2024-03-11, 17:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är svårt att avgöra, men om man kollar på filmen från polisinsatsen i länken nedan, så kan man se att raddan av polisbilar står precis längs en de av vägkanten där cementblock skyddar vägen från ett stup neråt i terrängen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQXox0/polisen-undersoker-vaska-skogsomrade-avsparrat

Jag har "gått" via google maps, och från Farstabron syns ingen liknade del på vägen mot Värmdö så nära som 100 meter, utan det är den del som kommer efter ca 700 meter.

Nu verkar det ju ha tagit en stund innan man kom ner till platsen (?, har som sagt inte följt tråden), och kanske beror det på att man inte kan ta av med bil dit (?).

https://www.google.com/maps/@59.315044,18.3559973,3a,75y,205.28h,100.92t/data=!3m9!1e1!3m7!1stxR_VPR_XFeOBCej52bp4A!2e0!7i1 6384!8i8192!9m2!1b1!2i49?entry=ttu

Nej, någon längre tid kan inte kroppen ha funnits där. Den snabba idientifieringen, men också att det var ett flertal personer som verkar ha reagerat på väskan, vilket tyder på att området besöks, tyder på att väskan och kroppen förmodligen kommit dit nyligen? Motorcross och fotgängare?

Se mitt inlägg nyss. Det går en stig…

Man hittar stigen i min kartapp genom att slå av satellit/flygfoto och växla till terrängkarta. Och zooma in.

Tillägg: stigen syns i Apples kartapp, inte i hitta, Eniro el google maps.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-03-11 kl. 18:04.
Citera
2024-03-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken tråkig ton du har.

Jag frågade.

Och... det handlar sannerligen inte om att inte ORKA. I andra trådar har jag varit exktremt insatt, i detta fall har jag inte hunnit.

Naturligtvis kan media ha fel, men nu handlar det om mer en halv kilmeters fel isf.

Sedan kan man fråga sig om polisen står på exakt den plats där väskan/kroppen hittats, eller om det beror på svårigheter att ta sig till platsen.
Man kan se avspärrningsbandet i skogen där polisbilarna står. De står ju på rad så en bit från där betongfundamentet slutar, kolla noga på filmen så ser du! Platsen är rätt utpekad!
Citera
2024-03-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Ingen har sagt något om återfunnen legitimation, det är en spekulation som någon tog upp i tråden och helt plötsligt tror alla att det är fakta. Låt mig tydliggöra;

Ingenting tyder på att det har hittats legitimation eller ID-handlingar.

Jojo, det kan vara annat också givetvis. Kanske känd av polis om huvudet fanns där men inte för något allvarligare.
En del tatuerar in ev. barns namn och när de är födda. Lätt att söka vidare därifrån.

Väskan kanske gav någon ledtråd? Räcker förmodligen med ett kvarlämnat kvitto för att polisen ska kunna gå vidare?

Anhöriga hade kanske redan haft kontakt med polisen tidigare och det var då ganska lätt för polisen att gå vidare i ärendet?
Senast redigerad av Konrad 2024-03-11 kl. 17:56.
Citera
2024-03-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jojo, det kan vara annat också givetvis. Kanske känd av polis om huvudet fanns där men inte för något allvarligare.
En del tatuerar in ev. barns namn och när de är födda. Lätt att söka vidare därifrån.

Väskan kanske gav någon ledtråd? Räcker förmodligen med ett kvarlämnat kvitto för att polisen ska kunna gå vidare?

Jag vet, jag har redan tagit upp exakt samma sak tidigare i tråden.

Jag menar att man ska sluta utgå från att ID-handlingar hittats. Någon tog upp att det möjligen hade hittats i väskan och som hjälpt till att identifiera brottsoffret snabbt, men det är inte säkerställt för det är inte bekräftat av polisen. Därav möjligtvis inte sant.
Ingenting är bevisat ännu, polisen delar antagligen inte med sig av vad man hittar för att GM inte ska kunna läsa om det i media och på så sätt hålla sig undan mer effektivt. Om inte en verifierad källa har sagt att man hittat ID-handlingar eller liknande så är det inte fakta, bara spekulation.
Senast redigerad av Global.nedkylning 2024-03-11 kl. 18:02.
Citera
2024-03-11, 18:03
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det går (enl min kartapp) en stig i terrängen som kommer närmast v. 222 ungefär där. ~ 600 m från brofästet. Det kan i alla händelser vara skälet varför bilarna stod just där.

Sen är det då kanske ändå inte från Sjörundan som väskan dumpats (det blir långt), utan från 222 trots allt. Eller via den stigen. Som möjligen är samma som crossåkarna använt (eller anslutit m h a). Stigen slingrar sig genom hela området där o sammanbinder Sjörundan med Hålluddsvägen vid nästa avfart.

Så förslagsvis är fyndplatsen intill denna stig men en bit in (100 m?) från v. 222 vid den punkt där stigen går närmast vägen…

Edit; för att förtydliga: polisbilarna stod där det var närmast o lättast att ta sig till stigen ifråga. Förslagsvis.

Menar du den väster om motorvägen som går längst vattnet, eller öster om motorvägen som slingrar sig från Klippudden (Sjörundan) och ner till Hålluddsvägen? Ingen av dessa är aktuella.

Sjörundan är för övrigt en bilväg, privat men inga bommar.
Citera
2024-03-11, 18:06
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/2lTzgd6SYBTc6O2B32rgCp/uppgifter-misstaenkta-styckmoerdare-jagas-av-polisen-efter-vaeskfyndet?fbclid=IwAR3HvEGWOgRFhiYTGDeP YDuPgOtAieDaC-oEWOkpg7bweh-kC5ESuFs10-I_aem_AUw5QB5gysbAqJjM2p2UfTDa0V2p3t-1W4Omtv-X34TQIv8PooGg5xEf QkKWXV6M49U

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna anmäldes han nyligen som försvunnen och polisen inledde då en utredning om människorov. Elektroniska spår efter mannen gav då utslag i Värmdöområdet.
Citera
2024-03-11, 18:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Menar du den väster om motorvägen som går längst vattnet, eller öster om motorvägen som slingrar sig från Klippudden (Sjörundan) och ner till Hålluddsvägen? Ingen av dessa är aktuella.

Sjörundan är för övrigt en bilväg, privat men inga bommar.

Nej, jag menar skogsstigen sydväst om v. 222 som förbinder Sjörundan vid undergången/brofästet med Hålluddsvägen vid avfarten.

Syns bara i min apple kartapp, inte på hitta, Eniro el Goomaps…

Stigen kommer närmast vägen två viskningar efter Värmdöledens allra sydvästligaste utbuktning där… Kanske fem-tio meter före cementsargen på vägen upphör.
59,31510° N, 18,35567° Ö
Senast redigerad av Lonnrot 2024-03-11 kl. 18:20.
Citera
2024-03-11, 18:18
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej, jag menar skogsstigen sydväst om v. 222 som förbinder Sjörundan vid undergången/brofästet med Hålluddsvägen vid avfarten.

Syns bara i min apple kartapp, inte på hitta, Eniro el Goomaps…

Bra jag glömde fråga vilken app, tack för att du svarade ändå. 😜 Hittade stigen i Apple Kartor, det är den.
Citera
2024-03-11, 18:19
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittAnvendarnamn
https://www.tv4.se/artikel/2lTzgd6SYBTc6O2B32rgCp/uppgifter-misstaenkta-styckmoerdare-jagas-av-polisen-efter-vaeskfyndet?fbclid=IwAR3HvEGWOgRFhiYTGDeP YDuPgOtAieDaC-oEWOkpg7bweh-kC5ESuFs10-I_aem_AUw5QB5gysbAqJjM2p2UfTDa0V2p3t-1W4Omtv-X34TQIv8PooGg5xEf QkKWXV6M49U

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna anmäldes han nyligen som försvunnen och polisen inledde då en utredning om människorov. Elektroniska spår efter mannen gav då utslag i Värmdöområdet.

Nu har vi äntligen något att gå på. Någon som känner till kidnappningen?
Citera
2024-03-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Det räcker med att behandla en avliden på fel sätt, dvs flytta, slänga osv. Men styckning låter väl sannolikt i det här fallet iom at det var i en väska och benämns kroppsdelar.

Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Nej!

Gravfridsbrott (tidigare "brott mot griftefrid") innebär t. ex. att någon obehörigen flyttar eller skadar ett lik eller en avliden persons aska. Brottet kan också bli aktuellt om någon obehörigen öppnar en grav eller förstör, skadar eller gör ofog på en kista eller ett annat vilorum för de döda eller en gravvård.

Förtydligar härunder så det inte blir något missförstånd:

"Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år. För gravfridsbrott döms även den som obehörigen öppnar en grav eller förstör, skadar eller gör ofog på en kista, urna, grav eller ett annat vilorum för de döda eller en gravvård.

Om brottet är grovt, döms för grovt gravfridsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art."
Källa: https://lagen.nu/1962:700#K16P10S2

För att det ska klassas som grovt gravfridsbrott så måste det alltså vara ordentlig skada på ett lik. Det betyder att det med största sannolikhet handlar om ett styckmord.
Då kan vi utesluta att kroppen är hel iallafall.
Citera
2024-03-11, 18:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Bra jag glömde fråga vilken app, tack för att du svarade ändå. 😜 Hittade stigen i Apple Kartor, det är den.

Gott. Se även mitt tillägg…
Citera
2024-03-11, 18:23
Medlem
L.Salanders avatar
"Det var någon gång mellan 22 och 22.30 på fredagskvällen som ett vittne hörde av sig till polisen. Vittnet hade sett en person dras in i ett fordon, som skulle kunna vara en skåpbil, som sedan försvann. Händelsen inträffade på Gruvlyckevägen, Gruvlyckan i Karlstad"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in