, de som nekade la de ner direkt, vissa idioter erkände över telefon - bingo för snuten.

Tråkigt nog är det bästa att ligga lågt med ev beställningar ett tag framöver.
Senast redigerad av Xhamstern 2024-03-12 kl. 18:18. Anledning: stavfel
Citera
2024-03-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Jag tog tjuren vid hornen och kontaktade polisen via deras formulär. Ställde frågan om brevet verkligen var från myndigheten. Det k-nummer som angavs på brevet jag fick var för kort, men efter jag lagt till "5000" fungerade det att skicka in och jag fick svar igår;

"Ärendet pågår och förundersökningen innehåller uppgifter som är sekretessbelagda enligt 35 kap. 1§
Det går bra att återkomma med en ny begäran längre fram då ärendet är avslutat."

Summa summarum; det verkar som att det pågår en förundersökning och det kan nog ta ett tag innan allt är avslutat. Kan tänka mig att de har en sjukt stor hög brev i undersökningen och därför inte kommer gå vidare med alla, men vissa mottagare kommer säkert att kontaktas. Läste en FUP för något år sedan där de slumpvis valde ut några mottagare som de förhörde, de som nekade la de ner direkt, vissa idioter erkände över telefon - bingo för snuten.

Vad är det för stjärnor som erkänner? Svårt att ta in hur någon tagit sig tiden att lära sig hur drogmarknader och crypto fungerar men inte mentalt förberett sig på ett förhör man redan vunnit.
Citera
2024-03-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Problemet är väl att kontroller sker utan hund också. Jag antar att personal på Postnord kommer bli duktigare att identifiera knarkbrev med tiden också. Befogenheterna dom har är ju rätt nya. Det skulle vara intressant att veta hur många av de 7 miljoner brev som skickas varje dag kvalificerar sig som potentiella knarkbrev.

Jag har förr jobbat på PostNord. Det är inga problem för de som tar emot posten på en terminal att lära sig känna igen och plocka undan olika typer av brev. Man kan känna igen handstilar, förpackningar, hur de tejpas igen etc. även om man hanterar tusentals brev per dag. Så det behövs ingen hund på plats hela tiden, bara att någon ibland visar på vad man ska leta efter.

Dessutom är jobbet som sådant inte så kul, så om man kan roa sig med att hitta knarkbrev så tror jag säkert att många gärna gör det.
Citera
2024-03-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Jag har förr jobbat på PostNord. Det är inga problem för de som tar emot posten på en terminal att lära sig känna igen och plocka undan olika typer av brev. Man kan känna igen handstilar, förpackningar, hur de tejpas igen etc. även om man hanterar tusentals brev per dag. Så det behövs ingen hund på plats hela tiden, bara att någon ibland visar på vad man ska leta efter.

Dessutom är jobbet som sådant inte så kul, så om man kan roa sig med att hitta knarkbrev så tror jag säkert att många gärna gör det.

Du som jobbat på posten, hur lätt är det för anställda att sno brev om man skulle vilja? Går det att slinka ner ett brev eller två innanför tröjan om man skulle vilja? Är det kameraövervakning där sorteringen sker?
Citera
2024-03-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlusSub
Vad är det för stjärnor som erkänner? Svårt att ta in hur någon tagit sig tiden att lära sig hur drogmarknader och crypto fungerar men inte mentalt förberett sig på ett förhör man redan vunnit.
Som tidigare nämnt kan polisen vara helt gränslösa i sitt beteende för att sätta dit och skada enstaka småbrukare. Det ljugs, hotas och trakasseras. En riktig rättsröta.
Citera
2024-03-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvisp.Presley
Du som jobbat på posten, hur lätt är det för anställda att sno brev om man skulle vilja? Går det att slinka ner ett brev eller två innanför tröjan om man skulle vilja? Är det kameraövervakning där sorteringen sker?

Jag tror att det är lätt att sno brev om man skulle vilja, men så klart olika lätt på olika ställen. Det finns ju t.ex. helt naturligt inte övervakning överallt (knappt någonstans) där du delar ut posten. Det finns övervakningskameror här och var i lokalerna, men har faktiskt inte funderat på om de täcker allt i brevsorteringen.

Blir det däremot så att det börjar synas ett mönster kring förlustanmälda brev så kan de börja kameraövervaka specfika lokaler och platser i hemlighet. Det har ju PostNord också gått ut med i media och visat hur de tagit fast anställda som stulit.
Citera
2024-03-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Som tidigare nämnt kan polisen vara helt gränslösa i sitt beteende för att sätta dit och skada enstaka småbrukare. Det ljugs, hotas och trakasseras. En riktig rättsröta.

Jo det vet jag förekommer men man måste vara inställd på att neka vad som helst sägs men jag förstår att är man ovan och lite känslig så kan de bli kortslutning. Om man inte tror man pallar det kan man bestämma sig innan för att ta paus så fort det blir hetsigt och bara samla sig och tänka logiskt.
Citera
2024-03-12, 19:59
Medlem
Citat:

Intressant men något utdaterad info även om brev som skriker knarkbrev fortfarande förekommer i viss omfattning. Knarkbrev kommer fram i sådan stor utsträckning från seriösa försäljare att man antingen inte klarar identifera dom, man hinner inte kontrollera dom eller så försöker man inte speciellt mycket. Tror det handlar om det först och sistnämnda i en mycket stor majoritet av fallen faktiskt.

Att Postnords ledning slåss med näbbar och klor för att detta arbete ska läggas på polisen gör knappast att jag tror att det spridits någon hög moral inför att agera postpolis inom organisationen. Det finns helt klart viss personal som går igång på det dock. Ofta äldre kan jag tänka mig.
Senast redigerad av PlusSub 2024-03-12 kl. 20:14.
Citera
2024-03-12, 20:01
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Sant de ska sätta dit småbrukare till varje pris, jävla fegisar är dem allihopa.

Öppet brev till aina: Kom till Rinkeby torg 02:00 söndag 24:e mars, civilklädda icke i tjänst och slåss mot mig och mina grabbar 1 vs 1
Citera
2024-03-12, 20:12
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jag tror att det är lätt att sno brev om man skulle vilja, men så klart olika lätt på olika ställen. Det finns ju t.ex. helt naturligt inte övervakning överallt (knappt någonstans) där du delar ut posten. Det finns övervakningskameror här och var i lokalerna, men har faktiskt inte funderat på om de täcker allt i brevsorteringen.

Blir det däremot så att det börjar synas ett mönster kring förlustanmälda brev så kan de börja kameraövervaka specfika lokaler och platser i hemlighet. Det har ju PostNord också gått ut med i media och visat hur de tagit fast anställda som stulit.

Just knarkbreven är extremt tacksamma att sno som brevbärare. Förlustanmälan frekvensen borde vara obefintlig. Det är nästan som man blir sugen på börja jobba som brevbärare ett tag i dessa tider. Jag hade lätt kunna knipa ett par brev per dag bara genom slänga ett getöga på brevhögen.
Citera
2024-03-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern

Klart du kan ligga lågt om det känns tryggare men tror inte dom har koll på dig på posten och ytterliggare beslag påverkar nog inte utfallet av FU. I värsta fall om du oturligt skulle åka på ett andra beslag så kanske du får snabbare hembesök. Är du ren och har rent hus mellan beställningarna hade inte jag varit så där väldigt orolig. Risken för hembesök pga FU föreligger men ärligt talat hur många åker dom ut på av hela den högen? Men vi har ju alla olika stark relation till knarket och konsekvenserna blir större för vissa än andra.
Senast redigerad av PlusSub 2024-03-12 kl. 20:17.
Citera
2024-03-12, 23:31
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Just knarkbreven är extremt tacksamma att sno som brevbärare. Förlustanmälan frekvensen borde vara obefintlig. Det är nästan som man blir sugen på börja jobba som brevbärare ett tag i dessa tider. Jag hade lätt kunna knipa ett par brev per dag bara genom slänga ett getöga på brevhögen.

Du kanske precis kom på hur man helt gratis och nästan riskfritt kan få en stadig tillgång på knark! Håll tyst om detta!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in