Citat:
Ursprungligen postat av
svartbergstop
Känns som en stor del spekulationer. Känns överlag som vi inte riktigt vet hur detta fungerar. Någon borde ju åkt dit på ovanstående vis och kan på så vis klargöra för proceduren genom ett FuP. Införandet av en ny lag som inte leder till polisiär tillämpning är ett politiskt och/eller byråkratiskt misslyckande och borde ju vara enkelt att syna för vår egen del. Men delar misstanken om resurs problematik.
Det finns en här på flashback som blev dömd för försök till ringa/normalgrad narkotikabrott helt utan teknisk bevisning. Faktumet att försändelsen kom från annat land och att det var heroin + polisen kände till att han var heroinmissbrukare var tillräckliga omständigheter för fällande dom.
Om faktumet att beställningen kom från utlandet spelade någon roll vet jag inte. Vet inte heller om hans missbruk var känt pga tidigare domar eller via erkännande i förhör. Känns som folk är lite för säkra på att denna lag inte kan användas, i slutändan ska det vara ställas utom rimligt tvivel och detta kan man göra med enbart omständigheter.
Kan tänka mig att substans, mängd, tidigare domar, huruvida försändelsen kommer till stängd brevlåda, vilka åtgärder som tagits för att dölja innehållet i brevet alla kan spela roll. Jag tror det kommer komma en del domar på denna utan teknisk bevisning.