2024-03-09, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Låter sjukt trist men vi är alla olika🙂
Allas dröm är inte att skotta snö,klippa gräs, räfsa löv, skrapa målarfärg, rensa rabatter eller rensa stuprännor,
Att bo i lägenhet har sina för och nackdelar, den stora fördelen är att får tid till annat än underhåll och trädgårdsarbete.
Men smaken är som baken, själv gillar jag att kunna gå ut på en trall eller gräsmatta och skotta snö bekommer mig inte.
Citera
2024-03-09, 12:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Idiot.. Du har ingen hävstång på din bostad eftersom du betalat av lånet.

Pengarna du betalat lånet med kostar dig 10% per år i alternativkostnad.

Alltså torskar du ca 500kkr per år under antagandet att din bostad kostat 5mkr.

Dyrt att köpa bostad. Bättre att hyra. Jag tjänar 500kkr per år på att hyra.

Det här med kommunister och ekonomi går inte riktigt ihop.

1. Jag hade hävstång innan jag betalade av lånet.

2. Det finns inga garantier till 10% avkastning på börsen.

3. Historisk avkastning är inte lika med framtida avkastning.

4. Du tjänar inte på att hyra på längre sikt. Du får betala någon annans räntor bara.
Citera
2024-03-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Så kan det vara men det behöver inte vara så tack vare privata hyresvärdar som vill ha trygga säkra kort som hyresgäster. Det är ingen slump att den andra varianten främst bor i allmännyttans bostäder. Denna möjlighet finns över hela Sverige, i alla hålor och alla storstäder.

Sedan, vad menar du med håla? Min personliga bostadsreferens är att min bostad inte får befinna sig längre än 2 mil till närmsta storstads centrumkärna. Läs även mitt svar till MannenP här nedan.

Ni är helt klart ett spännande gäng här. Är det något som är begränsat så är det din insyn och erfarenhet. Det är fullt möjligt att bo fräscht i bra område med låga utgifter och i villa med stort garage OCH tomt i storlek värd namnet.

DaKittler ovan drog in Dacia som en jämförande variabel. Därav undrar jag om vi ska dra någon slutsats av att de områden jag själv bott i ofta har nyare och dyrare bilmodeller på parkering och garageuppfarter? Är det ett tecken på trist, begränsat och förutsägbart? Att vi bor i en håla och är glada över att ingen vill ha så låg livskvalitet som oss? Jag menar att ni behöver vidga era vyer lite, kanske begränsar ni er mer än ni behöver i ert bostadsval på grund av att ni har en felaktig förförståelse för vad man kan få för pengarna.

Jag har svårt att se någon stad i Sverige som storstad.

Du kan köpa en fin villa som är relativt nybyggd med sjöutsikt mindre än 2 mil från tex Norrköping för knappt 4 msek.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-svartinge-norrkopings-kommun-hasselbacken-3c-20544739

För mig, och de flesta andra, är det dock total vischa och helt ointressant. Att det är mindre än vad en sjaskig lgh i närförort till Stockholm på 80 kvm kostar visar att gemene man tycker som jag
Citera
2024-03-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här med kommunister och ekonomi går inte riktigt ihop.

1. Jag hade hävstång innan jag betalade av lånet.

2. Det finns inga garantier till 10% avkastning på börsen.

3. Historisk avkastning är inte lika med framtida avkastning.

4. Du tjänar inte på att hyra på längre sikt. Du får betala någon annans räntor bara.

1. Det spelar ingen roll att du hade det. Det som spelar roll är om du har det när du säljer. Vilket du inte har.

2. Du förlorar 500k per år i avkastning.

3. Jo

4. Jag tjänar 500k per år på att hyra och du förlorar 500k per år.
Citera
2024-03-09, 15:18
Medlem
Citat:
1. Det spelar ingen roll att du hade det. Det som spelar roll är om du har det när du säljer. Vilket du inte har.

3. Jo

Du förlorar pengar för varje dag du inte bor i ett tält i skogen. Du förlorar pengar varje gång du inte köper mat från Eldorado och lägger mellanskillnaden på börsen. Du förlorar pengar för varje dag du inte enkom äter ris
Citera
2024-03-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Du förlorar pengar för varje dag du inte bor i ett tält i skogen. Du förlorar pengar varje gång du inte köper mat från Eldorado och lägger mellanskillnaden på börsen. Du förlorar pengar för varje dag du inte enkom äter ris

som sagt du har förlorat 500k varje år du ägt din bostad
Citera
2024-03-09, 18:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Pga att jag inte betalar ränta så får jag pengar över jag kan placera på börsen och där ligger hyrestorskar i lä som måste betala dyra hyror och någon annans ränta.

Citat:
Hur har du räknat nu? Var har du en sådan säker utdelning? Det fordrar ju att hyresgäster är mångmiljonärer, men det skulle jag säga är ytterst sällsynt.

Citat:
3. Jo

Citat:
Dyrt att köpa bostad? Det håller jag inte med om. De flesta bostäder är väldigt billiga i det här landet. Det finns gott om prisvärda begagnade bostäder ute på hemnet.

Hur tjänar du 500 k säkert. Vad har du då investerat i? Guld?
Citera
2024-03-09, 18:51
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
För mig, och de flesta andra, är det dock total vischa och helt ointressant. Att det är mindre än vad en sjaskig lgh i närförort till Stockholm på 80 kvm kostar visar att gemene man tycker som jag
De flesta bor inte i en närförort i till Stockholm, och jag tvivlar på att de flesta önskar att de gjorde det, men de som gör det har ofta bättre betalt än resten av sverige
Citera
2024-03-09, 20:59
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
"långt ifrån säkert"... "lika gärna bli..."

Nja... det ska till något väldigt oförutsett för att riksbanken inte ska implementera stadiga räntesänkningar genom hela andra halvåret.
Inget vet väl egentligen om man är vid liv vid den här tiden imorgon... men det är högst sannolikt. Ditt resonemang om "lika gärna bli" är helt fel då sannolikheteten för räntesänkningar är mycket högre än uteblivna räntesänkningar, baserat på nuvarande och historiska data.

Sänker man räntan, ökar inflationen allt annat lika.
Jag skulle gissa att ingen RBdirektion är intresserad av att begå samma misstag två gången i synnerhet inte så här nära i tid
Citera
2024-03-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
De flesta bor inte i en närförort i till Stockholm, och jag tvivlar på att de flesta önskar att de gjorde det, men de som gör det har ofta bättre betalt än resten av sverige

Att prisbilden är så extremt mycket högre i Sthlm än andra svenska städer talar sitt tydliga språk.
Senast redigerad av DaKittler 2024-03-09 kl. 22:49.
Citera
2024-03-09, 23:20
Medlem
Citat:
Att prisbilden är så extremt mycket högre i Sthlm än andra svenska städer talar sitt tydliga språk.
Vad talade det för språk?
Att majoriteten av Sveriges befolkning vill bo i en förort till Stockholm?
Lite full nu, så jag kunde inte förstå vad som var så tydligt.
Citera
2024-03-10, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Allas dröm är inte att skotta snö,klippa gräs, räfsa löv, skrapa målarfärg, rensa rabatter eller rensa stuprännor,
Att bo i lägenhet har sina för och nackdelar, den stora fördelen är att får tid till annat än underhåll och trädgårdsarbete.
Men smaken är som baken, själv gillar jag att kunna gå ut på en trall eller gräsmatta och skotta snö bekommer mig inte.

Tror inte jag klarar av att bo i en lägenhet igen om jag inte måste när jag blir gammal. Detta jävla dunsandet i golvet hos grannar. Vad är detta för fenomen? Det dunsas varje kväll som om de flyttar möbler eller lyfter vikter. Kan man inte sova har man ingen livskvalitet. Det betalar jag gärna dyra huslån för få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in