Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Alla som är arbetslösa är inte lågutbildade och söker jobb på ICA men vissa av de högutbildade tycks inte heller hitta jobb.
Många gånger tror jag man behöver se över personens CV och framförallt hur denne söker ett jobb.
Många högutbildade har läst humaniora/genus/konst/flumkurser. Att vara högutbildad säger inte jättemycket om hur attraktiv på arbetsmarknaden en person är. I princip vilket idiot som helst kan komma in på lärarhögskolan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tramsluder
Får man ens pengar för att åka på intervju? Biljetten upp till norrland kan gå på flera tusen, folk som är arbetslösa brukar inte ha såna marginaler.
Du får bara pengar av Arbetsförmedlingen för intervjuresa om
a) tjänsten är utannonserad på AF:s Platsbanken, och
b) intervjuresan är godkänd och beviljad av handläggare i förväg.
I princip nästan alla arbetsgivare som kallar in en på intervju vill träffas inom några dagar, och så snabbt brukar AF inte kunna fatta beslut (eftersom de har för få handläggare). Ovanpå det så utannonseras väldigt få jobb på Platsbanken i vilket fall. Så i teorin kan du få resa betald, men i praktiken är det hopplöst. För några år sedan kunde man få resa bara man visade upp kallelse oavsett var tjänsten var utannonserad, men AF behövde väl spara pengar. Min gissning är att de satte kraven sjukt höga och orealistiska men då kan de fortfarande hävda att de "hjälper" folk med resor.
Citat:
Ursprungligen postat av
tombauhaupda
nu är det så här,sveriges a-kassa ligger på 21:a plats av 27 europeiska länder,några 80 procent av lönen är vi inte i närheten av att få,taket i a-kassan ligger på 24600 eller 26400..länge sedan jag läste om det..av den pengen får du 80% om jag blir arbetslös så får jag 48,3 %av min lön i a-kassa..norge och finland har bäst a-kassor i europa,följt av frankrike..där betalas det ut 80% av lönen i a-kassa(norge och finland) 78 %betalar frankrike ut..
Hur är det med andra bidrag? Får man bostadsbidrag i Frankrike om man är arbetslös? Annars blir jämförelsen skev.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svarta-Skatan
Jag har fått en intervju och då frågade han mig hur jag skulle göra med bostad och då sa jag att jag bor på vandrarhem tills jag fixar lägenhet men han köpte inte det.
Det där har hänt mig med. Arbetsgivare verkar inte förstå att detta är enda sättet att flytta om man inte har släkt i andra delar av landet.
Om de inte kan godtaga att man bor på vandrarhem så ska de inte kräva att folk flyttar dit jobben finns heller!