Citat:
Ursprungligen postat av
Regnflingan
Kan du ge exempel på hur familjen hanterar sina hästar ? Har även pappan LL använt förbjudna metoder ??
Mammans sida (och alltså Ds) av familjen känner jag inte till mer än i snack både på nätet och i stall och hästkretsar, men jag har jobbat för LL för en massa år sen. Såg aldrig riktigt våld eller misshandel av hästarna som var anmälningsbart eller straffbart men han var extremt hård mot hästarna (och de som red för honom). Förstår att man inte kan såsa runt utan krav om man vill komma dit han var under sin storhetstid, men för mig bygger ridning på ett samarbete mellan häst och ryttare, ett samförstånd och en slags "vi gör detta gemensamt". Det tyckte inte LL. Han tyckte hästen ska tvingas och pushas dit ryttaren vill, gärna med kraven stälda lite lite högre än vad hästen egentligen hade för kapacitet (varav den följdaktligen alltid misslyckades).
Hur det är idag vet jag inte. Insåg efter det att jag aldrig mer kommer jobba med professionella ryttare på högre nivå. Det är alldeles för mycket prestige och stolthet i det.