Citat:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/eJb6lK/akesson-sanker-a-kassan-och-kommer-undan-med-det
"Jimmie Åkesson har inte försämrat A-kassan. Han har heller aldrig riktigt lovat att inte försämra a-kassan. Det hela är lite rörigt, det påpekar också programledare Anna Hedenmo, men Åkesson klamrar sig fast vid sin världsbild med vitnande knogar."
Ja ja. SD har ändrat riktning. Men kommer folk fatta det till nästa val?
"Jimmie Åkesson har inte försämrat A-kassan. Han har heller aldrig riktigt lovat att inte försämra a-kassan. Det hela är lite rörigt, det påpekar också programledare Anna Hedenmo, men Åkesson klamrar sig fast vid sin världsbild med vitnande knogar."
Ja ja. SD har ändrat riktning. Men kommer folk fatta det till nästa val?
Jag undrar om SD inte kan komma undan med det här även bland de som drabbas och närstående samt folk som inser att de kan drabbas, som t ex byggnadsarbetare som vet att de kommer att vara nästan oanställningsbara i 60-årsåldern. Sossarna kunde ju vara med om att plocka bort 12-årsregeln från det gamla ATP-systemet som gjorde att en hel del, främst kvinnor som varit hemma med barnen länge och/eller jobbat halvtid, i en del fall kunde få halverad pension. Å andra sidan drabbade inte det nya systemet redan befintliga pensionärer och de som hade nära till pensionen. (Men resultatet blev ändå att människor med i princip identiska förutsättningar med 10 års skillnad i ålder kunde få ungefär hälften så stor pension som äldre motsvarigheter. Detta blev dock kanske inte tydliggjort om den drabbade inte hade någon i den nära vänkretsen eller syskonskaran som man kunde jämföra sig med.)
Frågan är hur stor andel av byggjobbarna som vet att de under de sista 10 åren fram till pension med relativt hög sannolikhet kommer att få leva på aktivitetsstöd som kommer att vara hälften så stort som idag samtidigt som forna tiders möjligheter till förtidspension eller pensionera sig vid 60 inte kommer att finnas. Mitt intryck är att varken mainstreammedia eller alternativmedia informerar folk om detta. Jag har heller inte hittat någon info om detta i fackföreningsmedia (den som sett något får gärna upplysa om detta i tråden). En förklaring till detta skulle kunna vara att sossarna i sin överenskommelse med centern och liberalerna efter förra valet faktiskt kom överens om att plocka bort den inkomstrelaterade delen av aktivitetsstödet. I och för sig tryckte sossarna aldrig på knappen när det gällde detta förslag (det är regeringen, inte riksdagen som beslutar om aktivitetsstödet). Men man kan ju ändå tänka sig att detta kan vara en orsak till att (s)-relaterad media inte velat lyfta fram frågan om sänkt aktivitetsstöd.
Och det här lär väl innebära att det sänkta aktivitetsstödet kommer att drabba långtidsarbetslösa mitt i plytet utan att de varit förberedda på detta. Det är i så fall rätt anmärkningsvärt att man inte upplyst folk någorlunda i tid om en förändring av den här skalan för de som drabbas. Den som får tid på sig och slipper paniksälja en bostad och i någorlunda god tid kan försöka skaffa en ny, billig bostad och investera i utdelningsaktier bör väl ligga bättre till än den som tvingas paniksälja och snabbt hitta ny bostad. Så inte nog med att man inför drastiskt försämrade villkor för en grupp människor. Man informerar dem heller inte så att de kan vidta förberedelser.
En aspekt på det här som jag inte tidigare påpekat men som borde lyftas fram är att det drastiskt sänkta aktivitetsstödet bör kunna göra det svårare att få yngre människor att bli byggnadsarbetare. Folk som är typ 35 blir också mer benägna att byta bana från att tidigare ha varit byggnadsarbetare. Och när det då inte kommer att finnas inhemska byggnadsarbetare kommer då politiker som Johan Pehrson att säga "se, vi behöver importera mer byggnadsarbetare som arbetskraft". För samhället som helhet är detta inte en god affär eftersom mer folk utifrån som (i regel) inte ger ökad export utan bara ökad import vilket innebär en svagare valuta och därmed mer inflation, ceteris paribus. Importerad arbetskraft kräver också i sin tur mer bostäder i bostadsbristens Sverige vilket kräver mer import av byggjobbare osv, osv. Och åker byggjobbarna hem igen efter avslutat projekt så tar den den del av löningen de sparat med sig hem, vilket också sänker kronkursen och ger mer inflation, ceteris paribus.
Om man nu skall sänka aktivitetsstödet drastiskt för långtidsarbetslösa så tror jag att man behöver kombinera detta med att man viker vissa byggjobb för äldre byggjobbare i samband med upphandlingar till den offentliga sektorn. Tror man här också i så fall får inkludera tjänster avpassade för människor som förr i tiden hade varit uppenbara kandidater för förtidspensionering. Kanske skulle också ytterligare yrkesgrupper man vill kunna rekrytera till i framtiden inkluderas i ett sådant här program.
Det förvånar mig också litet att ingen långtidsarbetslös byggjobbare, mig veterligen, tagit initiativ till skapandet av ett alternativ till SD. Men om man inget vet så gör man kanske inget. Å andra sidan verkar folk i tråden som antagligen tillhör de som kommer att drabbas vara väldigt ointresserade av att puffa för idén att skapa ett alternativ till SD. Trots att detta nog torde vara det enda sättet att sätta press på SD. Undrar hur dessa människor tänker. Tror de att rösta på Vänsterpartiet hjälper? Jag tvivlar på att det hjälper. De behöver nog litet större volymer på det antal röster som rycks bort från SD, eller riskerar ryckas bort från SD. Om 20 000 pers med litet besparingar de inte vill förlora går från SD till (v) så är detta ingen katastrof för SD. SD hade nog behövt ett scenario där de riskerar förlora typ 200 000 röster för att påverkas nämnvärt (d v s ett nytt, liknande parti ett halvt snäpp till vänster om SD). Och då räcker det inte med folk som direkt och personligen drabbas av sänkt aktivitetsstöd, man måste då också plocka en del andra f d (s)-väljare som röstat på SD de senaste åren, det är min gissning.