2024-03-11, 01:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
"Drack mycket" är ett suddigt begrepp. Han klarade av sitt jobb utan problem och drack inte varje dag.

Hur vet du det?

Citat:
Att det handlade om svartsjuka står klart. Alla i deras omgivning såg det och det vittnades om det i rätten också. Hon fick inte ens gå ner till tvättstugan själv.

Det där med tvättstugan låter överdrivet. Är det inte mer troligt att deras absolut sista bråk/gräl handlade om pengar?

Citat:
Ojämnvikt? De tjänade nog ganska lika och ingen hade någon förmögenhet undanstoppad. Att han hade svårare att hålla i sina pengar är en annan sak.

Vet du hur ofta de drack och inte minst hur mycket alkohol de konsumerade?

Citat:
Rätten kom farm till det. Eller du kanske tror på sagan att han gjorde det i sömnen?

Men varför skulle han strypa henne i sömnen? Och till vilket motiv?

Citat:
Du menar att hon visste att han skulle döda henne?

Nej.Nu försöker du med en fuling. Vet du om de brukade gräla när de drack alkohol?

Citat:
"
Ser att du gör vad du kan för att skuldbelägga E .

Vet du varför hon valde att inleda en relation med just honom? Vad hade de två gemensamt?
Citera
2024-03-11, 07:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Lyssnade precis igenom de inspelade förhören från rättegången och de ger svar på många av dessa frågor.

Citat:
"Drack mycket" är ett suddigt begrepp. Han klarade av sitt jobb utan problem och drack inte varje dag.
Mot slutet drack han dagligen och i stora kvantiteter. Han uppger själv att han började dricka direkt efter jobbet och slutade när han gick och lade sig. Han säger att de kunde dela på en hel bag-in-box med vin på en kväll.
Ett skåpssupande hade nog pågått länge då han smygdrack ur Es barskåp och bytte ut innehållet mot vatten. Hon skrev upp vätskenivån i flaskorna.

Citat:
Att det handlade om svartsjuka står klart. Alla i deras omgivning såg det och det vittnades om det i rätten också. Hon fick inte ens gå ner till tvättstugan själv.
Det omvittnas att han var svartsjuk och hade kontrollerande beteende när han var onykter. Det framkommer dock inte att E skulle ha varit kontrollerad till vardags i den omfattningen att hon fick inskränka sitt umgänge med andra.
Det sägs också att han hade aggressionsproblem specifikt kopplat till fotbollen, men inte i övrigt.
Flera vittnen uppger att de var väldigt kärleksfulla mot varandra.
I rättegången vittnar samma personer om att E var väldigt besviken på H för att han stal pengar och sprit från henne. Hon insåg nog att det var ohållbart att fortsätta bo ihop.

Citat:
Ojämnvikt? De tjänade nog ganska lika och ingen hade någon förmögenhet undanstoppad. Att han hade svårare att hålla i sina pengar är en annan sak.
H har skulder som ligger hos kronofogden och antagligen utmätning på lönen.
Så även om de hade liknande inkomster så hade han betydligt mindre konsumtionsutrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Är det bevisat att han ströp henne när hon sov? Har han erkänt detta?

Ja, det rättsmedicinska utlåtandet är mycket tydligt med att det måste ha gått till på det sättet.
I rättegången säger han att han skulle kunna ha strypt henne under natten, men att han ingenting minns och att han i vart fall inte hade uppsåt.
Skulle kalla det för ett halvt erkännande.

Upplever inte att någon i rättegången försökte skuldbelägga E, inte heller H eller hans advokat. Hon beskrivs som en generös, levnadsglad och positiv person som var kär i H men i längden inte stod ut med hans ohederlighet.
Det låter också som att hon höll på att bli medberoende i alkoholmissbruket och inte ville detta egentligen.
Om det pågått mörkare saker bakom stängda dörrar vet bara H.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-11 kl. 08:12.
Citera
2024-03-11, 18:47
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Hur vet du det?

Det där med tvättstugan låter överdrivet. Är det inte mer troligt att deras absolut sista bråk/gräl handlade om pengar?

Vet du hur ofta de drack och inte minst hur mycket alkohol de konsumerade?

Men varför skulle han strypa henne i sömnen? Och till vilket motiv?

Nej.Nu försöker du med en fuling. Vet du om de brukade gräla när de drack alkohol?

Vet du varför hon valde att inleda en relation med just honom? Vad hade de två gemensamt?
Jag kände båda två. Jag vet vad jag pratar om. Du gör det inte...
Citera
2024-03-11, 19:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag kände båda två. Jag vet vad jag pratar om. Du gör det inte.

Tack men jag föredrar att lyssna på andra skribenter som ofta vet vad de talar om.

(FB) Misstänkt mord i Mosstorp, Lidingö 2023-09-14

Du borde kanske göra detsamma.
Citera
2024-03-12, 09:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Tack men jag föredrar att lyssna på andra skribenter som ofta vet vad de talar om.

Du borde kanske göra detsamma.

Fast om man känner de berörda så sitter man ju med helt annan slags information. Av privat art då och då har man ju sett och hört saker då man träffats. Det är ju inget du kan ta ifrån Forever Winter. Sedan kan man kanske bli färgad av det och ha svårt att se saker objektivt såklart.

Att vara kunnig i sakfrågor och vara bra på att spekulera är ju något annat.

Jag skulle säga att jag håller med Forever Winter. Kände inte E jättenära men har träffat henne ett antal gånger. Otroligt levnadsglad och öppen, älskade matlagning. Jag upplevde henne som en varm tjej, men inte som någon man sätter sig på. Viljestark. Målmedveten.

Jag träffade dock henne aldrig efter hon träffade H så om hon förändrades efter det, det vet nog Forever Winter bättre.
Citera
2024-03-12, 10:53
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag skulle säga att jag håller med Forever Winter. Kände inte E jättenära men har träffat henne ett antal gånger. Otroligt levnadsglad och öppen, älskade matlagning. Jag upplevde henne som en varm tjej, men inte som någon man sätter sig på. Viljestark. Målmedveten.

Jag träffade dock henne aldrig efter hon träffade H så om hon förändrades efter det, det vet nog Forever Winter bättre.

Det fetade: samma bild lämnar flera av vittnena i de inspelade förhören i rättegången. Jag upplever inte att någon i rätten försökte kasta skit på E.
Utan hon beskrivs i positiva ordalag.

Däremot vittnar flera om att hon drack mer alkohol än hon egentligen var bekväm med.
Citera
2024-03-12, 11:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fast om man känner de berörda så sitter man ju med helt annan slags information. Av privat art då och då har man ju sett och hört saker då man träffats. Det är ju inget du kan ta ifrån Forever Winter. Sedan kan man kanske bli färgad av det och ha svårt att se saker objektivt såklart.

Att vara kunnig i sakfrågor och vara bra på att spekulera är ju något annat.

(Det fetade)

Helt uppenbart vet inte Forever Winter det eftersom GM drack varje dag direkt efter jobbet den sista tiden .

Citera
2024-03-12, 12:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
(Det fetade)

Helt uppenbart vet inte Forever Winter det eftersom GM drack varje dag direkt efter jobbet den sista tiden .

Det kan vara svårt att upptäcka om ens vänner och bekanta dricker för mycket till vardags. Om man träffar dem mest på helger i festliga sammanhang där är normalt att dricka, så kanske man inte reflekterar över om alkoholintaget är för stort.

Man tror ofta att man känner andra människor bättre än vad man egentligen gör.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-12 kl. 12:10.
Citera
2024-03-12, 12:37
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
(Det fetade)

Jag skrev eftersom jag inte träffat E sedan hon träffade H så vet Forever Winter mer än mig om E förändrats efter det. Mer än än vad jag har vetskap om menar jag med det.
Citera
2024-03-12, 12:40
Medlem
Osguts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det kan vara svårt att upptäcka om ens vänner och bekanta dricker för mycket till vardags. Om man träffar dem mest på helger i festliga sammanhang där är normalt att dricka, så kanske man inte reflekterar över om alkoholintaget är för stort.

Man tror ofta att man känner andra människor bättre än vad man egentligen gör.

Jag delar din uppfattning. Efter att ha lyssnat på rättegången på Youtube, så får jag som er andra intrycket av att Ellinor var en älskad och levnadsglad kvinna. Henrik däremot verkar sluten, samt utöver alkoholen och sina ekonomiska problem, ha mer i bagaget som ingen riktigt kan sätta fingret på. Hursomhelst ger han mig ett olustigt intryck. Han framstår som en sociopat.
Citera
2024-03-12, 22:21
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osgut
Jag delar din uppfattning. Efter att ha lyssnat på rättegången på Youtube, så får jag som er andra intrycket av att Ellinor var en älskad och levnadsglad kvinna. Henrik däremot verkar sluten, samt utöver alkoholen och sina ekonomiska problem, ha mer i bagaget som ingen riktigt kan sätta fingret på. Hursomhelst ger han mig ett olustigt intryck. Han framstår som en sociopat.

Fick samma känsla när jag lyssnade på förhöret med H. Det är något som inte stämmer. Han ger ett flackt och halt intryck, som att han glider runt alla jobbiga frågor. Är han empatistörd eller förtränger han de jobbiga känslorna?

Det finns en del gränslöshet och mörker som skymtar fram, såsom stölderna, skulderna och aggressiviteten i samband med fotboll. Det påstås också att han fuskade i quiz.
Kanske inte en fullblodspsykopat men säkert en del sådana drag.
En farlig personlighet i kombination med ångest p.g.a. alkoholproblemen.

Någon som vet om han har en tidigare historik av gränsöverskridande? Är han dömd sedan tidigare?
Citera
2024-03-12, 23:07
Medlem
Osguts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fick samma känsla när jag lyssnade på förhöret med H. Det är något som inte stämmer. Han ger ett flackt och halt intryck, som att han glider runt alla jobbiga frågor. Är han empatistörd eller förtränger han de jobbiga känslorna?

Det finns en del gränslöshet och mörker som skymtar fram, såsom stölderna, skulderna och aggressiviteten i samband med fotboll. Det påstås också att han fuskade i quiz.
Kanske inte en fullblodspsykopat men säkert en del sådana drag.
En farlig personlighet i kombination med ångest p.g.a. alkoholproblemen.

Någon som vet om han har en tidigare historik av gränsöverskridande? Är han dömd sedan tidigare?

Jag är också nyfiken på hans historik och skulle bli tacksam om någon kan dela med sig. Spontant känns det som att det är något som spökar från bardomen. Någon form av trauma som han behöver bearbeta. Dessutom vittnade de poliser som var på plats att han vid gripandet verkade både apatisk och likgiltig. Fruktansvärt tragisk historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in