• 1
  • 2
2024-03-08, 19:18
Medlem
Var lger man blommor efter begravningen, ceremonin? r det vid kist/urngraven eller minneslunden
de alternativen som finns?
Citera
2024-03-08, 19:19
Medlem
Denoms avatar
Var vill du annars lgga blommor ngonstans? Jag har alltid lagt vid kstan.
Citera
2024-03-08, 19:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Var lger man blommor efter begravningen, ceremonin? r det vid kist/urngraven eller minneslunden
Ceremonin i kyrkan vid eller p kistan. Bestll blommor kransar mm via begravningsbyrn om du vill kra eget race. Annars funkar det med en hanblomma vid cermonin. Kolla in hur andra gr s r du safe.
Citera
2024-03-08, 19:37
Medlem
Devinivillas avatar
Lgg blommorna dr du tycker att det knns bst , antingen vid cermonin eller i minneslunden spelar inte s stor roll egentligen d allting kastas i princip direkt efter att allt r klart
Citera
2024-03-08, 22:11
Moderator
Maviels avatar
De brukar samla blommorna p en plats dr man kan beska eftert och se vem som lmnat blommor, lsa om dr finns kort eller s.
Citera
2024-03-10, 04:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Efter en begravningsgudstjnst lggs ibland inga ytterligare blommor utan gravsttning sker senare. Man tar farvl i kyrkan och antingen bestller man blommor genom florist eller s har man med sig en solitr blomma som man gr fram och lgger p kistan i samband med gudstjnstens slut. Officianten/prsten aviserar tydligt nr detta ska ske.

Ibland infaller dock jordfstning efter begravningen och d finns mjlighet att lgga blommor p kistan i jord, detta var vanligare frr och r fortfarande kutym i en del ortodoxa lnder.

Om det r urna s lgger man en blomma vid gravstenen eller vid den tillflliga minnesskylten (en gravsten kan ta 3 mn innan den r frdig) vid fridlysningen av gravplatsen. Ofta har begravningsbyrn ordnat ett inramat foto som str p platsen, i det fallet placerar man blomman framfr eller bredvid fotot.
Senast redigerad av TredjeDiket 2024-03-10 kl. 05:16. Anledning: Alkoholinducerad dyslexi
Citera
2024-03-10, 04:57
Medlem
Mullrets avatar
P det lokala krematoriet har de en plats de slnger alla verblivna blommor. Man tnker ju hur ondigt det r att bara hiva ivg ett berg av kransar och blommor direkt efter en ceremoni.

ven i mnniskans sista moment s r det slit-och-slng. Den avlidne eldas upp, blommorna slngs och sedan r det facebooktime fr resten.

Nattvak, landssorg eller annat har gtt ur tiden. Alla kan sklart inte ligga i pyramider, men nutidens mnniska har blivit fr rationell, en frbrukningsvara. De har ju kllsortering efter kremeringen, knns nstan som ett hn. Metallbitar lggs fr sig etc. Undrar hur de gr med sjlen?
Citera
2024-03-10, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
P det lokala krematoriet har de en plats de slnger alla verblivna blommor. Man tnker ju hur ondigt det r att bara hiva ivg ett berg av kransar och blommor direkt efter en ceremoni.

ven i mnniskans sista moment s r det slit-och-slng. Den avlidne eldas upp, blommorna slngs och sedan r det facebooktime fr resten.

Nattvak, landssorg eller annat har gtt ur tiden. Alla kan sklart inte ligga i pyramider, men nutidens mnniska har blivit fr rationell, en frbrukningsvara. De har ju kllsortering efter kremeringen, knns nstan som ett hn. Metallbitar lggs fr sig etc. Undrar hur de gr med sjlen?
Varfr lter du s bitter? Det r fantastiskt fint nr en kista r verst av blommor och kransar i kyrkan! Alla som r dr upplever det och tar in det och fr nrstende blir det ett minne fr resten av deras liv! Blommorna r en hedersbetygelse och ngot vackert fr att markera respekt och aktning. Dr i stunden.

"Av jord r du kommen.." (1 Mos 3:19) anknyter ju direkt till just det du skriver. Blommorna tergr till naturen och s gr ocks den bortgngnes jordiska kropp. Sjlen tar Gud hand om, den r metafysisk.
Citera
2024-03-10, 06:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Varfr lter du s bitter? Det r fantastiskt fint nr en kista r verst av blommor och kransar i kyrkan! Alla som r dr upplever det och tar in det och fr nrstende blir det ett minne fr resten av deras liv! Blommorna r en hedersbetygelse och ngot vackert fr att markera respekt och aktning. Dr i stunden.

"Av jord r du kommen.." (1 Mos 3:19) anknyter ju direkt till just det du skriver. Blommorna tergr till naturen och s gr ocks den bortgngnes jordiska kropp. Sjlen tar Gud hand om, den r metafysisk.

Bitter vet jag inte. Mer observant att vid slutstationen r det en rationell och klinisk avslutning av jordelivet, och tillhrande detaljer.
Citera
2024-03-10, 08:04
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bitter vet jag inte. Mer observant att vid slutstationen r det en rationell och klinisk avslutning av jordelivet, och tillhrande detaljer.

Vad har du sjlv gjort fr att gra dina begravningar mer personliga d? Jag tror att dom allra flesta inte vet hur mycket man sjlv kan gra utan tror att begravningsentreprenren mste gra allt fr att det skall g rtt till.

Den liknelse med pyramider r intressant, vi besker stra kyrkogrden ngon gng per r och frundras av dom enorma gravarna som Gteborgs stora kpmn kpte och tnker att sdana fr framtidens mnniskor inte se.

Men gr man en svng lngre bort s upptcker man att invandrare har tagit med sin begravningskultur med maffiga marmorgravar med guld, foton, ljus, bnkar och allmn verddigt uttryck.

Sjlv r jag inte noga med en grav, efter en kanske tv generationer s minns ingen en sjlv och en deprimerande vergiven grav r det enda som finns kvar.

D fredrar jag en minneslund och sledes ligger alla de mina i sdana. Vackert p alla helgon med alla ljusen och ingen vergiven deprimerande grav om 100 r, bara alla ljusen.
Citera
2024-03-10, 09:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Vad har du sjlv gjort fr att gra dina begravningar mer personliga d? Jag tror att dom allra flesta inte vet hur mycket man sjlv kan gra utan tror att begravningsentreprenren mste gra allt fr att det skall g rtt till.

Den liknelse med pyramider r intressant, vi besker stra kyrkogrden ngon gng per r och frundras av dom enorma gravarna som Gteborgs stora kpmn kpte och tnker att sdana fr framtidens mnniskor inte se.

Men gr man en svng lngre bort s upptcker man att invandrare har tagit med sin begravningskultur med maffiga marmorgravar med guld, foton, ljus, bnkar och allmn verddigt uttryck.

Sjlv r jag inte noga med en grav, efter en kanske tv generationer s minns ingen en sjlv och en deprimerande vergiven grav r det enda som finns kvar.

D fredrar jag en minneslund och sledes ligger alla de mina i sdana. Vackert p alla helgon med alla ljusen och ingen vergiven deprimerande grav om 100 r, bara alla ljusen.

Kostar ju en slant varje r hlla en gravplats. Stora familjegravar kostar skert mer n det smakar, nu med mindre antal krnfamiljer.

Det fr bli strssel i minneslunden. Ngot strre avtryck rcker nog inte livsgrningen till
Citera
2024-04-03, 20:45
Medlem
Hr ligger blommor bde p kistan nr den gravstts och vid graven s att sga.

https://www.youtube.com/watch?v=tNtsGQ_yxtM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in