2024-03-09, 21:44
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
https://www.themoscowtimes.com/2023/03/13/russia-turns-to-womens-prisons-for-fresh-recruits-reports-a80470

https://www.newsweek.com/russia-recruiting-women-prisoners-war-after-large-troop-losses-reports-1787673

Ok, tack. Så enligt Newsweek och dess ryska "källa" har alltså 100 ryska kvinnliga fångar rekryterats till militären, oklart dock om de skickats till fronten.
Citera
2024-03-09, 21:48
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Gammal bild, han blev gripen för Sovjetflaggan är olaglig på något sätt.

Jupp. Polen ska ha tydligen (om mitt minne minns rätt) förbjudit fascistiska, totalitära och kommunistiska symboler 2011 med ändring av lagen 2017 som inkluderade sovjet-symbolik och som vanligt fick ryskt gnäll över sig.
Citera
2024-03-09, 21:50
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Är det bekräftat att ryssarna nyligen slagit ut två patriotbatterier?
Citera
2024-03-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Ok, tack. Så enligt Newsweek och dess ryska "källa" har alltså 100 ryska kvinnliga fångar rekryterats till militären, oklart dock om de skickats till fronten.
Ryssland/Sovjetunionen har ju en historia av att använda kvinnliga soldater.

Varför gör ni en stor sak av kvinnliga soldater i Ukraina? Alla västländer har kvinnliga soldater i sin armé. Vad är det som är så ovanligt?
Citera
2024-03-09, 21:54
Medlem
Citat:
Vad har du för tidsram på det fetade, 2036?

Du tror inte det jobbas på detta överallt? Bara kolla nammo som 3-dubblade sin artilleri produktion 2023 och ska dubbla den igen.

Självklart producerar MBDA storm shadows/Scalp mycket snabbare nu.

Det rör på sig hela tiden angående detta.

Ryssland har noll chans att stå emot. 2024 kommer nog inte Ukraina kunna börja driva ut ryssen, men fortsätta att blöda ut dem orde tligt.

2025 tror jag Ryssland kommer tryckas ut ur Ukraina vare sig de vill eller inte. Det kommer fullständigt spruta in vapen till Ukraina då.

Bara det senaste inköpet av 800.000 artillerigranater kommer göra riktigt ont, bara veckor kvar till det ska levereras läste jag. Ger Europa lite andrum för att öka sin produktion ytterligare.
Citera
2024-03-09, 21:57
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ryssland/Sovjetunionen har ju en historia av att använda kvinnliga soldater.

Varför gör ni en stor sak av kvinnliga soldater i Ukraina? Alla västländer har kvinnliga soldater i sin armé. Vad är det som är så ovanligt?

Sovjeterna hade väl ett par erkänt skickliga kvinnliga krypskyttar som ställde till det för tyskarna i österled.

Personligen anser jag att kvinnor inte har vid fronten att göra, särskilt inte i den typ av skyttegravskrig som nu är. Men vad ska ukrainarna göra, de är desperata och skickar vad de har. En tragedi.
Citera
2024-03-09, 21:58
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Du tror inte det jobbas på detta överallt? Bara kolla nammo som 3-dubblade sin artilleri produktion 2023 och ska dubbla den igen.

Självklart producerar MBDA storm shadows/Scalp mycket snabbare nu.

Det rör på sig hela tiden angående detta.

Ryssland har noll chans att stå emot. 2024 kommer nog inte Ukraina kunna börja driva ut ryssen, men fortsätta att blöda ut dem orde tligt.

2025 tror jag Ryssland kommer tryckas ut ur Ukraina vare sig de vill eller inte. Det kommer fullständigt spruta in vapen till Ukraina då.

Bara det senaste inköpet av 800.000 artillerigranater kommer göra riktigt ont, bara veckor kvar till det ska levereras läste jag. Ger Europa lite andrum för att öka sin produktion ytterligare.

Jag är skeptisk, låter som sedvanliga fantasier från er sida.
Citera
2024-03-09, 22:03
Medlem
Citat:
Sovjeterna hade väl ett par erkänt skickliga kvinnliga krypskyttar som ställde till det för tyskarna i österled.

Personligen anser jag att kvinnor inte har vid fronten att göra, särskilt inte i den typ av skyttegravskrig som nu är. Men vad ska ukrainarna göra, de är desperata och skickar vad de har. En tragedi.
Det kan du ju tycka, och eftersom du tycker så mycket, tycker du inte att det är märkligt att ryssarna påstår att Ukrainas flygvapen är utslaget?
Citera
2024-03-09, 22:09
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Tror vad du vill. Men det är ju klart att Europa inte kommer acceptera att Ukraina förlorar. Vi har ju lyxen av att vi bara betalar med pengar och slipper betala med liv så som Ukraina gör.

Hoppas på Gripen snart.

Även om jag önskar att resen av Europa går ihop och ger ryssjäveln storstryk, så är ledarna (särskilt syltryggen Scholtz) fega som fan.

Och innan någon frågar, ja, jag är beredd att åka till fronten NÄR Finland eller Sverige kallar (beroende på vilket land är först i och med dubbel medborgarskap. Intresse finns och jag är del av finska reserven).

I första omgången förintar väst alla ryska kärnvapen installationer i en blixtattack i och med att alla installationer är i vetskap hos väst. De vet var varenda u-båt, avfyringsramp och missilanläggning finns.

Fire up and let it go!
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-03-09 kl. 22:13.
Citera
2024-03-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Av de 8 Archer som Ukraina fått är redan minst en och troligen två utslagna utan några som helst bevis för deras verkan. Och det där med sniper vapen handlar enbart om att Archern enbart funkar som tänkt i Ukraina med Excalibur ammunition.

Har du några länkar där man kan läsa/se om dessa förluster av Archers?
Det är inte så att jag misstror dig eller så men Ryssen hävdade att de slogs emot Archer redan hösten 2022 så något bevis på att de är utslagna vore fint.
Citera
2024-03-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
I första omgången förintar väst alla ryska kärnvapen installationer i en blixtattack i och med att alla installationer är i vetskap hos väst. De vet var varenda u-båt, avfyringsramp och missilanläggning finns.
Vi får nog tacka gud för att du inte är militär om du tror att ovanstående är möjligt att lätt slå ut!
Citera
2024-03-09, 22:21
Medlem
Citat:
Är det bekräftat att ryssarna nyligen slagit ut två patriotbatterier?
Nej. Det ser ut som om de förmodligen träffat två lavetter för ett luftfvärnsbatteri, förmodligen var det lavetter till IRIS-T SLM med support som blev sprängd.
Klantigt av Ukraina att ha två lavetter nära varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in