Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag måste säga att jag har nog snöat in lite på The Moranbong Band. (Av rent politiskt intresse förstås. Det gäller att ta tillvara på de få inblickar man kan få i det slutna Nordkorea.)
Glatt och medryckande framförande.
Dom videorna du länkade till är tagna från den här YouTube-kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UCOjDX4zlqAp4JSelt-p3Eqw
Där hittar du flera 100 videor med Moranbong band, även hela konserter, och alla med undertexter på ett flertal språk inklusive engelska.
Dom här tjejerna var genuint jättepopulära under sin aktiva tid i Nordkorea. Dom hade närmast monopol på den populärmusikaliska scenen. Vart du kom, på restauranger, hotell, i tunnelbanan eller på TV var det dom som hördes/visades. Det hjälpte inte ens att hålla sig utomhus eftersom dom spelades på dom stora bildskärmarna som sitter lite varstans.
Runt 2014 ryktades det bland förståsigpåare i Sydkorea att ledaren (1a-fiolen) fått sådan idolstatus att Kim Jong-un kände sig hotad och plockat bort henne. Senare skulle det visa sig att hon egentligen drabbats av en inflammation i vänsterhanden p g a för mycket spelande...
Vad jag förstår var dom värnpliktiga musiksoldater, därav uniformerna. Efter att dom fullgjort sin 5-åriga värnplikt 2017 och avslutat med en mega-turné runt hela landet, upplöstes bandet. Inga kommersiella baktankar där inte...
Här kan du läsa om turnén 2017:
https://morandisco.wordpress.com/2017-09-13/
En helt osannolik historia som rentav skulle kunna platsa Guinness rekordbok...
Den där kanalen med Yeonmi Park bör man nog hoppa över om man inte vill få sig ett gott skratt som sen fastnar i halsgropen eftersom hon blivit en så tragisk figur. Hon är en mytoman som kan få ur sig vad som helst "I Nordkorea finns ingen ström så man får skjuta tågen för hand" (hos Joe Rogan).
Hon började som lynnig fjortisbimbo när hon flydde till Kina och blev sedan den mest betalda kändis-avhopparen. Hon har av lätt insedda skäl varit väldigt populär i USA ända tills hon nyligen började kritisera demokraterna för att likna Nordkorea genom att alla måste tycka lika om woke etc. Men just där har hon faktiskt ironiskt nog en poäng...
Skulle inte förvåna mig om hon plötsligt åker hem till Nordkorea igen, gör avbön och lägger in sig på avgiftning... Hon ser ut att må dåligt... Egentligen jättesöt och bara 29 år... Stackars människa...
Citat:
Utan tvekan intressanta videos. Vad jag förstår är de inte fejkade men andra kanske har annan uppfattning.
Det mesta i Nordkorea är inte fejk. Om du tror det är du propagandaskadad (av Radio Free Asia etc). Jag har varit runt lite varstans på landet där och verkligen kollat efter i byarna. Allt är rent och prydligt och det ligger inga lik på gatorna (som Yeonmi hävdar). Däremot norrut på den ryska landsbygden kan det vara väldigt skräpigt med sophögar och annat... (sådan är kapitalismen...)