2024-03-11, 14:08
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Så inget styckmord då enligt uttalandet där.

– Men det finns ett samband mellan väskan och den döde, så mycket kan jag säga, säger Daniel Wikdahl

Är det tydligt nog att det finns en koppling? Polisen är förtegen och duckar frågor, det är det enda vi kan läsa ut av det där. Det varken bekräftar eller dementerar någonting. All tolkning av den meningen som "leder till något" bygger enbart på en förhoppning om att hitta svar på frågor som inte besvaras. Den som söker finner.
Citera
2024-03-11, 14:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Sambandet är såklart att delar av honom låg i den. Förslagsvis huvudet. Varför skulle det inte vara styckmord menar du?
Citera
2024-03-11, 14:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domkallarmighakan
Ren spekulation, men är denne återfunnen? (FB) Alexander, 41 år, försvunnen i Nacka (2023-06-26)
Nej han var i 35-årsåldern.
Citera
2024-03-11, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Inte i den artikeln precis, men det står lite luddigt:

"– Men det finns ett samband mellan väskan och den döde, så mycket kan jag säga, säger Daniel Wikdahl."

Det har stått i andra media liknande det här:

"I väskan fanns det kroppsdelar, enligt Aftonbladets uppgifter."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQXox0/polisen-undersoker-vaska-skogsomrade-avsparrat

"Polisen har inlett en förundersökning rubricerad mord. Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna rör det sig om ett styckmord."

https://www.tv4.se/artikel/7k0HdNPxvLYRhhRqIZQmPx/polisen-utreder-vaeska-med-okaent-innehall
Citera
2024-03-11, 14:22
Medlem
Skulle det kunna vara så att huvudet är avskiljt från kroppen, och detta är placerat i väskan, med resten av kroppen bredvid?
...Och att det finns vissa kännetecken/ utseende/ tatueringar/ID-handlingar mm som gjort att man snabbt gjort en identifikation, för den verkar ju ha gått fort!
Citera
2024-03-11, 14:27
Medlem
Mycket märkligt hur dom formulerar sig mellan den döde kroppsdelar väskan poängterar att väskan inte va en stor resväska, hur kunde han identifieras så snabbt?

Jag tänker nu att kroppen legat i närheten och pitten och händerna legat i en mindre väska?

Är det 35 åriga jeppen i hatt som försökte kidnappa 14 åringen?

Är det därför man inte hör eller läser om fallet att media tar hänsyn till en redan traumatiserad ung flicka för att någon närstående till henne eftersöks eller misstänks för brottet?
Senast redigerad av A.Stalker 2024-03-11 kl. 14:30.
Citera
2024-03-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Kolla upp Anders Eberhardt. Jag tror det är den typen av mördare vi letar efter här. Han var en relativt välfungerande alkoholist som dödade sin dryckeskamrat. Han var tillräckligt händig och praktiskt lagd för att delvis stycka en kropp men sen för lat och alkad för att slutföra projektet ordentligt.

Jag känner till honom - Söp tillsammans med brottsoffret, blev aggressiv när han var påverkad och sköt brottsoffret i huvudet. Flertal av hans förhör i rättegången mot honom finns på youtube, och Svenska fall avsnitt 1 säsong 9 handlar om hans brott.
Efter att ha kollat på dessa, flertal gånger, har jag fått intrycket att han, likt Jonna Henningsson, begick brottet under påverkan av ett inte helt friskt sinne, därav klassad som den första ur mina två tidigare kategorier. Det finns ett klipp i Svenska fall-avsnittet där man kan se en film på Anders under ett förhör några dagar innan han erkände - Man kan se ångesten så tydligt i hans ansikte, det syns hur plågad han är.
Citera
2024-03-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Randa
Skulle det kunna vara så att huvudet är avskiljt från kroppen, och detta är placerat i väskan, med resten av kroppen bredvid?
...Och att det finns vissa kännetecken/ utseende/ tatueringar/ID-handlingar mm som gjort att man snabbt gjort en identifikation, för den verkar ju ha gått fort!

Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Mycket märkligt hur dom formulerar sig mellan den döde kroppsdelar väskan poängterar att väskan inte va en stor resväska, hur kunde han identifieras så snabbt?

Jag tänker nu att kroppen legat i närheten och pitten och händerna legat i en mindre väska?

Är det 35 åriga jeppen i hatt som försökte kidnappa 14 åringen?

Ju grövre brott, desto farligare är gärningsmannen. Ju farligare gärningsmannen är, desto snabbare jobbar polisen för att hitta den skyldige och ställa honom/henne inför rätta för att hålla allmänheten säker.

Tänk på att spekulera med försiktighet, tillsvidare har ingenting bekräftats så teorier om i vilket skick kroppen hittats, vilka kroppsdelar som var i väskan, hur man identifierade offret osv. är som sagt bara spekulationer.
Citera
2024-03-11, 14:44
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
– Men det finns ett samband mellan väskan och den döde, så mycket kan jag säga, säger Daniel Wikdahl

Är det tydligt nog att det finns en koppling? Polisen är förtegen och duckar frågor, det är det enda vi kan läsa ut av det där. Det varken bekräftar eller dementerar någonting. All tolkning av den meningen som "leder till något" bygger enbart på en förhoppning om att hitta svar på frågor som inte besvaras. Den som söker finner.

De menar att offret låg inuti sin egen väska? Typ med en adress-tag från ett flygbolag på då, gissningsvis….
Citera
2024-03-11, 14:56
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
De menar att offret låg inuti sin egen väska? Typ med en adress-tag från ett flygbolag på då, gissningsvis….

Som sagt så tror jag all tolkning av den meningen blir en övertolkning. Han försöker ducka frågor.

Men han kan mycket väl ligga i sin egen väska. Däremot tror jag inte på teorin om adress-tag. Då den ändå inte skulle funka som id-hsndling.

”Hej vi hittade en hand i en väska med din sons adresslapp på, kan det vara hans hand?”
Citera
2024-03-11, 15:00
Medlem
muddyfunters avatar
Om brottsmisstankarna är mord och grovt gravfridsbrott (enligt nedan artikel på SVT Nyheter) ska det ju rimligen handla om någon sorts styckning i alla fall.

Artikeln.

Citat:
En man i 35-årsåldern har hittats död på Värmdö. Kroppen hittades efter att polisens tekniker undersökt en upphittat väska i terrängområdet under söndagen.
Brottsmisstankarna är mord och grovt gravfridsbrott.
Citera
2024-03-11, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Var mer exakt hittade man väskan/kroppen?

"Vid halv två-tiden igår söndag larmades polisen om ett misstänkt föremål som låg i skogen vid väg 222 nära Gustavsberg på Värmdö.

Det var personer som var ute och gick, och motocrossåkare, som hade reagerat på en väska som låg i terrängen.

Väskan hittades cirka 100 meter efter Farstabron, på höger sida i riktning mot Värmdö.
"

Farstabro finns det något som heter.
Men om denna bro heter Farstabron?

Ses uppe till höger i karbilden här:

https://kartor.eniro.se/?c=59.321439,18.351674&z=16&d={%22m%22:[[59.318685,18.349056,%22H%C3%A4r%20n%C3%A5gonstans% 3F%22,0]],%22r%22:[[59.319468,18.348477,59.318685,18.349357]]}

Som det ser ut kan man dock inte direkt efter bron komma in på småvägarna:

https://kartor.eniro.se/?c=59.319755,18.350698&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[59.318685,18.349056,%22H%C3%A4r%20n%C3%A5gonstans% 3F%22,0]],%22r%22:[[59.319468,18.348477,59.318685,18.349357]]}

Däremot kan man om man har bil, åka lite längre fram och ta av och åka runt:

https://kartor.eniro.se/?c=59.315269,18.362617&z=15&l=aerial&d={%22m%22:[[59.318685,18.349056,%22H%C3%A4r%20n%C3%A5gonstans% 3F%22,0]],%22r%22:[[59.319468,18.348477,59.318685,18.349357]]}

Men med tanke på närheten av vägen, så låter det ju lite som att man kanske inte har haft tillgång till en bil? D¨å hade man ju kunnat dumpa väska och kropp mycket längre ut, med tanker på omgviningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in