2024-03-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Här tolkar vi ”känd av polisen” olika än så länge. Jag gör inte kopplingen att det är en för polisen helt okänd person sedan tidigare. ”Känd av polisen” är som jag förstår en vanlig term för yrkeskriminell eller i alla fall kriminell. Dvs inte i egenskap av brottsoffer.

Men vissa här gör en absolut tolkning där individen skall ha varit totalt främmande för polisen sedan tidigare.
Om man ska spekulera lite så finns det flera uteliggare som campar i de här skogsområdena, en blandning av lokala missbrukare, psykisk sjuka och utlänningar. Skulle inte förvåna mig om BO tillhör denna olyckliga skara.
Senast redigerad av BenganLooben 2024-03-11 kl. 13:09. Anledning: Fel skrivet
Citera
2024-03-11, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Anhöriga kunnat identifiera personen? Hur menar du mer exakt att det kunnat gå till?

Spekulerar bara, eftersom jag tidigare inte varit med om att en person som hittats misstänkt mördad i naturen identifierats inom enbart några timmar.

Jag utgår från att någon känt till denna person och på så sätt kunnat fastställa identiteten.

Det räcker inte med ett id kort, även om det ger vägledning. Behöver i så fall vara väldigt utmärkande identifierbara detaljer, som man svårligen kan förväxla med annan person.

I de fall man misstänkt att man har hittat en försvunnen person, brukar man väl enbart gå ut med att man tror att det kan vara den försvunna X eller liknande.

Sedan fastställs identiteten via DNA/tandanalys.

Hur tänker du att identifikationen kunnat fastställas så snabbt?
Citera
2024-03-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Spekulerar bara, eftersom jag tidigare inte varit med om att en person som hittats misstänkt mördad i naturen identifierats inom enbart några timmar.

Jag utgår från att någon känt till denna person och på så sätt kunnat fastställa identiteten.

Det räcker inte med ett id kort, även om det ger vägledning. Behöver i så fall vara väldigt utmärkande identifierbara detaljer, som man svårligen kan förväxla med annan person.

I de fall man misstänkt att man har hittat en försvunnen person, brukar man väl enbart gå ut med att man tror att det kan vara den försvunna X eller liknande.

Sedan fastställs identiteten via DNA/tandanalys.

Hur tänker du att identifikationen kunnat fastställas så snabbt?

Förstår dessvärre inte hur du menar. Skulle en anhörig höra av sig till polisen direkt när det rapporterats om fyndet, och sedan visar polisen huvudet omedelbart för att han eller hon ska kunna identifiera personen?

Jag utgår ifrån att man hittat identitetshandling och att huvudet varit intakt så att poliserna med säkerhet kunnat säga vem som är avliden. Hittar inga andra tänkbara alternativ.
Citera
2024-03-11, 13:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Förstår dessvärre inte hur du menar. Skulle en anhörig höra av sig till polisen direkt när det rapporterats om fyndet, och sedan visar polisen huvudet omedelbart för att han eller hon ska kunna identifiera personen?

Jag utgår ifrån att man hittat identitetshandling och att huvudet varit intakt så att poliserna med säkerhet kunnat säga vem som är avliden. Hittar inga andra tänkbara alternativ.

Huvudet?

Så vi vet nu att huvudet är avskilt från kroppen?

Ok, då förstår jag.

Ja, id borde ha funnits vid kroppen, det tror jag också.

Men det räcker ju inte för att man ska kunna säga till anhöriga att deras anhörig är hittad död, om det nu inte finns väldigt säkra kopplingar till identiteten via id- kortet.

Det skulle kunna vara då t ex tatueringar, specifika större ärr i ansiktet, eller liknande.
Citera
2024-03-11, 13:28
Medlem
Citat:
Huvudet?

Så vi vet nu att huvudet är avskilt från kroppen?

Ok, då förstår jag.

Ja, id borde ha funnits vid kroppen, det tror jag också.

Men det räcker ju inte för att man ska kunna säga till anhöriga att deras anhörig är hittad död, om det nu inte finns väldigt säkra kopplingar till identiteten via id- kortet.

Det skulle kunna vara då t ex tatueringar, specifika större ärr i ansiktet, eller liknande.

Att huvudet är separerat från kroppen är ingenting som vi vet, har inte påstått något sådant. Förklara istället hur du menade med din teori om att anhöriga skulle kunnat identifiera den avlidne. Tatueringar är sällan så unika att det kan fungera som säkert identifikationssätt.
Citera
2024-03-11, 13:38
Medlem
Domkallarmighakans avatar
Ren spekulation, men är denne återfunnen? (FB) Alexander, 41 år, försvunnen i Nacka (2023-06-26)
Citera
2024-03-11, 13:38
Medlem
notknapparens avatar
Mitti:

"Väskan hittades cirka 100 meter efter Farstabron, på höger sida i riktning mot Värmdö."
//
"Polisen vill inte säga var mannen hörde hemma eller vilken koppling han hade till väskan.

– Men det finns ett samband mellan väskan och den döde, så mycket kan jag säga, säger Daniel Wikdahl.
"

https://www.mitti.se/nyheter/man-hittad-dod-pa-varmdo--efter-polisens-vaskfynd-6.3.209391.9ed6d52ba3
Citera
2024-03-11, 13:40
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Att huvudet är separerat från kroppen är ingenting som vi vet, har inte påstått något sådant. Förklara istället hur du menade med din teori om att anhöriga skulle kunnat identifiera den avlidne. Tatueringar är sällan så unika att det kan fungera som säkert identifikationssätt.
Det är sedvanligt med id på tänder och kanske sist DNA ?
Vet tyvärr inte hur långtid det kan ta med DNA test tror det tar längst tid.

Vet ni namn redan på personen ?
Utöver att det är en 35, man utan brottsregister.

Kan han ha varit otrogen mot fel kvinna ?
Jonna Henningson typen av kvinna.
Citera
2024-03-11, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det var ditt uttryck "sedan visar polisen huvudet" som fick mig att tro att jag missat denna information.

Jag har redan förklarat i detalj hur jag spekulerat.

Tillägg:

Polisen, vid större olyckor:

"Så går identifieringen till i Sverige
I Sverige finns fyra regionala ID-lag som utför identifieringsarbete inom sitt geografiska område. ID-lagen finns i Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö och består av dels AM-team ("Ante Mortem - före döden") som tar fram uppgifter om befarat drabbade, dels PM-team ("Post Mortem - efter döden") som undersöker de anträffade kropparna.

De regionala ID-lagens AM-team kontaktar anhöriga och vårdgivare för att samla in underlag, så kallade ante mortem-uppgifter, som kan hjälpa till att identifiera den omkomne.

Det kan vara fingeravtryck, dna, patientjournaler och röntgenbilder från läkare och tandläkare, men även signalement som hårfärg, längd, födelsemärken, ärr och tatueringar. För att få fram ett dna behövs ett dna-prov från en nära anhörig. Provet tas på saliv från munnen med en tops.

PM-teamen undersöker kropparna från de omkomna personerna och dokumenterar motsvarande uppgifter. Detta kallas post mortem-uppgifter.

Uppgifterna både före och efter dödsfallet registreras i ett datasystem där de jämförs. En särskild expertgrupp gör sedan den slutgiltiga identifieringen av de omkomna personerna och utfärdar intyg när det går att konstatera att en viss kropp är en viss saknad person.
"

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/identifiering-av-offer/

Hur RMV jobbar med identifikation:

https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/

Här kanske det mer handlar om att någon anhörig själv vill se den avlidna:

"Kan man se den avlidna före eller efter obduktionen?
Huvudsakligen visas en avliden inte till anhöriga före en rättsmedicinsk obduktion. För visning av några avlidna behövs ett tillstånd av polisen som ansvarar för utredningen av dödsorsak. Om den avlidna visas till anhöriga för identifiering, sker detta i polisens närvaro.
"

https://thl.fi/sv/tjanster/statens-specialtjanster-inom-social-och-halsovarden/rattsmedicin/till-avlidnas-anhoriga-och-narstaende/ofta-fragade-fragor-om-rattsmedicin
Senast redigerad av notknapparen 2024-03-11 kl. 14:10. Anledning: tillägg
Citera
2024-03-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Global.nedkylning
Jag tror inte detta är en oplanerad händelse. Ingen vettig människa skulle stycka någon, oavsett påverkan - Normalt folk har en fundamental gräns som de inte går över; Att döda en människa är redan över gränsen, att sen dessutom stycka någon förstör man sin psykiska hälsa till den grad att man inte längre ser sig själv som människa.
Kriminologen David Wilson har pratat om detta tidigare, finns flera intressanta klipp med honom på youtube! Enligt honom finns det två typer av mördare - den ena som är ’normal’ och utför ett brott inom mycket kort tidsram som de sen ångrar resten av livet just pga denna gräns, och den andra som inte är ’normal’ och har en underliggande personlighetsstörning, oftast psykopati, som gör att deras gräns inte finns på samma sätt eftersom deras avsaknad av empati och moral gör att de klarar av att utföra ett brott som detta utan att de påverkar dom.

Jag tror att detta utfördes av en person som klassar in på det sistnämnda iochmed att det skedde en styckning, och GM har lyckats hålla sig undan fram tills nu.
Sen får vi se hur utredningen går, detta är bara min teori.

Kolla upp Anders Eberhardt. Jag tror det är den typen av mördare vi letar efter här. Han var en relativt välfungerande alkoholist som dödade sin dryckeskamrat. Han var tillräckligt händig och praktiskt lagd för att delvis stycka en kropp men sen för lat och alkad för att slutföra projektet ordentligt.
Citera
2024-03-11, 14:01
Medlem
Citat:
Mitti:

"Väskan hittades cirka 100 meter efter Farstabron, på höger sida i riktning mot Värmdö."
//
"Polisen vill inte säga var mannen hörde hemma eller vilken koppling han hade till väskan.

– Men det finns ett samband mellan väskan och den döde, så mycket kan jag säga, säger Daniel Wikdahl.
"

https://www.mitti.se/nyheter/man-hittad-dod-pa-varmdo--efter-polisens-vaskfynd-6.3.209391.9ed6d52ba3

Så inget styckmord då enligt uttalandet där.
Citera
2024-03-11, 14:05
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Så inget styckmord då enligt uttalandet där.

Om inte ngn mindre del ligger i väskan för då finns ju "samband" med väskan och den övriga kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in