2024-03-10, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Ska kolla upp det. Men är det mycket rapport skrivandet i ditt jobb? Jag hackar som sagt en del och visst sitter jag och copy/paste för hålla reda på vad jag gör. Men om jag förstått det korrekt så ingår det en massa rapport skrivningar i yrket?

Man tar fram lösningsarkitektur både LLD och HLD, sen implementar man dessa lösningar också rent hands-on, sen blir det överlämning till NOC - Network Operations Center med att ta fram driftdokumentation för systemen man satt upp eller designat.

Jobbar mycket med APIer och sådant, github etc....för att automatisera processerna i systemen.
Citera
2024-03-10, 03:28
Medlem
Jag jobbar inte inom IT längre men gjorde det för ett par år sen. Branschen förändras i en vansinnig takt. Det är svårt att hänga med. Sen handlar mycket om sälj i slutändan så man kan liksom inte lite på något man läser. Det är även lätt att man får flera olika roller samtidigt inom IT och med det kommer tidskrävande kringsysslor som kan vara mindre givande.

Man kan jobba inom andra delar av IT som inte handlar om Internet-tjänster också.

Många pratar om AI men en annan stor förändring som vi bara sett början av är IT-säkerhet och ramverk för sånt. Det kommer inte räcka med att säga att man är compliant eller att man betalar en kompis för att säga det. Jag tror företag kommer behöva en helt annan hantering när det gäller potentiella attackytor, patchning, dataläckor osv. Det kommer inte räcka med att någon pekar in i Nimis och säger där, där är kunddatan, där ligger den bra. Om folk haft tråkigt med GDPR så är det bara början.
Citera
2024-03-10, 08:52
Medlem
För mycket kufar inom It-branschen, speciellt inom helpdesk och it-driften.

Nördiga killar som spelade schack turneringar runt 20 i sin prime när man själv var ute och festade, körde bil och ragga tjejer.
Små glasögon töntar med stora chinosrövar utan någon fysik alls.
Gamla slitna 50+ rockers, som går runt med hästsvans, sliten t-shirt och armtatueringar på kontoret, som gjort klassresa till it-drifttekniker.
Excentriska gubbar som har en hel serverpark hemma, gillar att diskutera om ufologi och allt möjligt konstigt skit.
Släpiga boomer kärringar med lådvinsberoende som tog datorkörkort på 90-talet och blivit kvar som systemförvaltare eller It-samordnare.
Socialt knepiga människor överlag som är avundsjuka på vältränade normala killar som klär sig snyggt.

En och annan fin och normal tjej som projektledare.

Jag vantrivs. Dags att lämna och ge sig in i branscher med mer normalt folk och fräscha tjejer, typ ekonomi, fastighet, juridik.
Senast redigerad av kroksnoken 2024-03-10 kl. 09:03.
Citera
2024-03-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om jag ska anställa en ny så är intresse en viktig sak.

Jag kan aldrig förvänta mig att en nyanställd oavsett utbildning eller erfarenhet är speciell effektiv de första 6-12 månaderna. Man måste lära sig kulturen och organisation för att bli effektiv i sitt arbete. En intresserad person som brinner för sitt område kommer att ha betydligt lättare att ta till sig ny information än en ointresserad.

Sen när det gäller dina betyg så finns det knappast en arbetsgivare som tittar på hur bra de är. Betygen visar bara att du har slutför en utbildning och inget mer. Så det spelar ingen roll om du högsta betyget eller om du bara är godkänd på utbildningen. Är dessutom utbildningen äldre än några år så är det bara arbetslivserfarenhet som är intressant. I princip så kan man säga att utbildningen enbart har en stor betydelse när får sitt första arbete efter den.

Tror du på det här skitsnacket själv eller är det bara svara för att dölja hur det egentligen fungerar?
Du ska bevisa att du "brinner" för området, men portfolio är inte intressant för det är för nördigt för den 25-åriga HR-tjejen som gör första gallringen. Betyg betyder ingenting, att precis släpa sig över godkänt för att det var roliga att festa och intrigera är precis lika mycket bevis på att du brinner för ämnet som att du ansträngde dig och fick högsta betyg. Vad du egentligen säger är "vi vill ha snackare som är bra på att väva historier som vi vill falla för" det är tydligen det som är att "brinna för ämnet".
Citera
2024-03-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Tror du på det här skitsnacket själv eller är det bara svara för att dölja hur det egentligen fungerar?
Du ska bevisa att du "brinner" för området, men portfolio är inte intressant för det är för nördigt för den 25-åriga HR-tjejen som gör första gallringen. Betyg betyder ingenting, att precis släpa sig över godkänt för att det var roliga att festa och intrigera är precis lika mycket bevis på att du brinner för ämnet som att du ansträngde dig och fick högsta betyg. Vad du egentligen säger är "vi vill ha snackare som är bra på att väva historier som vi vill falla för" det är tydligen det som är att "brinna för ämnet".

Det som framför allt räknas när man söker en tjänst är arbetslivserfarenhet och inget annat. Skulle jag exempelvis välja mellan två ny examinerade så tar jag hellre den som arbetade extra på McDonalds även om den personen har lägre betyg. Som en ny examinerad så får man räkna med att ta skit jobben i branschen.

Betygen från en utbildning visar att man bara har klarat av den. Dessutom är det som så att det är väldigt få utbildningar som matchar verkligheten ute i arbetslivet.

Om jag ska välja mellan en som har 3 månaders arbetslivserfarenhet och en ny examinerad med topp betyg så är valet enkelt. Den med arbetslivserfarenhet kommer att få tjänsten.
Citera
2024-03-10, 10:58
Medlem
Citat:
Snälla människa, gräv inte gropen du står i djupare än den redan är. Dina försök att dölja att det handlar om skitsnackare blir bara patetiska.

Alla platsannonser oavsett om de finns på platsbanken eller hos något rekryteringsföretag har en sak gemensamt. Det är att man söker efter folk med arbetslivserfarenhet. Är det som så att man saknar arbetslivserfarenhet så hamnar man längst ned i högen och kommer bli utgallrad av HR.
Citera
2024-03-10, 11:01
Medlem
Citat:
Alla platsannonser oavsett om de finns på platsbanken eller hos något rekryteringsföretag har en sak gemensamt. Det är att man söker efter folk med arbetslivserfarenhet. Är det som så att man saknar arbetslivserfarenhet så hamnar man längst ned i högen och kommer bli utgallrad av HR.

Då är vi tillbaka till ursprungsdskussionen.
1. Hur känns det att stå och gråta i media oupphörligen om att det ska utbildas fler för att det råder sådan brist, för att därefter vägra anställa de nyutexaminerade efteråt? Har ni någon form av dåligt samvete eller är det bara skit samma?
2. När ni ljuger om "passion" för att därefter anställa skitsnackarna som inte skrivit en rad kod frivilligt. Är det någonting ni mår det minsta dåligt över?
Citera
2024-03-10, 11:12
Medlem
Lite märklig trådstart men jag misstänker du syftar på att du liksom många känner att jobb inom IT inte är betydelsefullt och ger något mer än en bra lön.
Finns mycket skitjobb och det finns massor av jobb som ger en som person massa mening men som betalar skit.
Citera
2024-03-10, 11:26
Medlem
Barentss avatar
Jag har tvärtom rekommenderat mina barn att bli civilingenjörer eftersom IT och AI ganska snart kommer att slå ut hela yrkesgrupper med 100.000-tals människor t.ex taxi, buss, lärare, modeller, läkare, advokater.
Citera
2024-03-10, 11:28
Medlem
Citat:
Då är vi tillbaka till ursprungsdskussionen.
1. Hur känns det att stå och gråta i media oupphörligen om att det ska utbildas fler för att det råder sådan brist, för att därefter vägra anställa de nyutexaminerade efteråt? Har ni någon form av dåligt samvete eller är det bara skit samma?

2. När ni ljuger om "passion" för att därefter anställa skitsnackarna som inte skrivit en rad kod frivilligt. Är det någonting ni mår det minsta dåligt över?

Det är inte frågan om att vägra anställa det nyutexaminerade. Det är frågan om att anställa den man tror är bäst för företaget. Som nyutexaminerade kan man inte räkna med att få dröm jobbet på engång. Jag har varit med om att anställa ett antal personer med en bra utbildning som har behövt att göra "skitjobben" inom området först.

Exempelvis så var jag med förra veckan och anställde en projektledare. Personen har en relevant färsk utbildning från en högskola inom området. Men själva rekryteringen har skett helt internt. Personen i fråga arbetar just nu på vår 1 line support och är därmed känd av oss. Personen har visat sig vara duktig, intresserad och driven så nu när vi behöver en ny projektledare så var det rätt så självklart rekrytera internt. Det är betydligt lättare att rekrytera till vår 1 line support än att få tag i en projektledare.
Citera
2024-03-10, 11:35
Medlem
Citat:
Det är inte frågan om att vägra anställa det nyutexaminerade. Det är frågan om att anställa den man tror är bäst för företaget. Som nyutexaminerade kan man inte räkna med att få dröm jobbet på engång. Jag har varit med om att anställa ett antal personer med en bra utbildning som har behövt att göra "skitjobben" inom området först.

Exempelvis så var jag med förra veckan och anställde en projektledare. Personen har en relevant färsk utbildning från en högskola inom området. Men själva rekryteringen har skett helt internt. Personen i fråga arbetar just nu på vår 1 line support och är därmed känd av oss. Personen har visat sig vara duktig, intresserad och driven så nu när vi behöver en ny projektledare så var det rätt så självklart rekrytera internt. Det är betydligt lättare att rekrytera till vår 1 line support än att få tag i en projektledare.

Vilket totalt nonsenssvar.
Citera
2024-03-10, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Chefsbefattning på ett mellanstort nordiskt bolag inom IT.
Sade upp mig och jag har aldrig varit så nöjd med ett beslut som detta.
Lever livet och mår bättre än någonsin.
Jobbar lite när jag känner för det och då med något diametralt annorlunda.
Grattis! Det låter som ett bra val. Kan du (likt mig) tänka dig att göra comeback om IT-branschen förbättras i framtiden? Jag vill inte jobba med det nu då. Kanske lite sporadiskt, någon månad, fast utesluter det inte för all framtid. Jag gjorde fel val när jag valde universitetstudierna. ITn skulle ha fortsatt vara en hobby (har programmerat och hållt på väldigt länge) och det är väl sant att: "man ska inte jobba med sin hobby"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in