2024-02-14, 19:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Sänk för fan kraven för att få en anställning till ett vanligt jobb, idag förväntas akademisk utbildning för praktiska jobb och många skulle med upplärningstid galant klara av massor av dom jobben med bara grundskola i botten, och kanske någon kurs/körkort eller liknande.
Politikerna kan inte bestämma vilka krav som finns för ett vanligt jobb, faktiskt inte ens i offentig sektor eftersom vi inte har ministerstyre.
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Företagen och våra politiker låtsas att det finns en brist på "kvalificerad" arbetskraft samtidigt som folk gå arbetslösa, det är en halmgubbe som skapats av skäl som jag inte förstår men utan tvekan bidrar det till att göra arbetsföra människor oanställbara.
Företagen låtsas detta för att de vill kunna ta hit indier som programmerar till låga löner. Det är inte brist på arbetskraft, det är brist på folk som vill göra tillräckligt svåra saker till tillräckligt låga löner.
Citera
2024-02-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
"STOCKHOLM, TEKNIK, HELTID Är du redo för att ta nästa steg i karriären? Har du ett intresse inom teknik och vill arbeta i en innovativ samt internationell miljö? MTS Systems Norden söker nu en serviceingenjör till deras nordiska team!"

"STOCKHOLM, TEKNIK, HELTID Är du en initiativtagande och ansvarfull person som vill arbeta som maskinoperatör? Är du därtill tekniskt intresserad och gillar ett omväxlande och rörligt arbete inom en ständigt växande och utvecklande koncern? Då är rollen som maskinoperatör hos Arvid Nordquist rätt för dig!"

"GÖTEBORG, KONTOR/ADMINISTRATION/HR, HELTID Är du redo att ta dig an en roll som Offertadministratör i ett företag där din kompetens kommer att göra verklig skillnad? Är du därtill en effektiv och strukturerad person som värnar om goda affärsdialoger och säkerställer att din output håller hög kvalité? Hos Noram International erbjuds du möjligheten att vara en del av deras fortsätta tillväxtresa!"

"STOCKHOLM, TEKNIK, HELTID Är du tekniskt lagd och vill arbeta med underhåll i en spännande bransch som erbjuder omväxling? Lockas du därtill av en roll där du får arbeta med felsökning i nära samarbete med andra? Här får du möjligheten att göra skillnad på riktigt och vara delaktig i en bransch som räddar liv varje dag!"

Här är fyra tjänster som inte har krav på tidigare erfarenhet, som går att söka för den som är "tekniskt intresserad". Varenda människa som lyckas logga in på flashback kan väl argumentera för sitt teknik-intresse.

Men nej, det är mycket enklare att sitta och vara missnöjd på samhället och klaga på kravet att måsta göra rätt för sig. börja böla om att "Janne 55 har jobbat i byggsvängen i 45 bast blir utan jobb för att byggfirman går i konkurs" , vilket i sig är en myt. Det finns något för alla, det gäller bara att hitta din grej. Som sagt, beggars cant be choosers

Du är helt verklighetsfrånvarande.

De tjänsterna kommer självklart inte hamna hos någon långtidsarbetslös på aktivitetsstöd. Hur mycket de än argumenterar för sitt teknik intresse.
Citera
2024-02-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så är det vad än flashback säger. Samma socialtjänstlag gäller oavsett etnicitet.

Kul att nån på flashback fattat det!

https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/ojamstalldhetisocialtjanstenenkunskapsoversikt.752 53.html

Tydligen inte i praktiken.
Citera
2024-02-14, 19:13
Medlem
Vattenfyllds avatar
Inga arbetsgivare "skriker efter arbetskraft" det är en lögn.

Vår regering säljer ut oss, det är en sanning och det gjorde (S) också!

Det här kommer bara drabba dom som arbetar och råkar illa ut.
Aldrig invandrarna som fortsatt går på Soc som är här för att riva och belasta hela systemet.
Invandringen är ett vapen.

SD är ett globalistparti!

Hela grejen med att man skall flytta till "Norrland" är ett luftslott där mååånga kommer att bli lurade och arbetslösa när proppen går ur och dessutom i vanlig ordning fås att tro att det var "deras eget fel" att dom blev lurade att flytta dit.

Hela "Norrlandprojektet" är en artificiell ekonomi som kommer ta lika mycket el som hela Finland.
Det finns mängder av saker man kan göra för att bygga upp och säkra Sveriges ekonomi och flytta till "Norrland" som en lösning är stört på riktigt.

Nästa gång skall ni ned till Spanien och plocka tomater för då är det säsong!
Join the program!

Ni måste någon gång förstå att våra makthavare inte vill oss något gott längre då dom är styrda av samma elit och alla medlöpare på kommunal och regional nivå som är kåta på pengar är fan livsfarliga.

Dom ser på oss som boskap och man hugger guld ur Sverige nu och river ned det.
Man talar om att man bygger upp men man har inte gjort annat än att riva ned Sverige sedan 1990-talet.

Jag är inget boskap, och jag tänker heller inte bli behandlat som ett om jag blir arbetslös.
Senast redigerad av Vattenfylld 2024-02-14 kl. 19:31.
Citera
Medlem
Citat:
Är det för att han är en sopa som inte går ihop med folk? Super han fruktansvärt mycket? Är han utvecklingsstörd? Sitter han på flashback och gnäller på akassan? Gör han gång på gång korkade val?

Sannolikt.

Om det nu blir check på alla dina hypoteser varför ska inte han få leva ett drägligt liv?
Citera
Medlem
Citat:
Oavsett när man gör det så kommer det ju drabba människor. Det är ju ofrånkommligt. Att man väljer att göra det nu är ju för att Moderaterna (ja det är 100% deras förslag, det har varit så sedan partiet grundandes) har lallat iväg helt och hållet. Detta är väl UKs försök att få tillbaka skutan till en något mer "Moderat" politik. Jag säger inte att han gör rätt, men inte heller att han är fel. Akassan idag är alldels för generös, oavsett vad folk säger. Jag är av åsikten att det ska löna sig att jobba. Sedan angående försörjningsstöd osv så finns det ju faktiskt människor som måste få ha kvar sitt försörjningsstöd och flerbarnstillägg, som inte heter Mohammed i för- eller efternamn. Så därför tar det något längre tid att utreda på hur vi ska säkerställa att Catharina som var hemmafru medans x-maken drog iväg till Thailand och hittade en barflicka som han häller pengar över, också kan leva ett drägligt liv.
Du är ju inte riktigt konsekvent.
Nu vill du behålla försörjningsstödet och flerbarnstillägget för vissa?
Medans Benke och alla andra som jobbat och råkat bli arbetslösa på äldre dagar kan efter A-kassan tagit slut fetglömma att få försörjningsstöd utan måste skilja sig och sälja villan och leva på vinsten.
När Benke är helt utblottad kan han kanske få försörjningsstöd, men då är hans liv nog tedan förstört.

Det jag retar mig på är att SD och regeringen först ger sig på vanligt folk som bevisligen jobbat, betalat skatt och efter det blivit arbetslösa.
Det finns mycket mer angelägna saker att åtgärda.

Iofs smart av Moderaterna att lura SD att gå med på detta.
M,KD och L kommer förlora noll väljare på detta, snarare tvärtom.
SD kommer förlora desto fler.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-02-14 kl. 19:25.
Citera
2024-02-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
A-kassa behövs men ska inte behövas år efter år.
Mitt förslag:
Första 100 dagarna - 80% lön.
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.
Över 300 dagar - 50% av lönen annars lika som närmast ovan.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.

Är typ exakt så den alltid fungerat? Den minskar med tiden och du har bara ett visst antal dagar. Sen måste du söka x antal jobb i veckan annars stryps det.

Du a-kassedagar tar till sist slut och då får du gå till soc.
Citera
2024-02-14, 19:21
Medlem
Ganonitos avatar
Regeringen har noll koll på vad de pratar om. Först av allt bekostas inte A-kassan av offentliga medel då det är en försäkring som man har betalat in till när man jobbade senast. För det andra är det ett orealistiskt krav att man ska söka jobb i hela landet och vara beredd att flytta. Flytta är ett stort projekt som man inte gör i en handvändning. Det gäller dessutom att hitta bostad på den nya orten, men det kan vara lika svårt som att hitta jobb. Dessutom kanske man har vänner och familj där man bor nu, vilket man kanske inte vill riva upp hur som helst för att ta jobb på McDonalds tvärs över landet.
Citera
2024-02-14, 19:22
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Alla som är arbetslösa är inte lågutbildade och söker jobb på ICA men vissa av de högutbildade tycks inte heller hitta jobb.
Många gånger tror jag man behöver se över personens CV och framförallt hur denne söker ett jobb.
Många högutbildade har läst humaniora/genus/konst/flumkurser. Att vara högutbildad säger inte jättemycket om hur attraktiv på arbetsmarknaden en person är. I princip vilket idiot som helst kan komma in på lärarhögskolan.
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsluder
Får man ens pengar för att åka på intervju? Biljetten upp till norrland kan gå på flera tusen, folk som är arbetslösa brukar inte ha såna marginaler.
Du får bara pengar av Arbetsförmedlingen för intervjuresa om
a) tjänsten är utannonserad på AF:s Platsbanken, och
b) intervjuresan är godkänd och beviljad av handläggare i förväg.

I princip nästan alla arbetsgivare som kallar in en på intervju vill träffas inom några dagar, och så snabbt brukar AF inte kunna fatta beslut (eftersom de har för få handläggare). Ovanpå det så utannonseras väldigt få jobb på Platsbanken i vilket fall. Så i teorin kan du få resa betald, men i praktiken är det hopplöst. För några år sedan kunde man få resa bara man visade upp kallelse oavsett var tjänsten var utannonserad, men AF behövde väl spara pengar. Min gissning är att de satte kraven sjukt höga och orealistiska men då kan de fortfarande hävda att de "hjälper" folk med resor.
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
nu är det så här,sveriges a-kassa ligger på 21:a plats av 27 europeiska länder,några 80 procent av lönen är vi inte i närheten av att få,taket i a-kassan ligger på 24600 eller 26400..länge sedan jag läste om det..av den pengen får du 80% om jag blir arbetslös så får jag 48,3 %av min lön i a-kassa..norge och finland har bäst a-kassor i europa,följt av frankrike..där betalas det ut 80% av lönen i a-kassa(norge och finland) 78 %betalar frankrike ut..
Hur är det med andra bidrag? Får man bostadsbidrag i Frankrike om man är arbetslös? Annars blir jämförelsen skev.
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag har fått en intervju och då frågade han mig hur jag skulle göra med bostad och då sa jag att jag bor på vandrarhem tills jag fixar lägenhet men han köpte inte det.
Det där har hänt mig med. Arbetsgivare verkar inte förstå att detta är enda sättet att flytta om man inte har släkt i andra delar av landet.

Om de inte kan godtaga att man bor på vandrarhem så ska de inte kräva att folk flyttar dit jobben finns heller!
Citera
2024-02-14, 19:22
Medlem
ChiefenKings avatar
Är det verkligen sådan skillnad sett från dagens regler?
Citera
2024-02-14, 19:25
Medlem
Antedeluvians avatar
Hur kommer inkomstförsäkringen förändras i och med detta? Någon som vet?
Citera
2024-02-14, 19:26
Medlem
Citat:
Fast hela tanken med dessa tjänster är ju att det ska vara "entry-level". Alex 35 som är teknikälskare vill förmodligen a) ha upp lönen och b) ha ett mer kvalificerat arbete. Så jag hoppas och tror att det är något som Janne 55 klarar av. Sedan kan man ju undra vad Janne har gjort för att försätta sig i den här situationen. Det är ju knappast så att han har gjort smarta och framgångsrika val tidigare i sitt liv, då hade han aldrig varit i den här situationen till att börja med.

Janne kan väl ha blivit uppsagd från sitt gamla jobb för att de skalade ned och sen fick han inget nytt jobb pga ålder, det är väldigt vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in