2024-03-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Man väl vara konservativ utan att vilja gå bakåt? Äldre värderingar är ju bra som kärnfamiljen, gudsfruktan, mer utbredd kristendom, osv men det finns ju ett skäl till att politiken idag ser ut som den gör.
Ja men det har inget med politisk konservatism att göra.

Det du tar upp är ju f.ö. även det att gå bakåt.
Citera
2024-03-11, 15:56
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men det har inget med politisk konservatism att göra.

Det du tar upp är ju f.ö. även det att gå bakåt.

Och det är inte Ståndriksdagen? Om präster skulle bli ett stånd så skulle ju striktare kyrkliga värderingar införas.

Annars finns ju inga stånd kvar efter gamla mått mätt. Eller vilka stånd har du tänkt dig skulle finnas idag?

Politisk konservatism idag representeras ju bäst av SD.
Senast redigerad av CarlvonRosen 2024-03-11 kl. 16:19.
Citera
2024-03-11, 17:03
Medlem
Citat:
Och det är inte Ståndriksdagen? Om präster skulle bli ett stånd så skulle ju striktare kyrkliga värderingar införas.

Annars finns ju inga stånd kvar efter gamla mått mätt. Eller vilka stånd har du tänkt dig skulle finnas idag?

SD? Nja det vet jag inte. De är nog alldeles för konformistiska för att vara konservativa. De är mer socialliberaler eller ännu längre vänsterut, egentligen.

Det märks ju på deras ovilja att införa marknadshyror bland annat.
Citera
2024-03-11, 17:25
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
SD? Nja det vet jag inte. De är nog alldeles för konformistiska för att vara konservativa. De är mer socialliberaler eller ännu längre vänsterut, egentligen.

Det märks ju på deras ovilja att införa marknadshyror bland annat.

Det vet jag inte om jag kan vara ense om. Nästan alla partier till vänster om Kristdemokraterna, Moderaterna och SD skulle aldrig vilja ha klass samhälle.

Däremot kanske ett politiskt system som bygger på kreditpoäng, medborgarskap, och andra värderingar

Ex en utan medborgarskap men med säg tillfälligt uppehållstillstånd eller en kriminell skulle bara få rösta i kommun och landsting, och inte i sin hemma kommun för att undvika korruption osv. Blir en form av stånd-riksdag.
Citera
2024-03-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Kritik mot vissa eliter (så som nomenklaturan i Sovjet eller den neoliberala oligarkin i dagens väst) är i högsta grad förenligt med konservatism. Kritik mot att eliter styr dvs vilja sätta massan som primär politisk aktör är inte konservativt utan hör hemma på vänsterkanten.

Kan man stärka meritokratin? Jag har stort förtroende för icke-partipolitiskt lojala experter, t.ex. riksrevisionsverket, riksenheten mot korruption, högsta domstolen och många forskare. Genom tillit till svensk tjänstemannatradition och genom att låta experter besluta om sina egna frågor - istället för new public management - kan konservativa värden, etiskt ansvarstagande och korruptionsbekämpning stärkas. I frågor som inte gäller att balansera olika grupper och värden mot varandra så behövs inte partipolitik lika mycket, utan då behövs fler experter som tar rationella beslut. T.ex. kan landsting/regionparlament avskaffas och ersättas med medicinska experter. Experterna bör istället få ändå större makt än idag att kunna ge bakläxa på dåliga lagförslag, komma med motförslag till reformer som testats en period och inte fungerat bra, tvinga de styrande hålla budgetar, och att ta inititiativ till helt nya reformer och lagar på vetenskaplig grund, inte bara genom att vara remissinstanser. Experterna rekryteras utifrån vad de har åstadkommit. I slutänden ska naturligtvis riksdagens folkvalda ha sista ordet, men förslagen de röstar om bör kunna komma från andra än partipolitiskt inriktade personer. Utskotten bör vara skyldiga att agera på förslag och utredningar från tunga experter. På något vis. Riksdagens utredningstjänst skulle kunna växa med forskare som snabbutreder genom djupare utredningar än idag, och sakkunniga inom departementen ska kunna hjälpa alla partier, inte bara regeringspartierna. Det får inte leda till mer byrokrati utan till att fler bra idéer kommer fram, och inte hindras av partipolitisk strategi och populism.

Förr hade vi tvåkammarriksdagen, där den ena kammaren var för dem som betalade hög skatt, eller den var mer trögrörlig och skulle inte riskera att drabbas av kupper och tillfälliga opinionsförändringar, utan var mer konservativ. Har jag fattat rätt? Idag har vi en massa lobbyister som i hemlighet försöker påverka politiker. Om man inte kan hindra lobbyismen så kanske det är bättre att formalisera den och lägga den i en separat kammare. Med representanter för arbetsmarknadens parter, branschrepresentanter, representanter för stora ideella organisationer, mfl. Jag har inte tänkt långt här. Jag vet inte hur man ska hindra att inte stärka lobbyismen men göra den mer transparent.

Jag flummar på nu. Men nån annan kanske kan omformulera detta till förslag som faktiskt fungerar
Senast redigerad av guru1966 2024-03-11 kl. 18:14.
Citera
2024-03-11, 21:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Så en republikan kan inte vara konservativ?

Sedan är inte konservatism iofs i någon motsatsställning till monarki.

Däremot blir det problem om kungen får för stor makt. Det fick Gustav III erfara när högadeln sköt honom.

I Sverige är konservativa monarkister. Gustav III levde på 1700-talet. Vi lever på 2020-talet. Svenskarna är mer passiva idag ändå, men jag föredrar 1800-talets kungamakt.
Citera
2024-03-11, 21:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Det beror också på vilken kyrka vi talar om, då vi inte har någon statskyrka längre. Jag som kristen erkänner inte Svenska kyrkan som kristen.
Citera
2024-03-12, 06:44
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det beror också på vilken kyrka vi talar om, då vi inte har någon statskyrka längre. Jag som kristen erkänner inte Svenska kyrkan som kristen.

Idag nej inte jag heller. Men för 100 år sedan så skulle jag kunna godkänna den.
Citera
2024-03-12, 09:08
Medlem
Citat:
I Sverige är konservativa monarkister. Gustav III levde på 1700-talet. Vi lever på 2020-talet. Svenskarna är mer passiva idag ändå, men jag föredrar 1800-talets kungamakt.
Ja men det var ju förhelvete nder 1600-talet vi hade en konservativ ståndsriksdag!!!

Har du inte gått ut högstadiet människa?
Citera
2024-03-12, 14:07
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ja men det var ju förhelvete nder 1600-talet vi hade en konservativ ståndsriksdag!!!

Har du inte gått ut högstadiet människa?

Jag är garanterat högre utbildad än vad du är.
Citera
2024-03-12, 14:57
Medlem
Citat:
Jag är garanterat högre utbildad än vad du är.
Skriv inte så jävla korkat då.
Citera
2024-03-12, 15:01
Medlem
Så om man är konservativ vill man tillbaka till 1800-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in