Citat:
Tack för det moraliska stödet!Jag har haft en och annan diskussion med Paponim i den här tråden. Åsiktsmässigt står vi långt ifrån varandra, men jag hyser stor respekt för hans (rätt övertygad om könet) kunskaper om Nordkorea. Skulle tro att han varit gäststuderande på Kim Il-sung universitetet i Pyongyang. För en sådan inbjudan bör han rimligen varit förtroendevald i någon kommunistisk ungdomsorganisation eller vänskapsförbund med Nordkorea.
Jag kan återgälda med att jag i min tur hyser stor respekt för dina kunskaper om Japan och dess historia. I ett forum som det här inger man respekt genom att försöka vara så sanningsenlig och ärlig som möjligt. Först då kan man påverka på riktigt och inte bara få medhåll av ryggdunkare.
Nu är Nordkorea knappast någon kommuniststat, snarare då en monarki där dessutom nuvarande ledaren Kim Jong-un faktiskt i stor utsträckning fördelat tillbaka makt till de som ska vara beslutande enligt konstitutionen. Detta till skillnad från pappan som tenderade att bara köra på och strunta i de valda organ som egentligen ska ha makten.
Men Nordkorea är verkligen fascinerande. I vilken annan stat ser man en 11-12-årig tjej som tronföljare, och som verkligen sätts i centrum i många ceremoniellt viktiga sammanhang. Ironiskt nog följde hon faktiskt inte med till "Skolbarnens Palats Mangyongdae" häromdagen, där hon ju verkligen hade kunnat möta jämnåriga. Det fick pappa Kim vackert sköta själv, kanske för att det annars skulle kunna inverka menligt på hennes status som kommande regent.
(Det här inlägget verkar aldrig ha blivit publicerat så jag gör ett nytt försök.)