2024-03-11, 11:19
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Den rör med allra största sannolikhet både ovan och under gränsen vilket är rätt uppenbart när bollen ligger UNDER axelns högsta punkt och en boll har en diameter om 22 cm, nu betyder det inte att kontaktytan skedde vid nedersta läget men med all sannolikhet gjorde en viss del av bollen det.

Och att Allister träffar boll först är irrelevant sett till Dokus aktion, endast relevant om det skall dömas för hands.
Doku tar boll innan han är uppe med foten och gör kontakt med Allister, dock är det inte med ingen kraft alls som jag nämnt tidigare, det är dock inte ok att vara uppe så med foten och hade inte Allister tagit med hands först så hade ett korrekt domslut varit indirekt frispark för farligt spel.

Omöjligt att fatta ett säkert beslut när man ser det direkt för en domare och då ska han avvakta och låta VAR avgöra.
VAR kan ju komma fram till tveksamheter vilket gör att det inte är ett horribelt beslut att fria från att döma straff vilket gör att VAR nog också gjorde det rätt. Hade domaren dömt straff direkt hade nog VAR haft en liknande inställning, att det inte är horribelt att döma straff även om det kanske borde varit något annat, såvida de inte hunnit gräva fram en klar bild för hands.
I vilken sekvens då? Det syns tydligt 1/5-del in i andra videon var bollen tar. Titta på ärmtröjans vita rand, armens position och bollens rundhet.

Man är ansvarig för sin handling och konsekvens.
Att man träffar boll först är inte alltid giltigt skäl att undkomma frispark.
Se denna https://twitter.com/propsMCFC/status/1766945706198138949/mediaViewer?currentTweet=1766945706198138949&curre ntTweetUser=propsMCFC

Vem säger att det är horribelt beslut? Absolut inget du ska lägga på mig utan mitt tycke är att Doku träffar Mac med sina dubbar i bröstkorgen och gör du så ute på plan blir det i regel frispark och gult/rött.

Du säger hög spark men Mac tar med hands vilket videon inte styrker borde det ha blåst i någon form i Liverpool’s fördel. Videon styrker heller inte att Doku är först på bollen.

Om man sen i situation och missar boll är man då befriad från konsekvens?

Nu är vi inne på sista minuten och ett avgörande kan ske då ska det mycket till att VAR/domare tar ett avgörande beslut fast de ska döma efter boken från första till sista signal men alla vet hur det funkar i praktiken.

Former Premier League referee Mark Clattenburg has insisted that VAR were wrong not to award Liverpool a late penalty against Manchester City on Sunday afternoon.
Och han är ändå sur för incidenten mot Nottingham i förra omgången. (Jobbar för Nottingham)
Senast redigerad av Drickback 2024-03-11 kl. 11:36.
Citera
2024-03-11, 11:32
Medlem
Drickbacks avatar
Opta gjort ny simulering, nä är ingen vetenskap.
Omöjligt veta exakt vilka parametrar de har lagt in.
Så ta simuleringen med en klackspark.

OPTA TITLE PREDICTOR
Manchester City 45.9%
Liverpool 35.3%
Arsenal 18.8%
Citera
2024-03-11, 11:58
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Så om en Liverpool-spelare tar bollen med armen i Citys straffområde så skall det generera straffspark, för Liverpool?

Dobbarna i brostet, oavsett om han touchar bollen forst sa ar det farligt suelen.
Citera
2024-03-11, 12:21
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Doku träffar boll först. Träffar sen MacAllister. Blåser domaren straff ändras det inte. Nu blåste han inte och det ändras inte. Inte ett 100% felbeslut. Så rimlig utgång att VAR inte agerar.

Det kandes som straff nar det hande och nar jag sag reprisen sa var jag saker att det skulle bli straff.

Om situationen hade hant nagon annan stans pa planen sa tror jag att det hade blivit frispark+gult.

Nar det ar sa mycket pa spel sa tycker jag att de ska skicka ut Oliver for att ta en titt pa skarmen.

Det ar send att det kom att handla om den situationen for bortsett fran det sa var det en i det narmaste felfri dommarinsats.

Som Liverpool-fan sa ar det ju Tottenham-matchen, straffsituationen mot arsenal och det har laget dar man kanner att VAR kunde ha gjort ett annat beslut. Men alla lags supportrar har sakert situationer som de har under en sasong.

Kanske skulle man kunna ta det fran tennisen och lata ett lag ha 2 "challanges" per match dar de kan skicka domaren till skarmen?
Citera
2024-03-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
I vilken sekvens då? Det syns tydligt 1/5-del in i andra videon var bollen tar. Titta på ärmtröjans vita rand, armens position och bollens rundhet.

Man är ansvarig för sin handling och konsekvens.
Att man träffar boll först är inte alltid giltigt skäl att undkomma frispark.
Se denna https://twitter.com/propsMCFC/status/1766945706198138949/mediaViewer?currentTweet=1766945706198138949&curre ntTweetUser=propsMCFC

Vem säger att det är horribelt beslut? Absolut inget du ska lägga på mig utan mitt tycke är att Doku träffar Mac med sina dubbar i bröstkorgen och gör du så ute på plan blir det i regel frispark och gult/rött.

Du säger hög spark men Mac tar med hands vilket videon inte styrker borde det ha blåst i någon form i Liverpool’s fördel. Videon styrker heller inte att Doku är först på bollen.

Om man sen i situation och missar boll är man då befriad från konsekvens?

Nu är vi inne på sista minuten och ett avgörande kan ske då ska det mycket till att VAR/domare tar ett avgörande beslut fast de ska döma efter boken från första till sista signal men alla vet hur det funkar i praktiken.

Former Premier League referee Mark Clattenburg has insisted that VAR were wrong not to award Liverpool a late penalty against Manchester City on Sunday afternoon.
Och han är ändå sur för incidenten mot Nottingham i förra omgången. (Jobbar för Nottingham)

Videobilderna påvisar att det är hands, annars behöver man bättre glasögon.

Men om vi bortser från det så sa jag att Doku skall beivras trots att han tar boll innan spelare, dock är straffet för farligt spel (hög spark och dylikt), inte straffspark, såvida det inte rör sig om något grövre än att lätt snudda vid Allister, hade det skett utanför straffområdet hade också det varit indirekt frispark.
Citera
2024-03-11, 13:30
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:

Men om vi bortser från det så sa jag att Doku skall beivras trots att han tar boll innan spelare, dock är straffet för farligt spel (hög spark och dylikt), inte straffspark, såvida det inte rör sig om något grövre än att lätt snudda vid Allister, hade det skett utanför straffområdet hade också det varit indirekt frispark.
Jag blir gärna överbevisad med bild när handsen sker. Förr var det hands längs hela armen men regeln är omskriven.

Att träffa någon med uppsträck fot med dubbarna är knappast soft.

______
För den som vill läsa regelboken finns den här.
https://www.thefa.com/football-rules-governance/lawsandrules/laws/football-11-11/law-12---fouls-and-misconduct
Citera
2024-03-11, 14:55
Medlem
Beaver14s avatar
Måste skriva om det nånstans men vet inte var så jag hoppar in i tråden jag givit upp på. Kul att trådens mamma har offerkoftan på på heltid numera. Nåväl, mitt inlägg följer här och jag återvänder till skuggan.

En användare på Twitter har sammanställt hur mycket PL-klubbarnas "directors" ersattes med under 2023 (en del är 2022 år siffror).

Inte så mycket spännande, 17 klubbar ligger mellan 300k pund (Leicester) och 3,2 miljoner pund (Tottenham).

Men det finns 3 avstickare, gissa vilka...
https://twitter.com/KieranMaguire/status/1767095325779440003

Citera
2024-03-11, 16:15
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Måste skriva om det nånstans men vet inte var så jag hoppar in i tråden jag givit upp på. Kul att trådens mamma har offerkoftan på på heltid numera. Nåväl, mitt inlägg följer här och jag återvänder till skuggan.

En användare på Twitter har sammanställt hur mycket PL-klubbarnas "directors" ersattes med under 2023 (en del är 2022 år siffror).

Inte så mycket spännande, 17 klubbar ligger mellan 300k pund (Leicester) och 3,2 miljoner pund (Tottenham).

Men det finns 3 avstickare, gissa vilka...
https://twitter.com/KieranMaguire/status/1767095325779440003

Fast det där är en gammal lista dock. Från 2021 för de lagen som inte har 2023 angivet vid namnet. Och att Chelsea sticker har ju absolut med utbetalningar till avsatta directors som Marina och göra. Därav att det ser så extremt ut. Här är en uppdaterad lista.

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-12132393/amp/Daniel-Levy-highest-paid-Premier-League-Director-despite-Tottenhams-recent-struggles.html

Levy högst upp. Någon förvånad? Chelsea med mer normala siffror. Det som fortfarande sticker ut är Citys siffra på 0. Inte för att dom inte betalar ut något utan för att man är enda klubben som inte vill redovisa sina siffror officiellt. Hmm undrar varför? Man vill inte sammarbeta och visa listor till Premier League heller för spending breaches. ”Den som inte har något att dölja”…..

Den här klubben har verkligen alla varningsklockor ringandes. Ska bli så jävla kul och se dom straffas. Allt dom uppnått är fake och kommer raderas ut från gemene mans historia. Bara Peps legoknektar och platsfans kommer hålla fast vid deras fake framgångar.

Edit. Nu när jag tittar om tabellerna är dom nog samma faktiskt. Skillnaden är den att den på Daily mail har man tagit bort dessa extra utbetalningar till Marina. Så Chelseas siffror inget fuffens med då dessa väl var för att man avsatte henne.

Siffrorna överlag lite blandade mellan 21-23.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2024-03-11 kl. 16:21.
Citera
2024-03-11, 16:27
Medlem
Ofattbart att den där situationen från igår blir en sån stor snackis. Visar vilket extremt överdrivet fokus som ligger på domarna från supporterhåll. Är han inte hundra procent säker på att det är straff ska domaren givetvis inte blåsa, och VAR hittar i sin tur inte att det var ett klart misstag att inte blåsa straff.

Det hade kunnat bli det, för precis som många är inne på renderar det där ju nästan alltid i frispark på mittplan, men ribban är ju högre för att blåsa straff - och än högre i en het seriefinal i sista sekunderna av en match. Lägg då också till att domaren precis sett en annan Liverpool-spelare (Salah) filma grovt.

Nä, gå vidare med livet och sluta gråt om att blivit rånade. Det är så tröttsamt. Som neutral är jag glad att en välspelad match inte avgörs av en domare som lägger sig platt för filmningar eller publiktryck.

Citat:

Men snälla. Det hade självfallet inte dömts som indirekt frispark om domaren nu blåst. Är det kontakt, om än den minsta, dömer man straff i det läget. Och är det inte kontakt förstör man inte en match genom att greppa efter halmstrån och kalla det där för farligt spel.
Citera
2024-03-11, 16:52
Medlem
Håller med ovanstående - samma visa efter varje match. Alltid ska det gnällas. Men det är till 99% alltid samma personer, samma supporterskara.
Citera
2024-03-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crucial
Håller med ovanstående - samma visa efter varje match. Alltid ska det gnällas. Men det är till 99% alltid samma personer, samma supporterskara.

Alla deltagarna i den här tråden gnäller om domarna dygnet runt oavsett lag.
Citera
2024-03-11, 18:38
Medlem
Drickbacks avatar
Spännande avslutning väntar nuvarande topp 3 efter uppehållet, schema för varje klubb inkl ev CL & EL nedan.
Eftersom många omgångar inte har fått matchtid får det bli helgdatum.

Arsenal
31/3 Man City (A)
3/4 Luton (H)
6/3 Brighton (A)
9-10/4 CL kvartsfinal*
13/4 Aston Villa (H)
16-17/4 CL kvartsfinal*
20-22/4 Wolverhampton (A) *ev nytt datum pga FA
27-29/4 Tottenham (A)
30/4-1/5 CL semifinal* match 1:2
4/5 Bournemouth (H)
7-8/5 CL semifinal* match 2:2