2024-03-09, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vad är sjukt trist, att ha pengar på banken? Att bo fräscht i bra område till låg utgift?
Ja typ så. Det känns som en förutsägbar och väldigt begränsad tillvaro jämfört med att bo i ett fint stort hus med tomt, uteplats och stort garage.
Citera
2024-03-09, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaielo2020
Hittade riktigt mardrömsexempel.

https://www.booli.se/bostad/720350

Denna lägenhet har ny legat ute i 190+ dagar till försäljning. Dom som bor där nu har bott där kortare tid än 3 år (2021). Dom köpte den för 11.2 milj. Avgiften ligger på 12000/mån.

Liknande lägenhet i samma förening såldes i augusti förra året för 7 miljoner.

Även om det så klart kan skilja i hur lgh ser ut invändes så är 4 miljoner back rätt rejält.

Igår kom FI men denna intressanta rapport:
https://fi.se/contentassets/0bca26d6822a408abf81273a6e4da176/bolanerapport-den-svenska-bolanemarknaden.pdf

Enligt rapporten är det en hel del människor som har ett överskott på 2000 kr i månaden. Hur länge står folk ut med det här? Även om räntesäkning från riksbanken sker kommer och den landar på låt säga 3% så är fortfarande boräntorna runt 3.5-4%. Svårt att se hur bostadsmarknaden inte ska ned och anpassas till det nya ränteläget. Kikat igenom ca 150 brf årsredovisningar och dom flesta har alla lån om satta under detta år vilket borde leda till att även avgiften läggs i linje nya räntenivån.

ja vem vill betala 11 miljoner eller ens 7 miljoner för att få ökade kostnader på 150k om året. detta är ju bara en hyresrätt
Citera
2024-03-09, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det har ju såklart alltid varit en dålig affär att bo i en HR vs en BR eftersom eventuellt överskott i en brf tillfaller BR-ägaren och inte behöver betala nån avkastning till den som äger fastigheten. Att detta ens behöver nämnas är ju såklart ett stort underkänt till den här jävla tråden.

Du lever i en bubbla. Är det låga avgifter du söker så är det per definition sämre områden du väljer att bo i. Helt ok, det är din preferens.

har du räknat på hur mycket banken profiterat på dig?

köper man en bostad för 5mkr och tar maxlån, så har man efter 30 år betalat nästan 5mkr i ränta, vid 5%, även när man amorterat av samtidigt.
Citera
2024-03-09, 06:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
har du räknat på hur mycket banken profiterat på dig?

köper man en bostad för 5mkr och tar maxlån, så har man efter 30 år betalat nästan 5mkr i ränta, vid 5%, även när man amorterat av samtidigt.

Vad har en "hyreshuskommunist" betalat till hyresvärden under samma period?

Nu har ju räntan inte varit 5% utan betydligt lägre under en lång tidsperiod i över 20 års tid. De senaste åren innan den senaste räntehöjningen har bostadsägare legat på under 1% netto efter ränteavdrag. Det gjorde jag själv väldigt länge och därför kunde jag också amortera bort alla bolån.

Vad fick en "hyreshuskommunist" för hyra under samma period och vad hände med den under samma period?
Citera
2024-03-09, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vad är sjukt trist, att ha pengar på banken? Att bo fräscht i bra område till låg utgift?

Barf och DaKittler får dela på svaret.
Jag söker inte låga avgifter, jag söker låga utgifter.
Låga utgifter är alltid en "bra affär" oavsett om det är hyresrätt eller äganderätt.

Det låter som att ni i argumentation lutar er mot sådana självklara antaganden som ligger bakom spekulationssköp, att äganderätt ska skena i pris och utgifterna man har för amortering, ränta, reparationer och underhåll är en fis i rymden mot den härliga vinst man kasserar in vid försäljning.

Historiskt sett, fram till ganska nyligen, har bostadsköp inte varit en pensionsförsäkring. Just nu vilar en skugga över äganderätt, särskilt mörk skugga över nyprod/BRF och den kommer nog ligga där ett tag.

Jag har alltid bott fräscht och billigt i områden med skötsamma svenskar som arbetar eller är pensionärer, den preferensen duger inte för Barf - noterat.

Er kunskap om hyresmarknaden på riksnivå verkar rätt svag, man skulle kunna tro att ni är Stockholmare. Svensk hyresmarknad består inte bara av kommunala bostadsbolag med flera års köer. Det finns gott om privata hyresvärdar också, med låg hyressättning, som hyr ut till vem de vill och många (de flesta?) av dem tar gärna emot en person som signalerar god socioekonomisk standard och man slipper orten som granne.

Bor du så att det är billigt i bra områden och lätt att få HR så bor du i en håla. Där är det snorbilligt i såväl HR som BR. Detta för att folk i gemen tycker att det är låg livskvalitet att bo i en håla. Men kul för dig om du gillar det. Vissa gillar att köra en begagnad Dacia också och även det är fördelaktigt ekonomiskt
Citera
2024-03-09, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ja typ så. Det känns som en förutsägbar och väldigt begränsad tillvaro jämfört med att bo i ett fint stort hus med tomt, uteplats och stort garage.

Men många av dem som du beskriver var tvungna att söka nödhjälp i form av elsocialbidrag bara för något år sedan. Läser i dagarna att en hel del av dem har kvar 2000 kr i månaden när bostaden är betald.

Inte låter det precis som en fri tillvaro att vara ränteslav.

Alla är vi olika och gör som vi vill men nog känns det tryggt att nu kunna sitta med en packe bankaktier och invänta detta månads slut när bolånebankernas rekordvinster ska delas ut. Trist, tja kanske men man måste få ha det lite trist ibland.
Citera
2024-03-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Men många av dem som du beskriver var tvungna att söka nödhjälp i form av elsocialbidrag bara för något år sedan. Läser i dagarna att en hel del av dem har kvar 2000 kr i månaden när bostaden är betald.

Inte låter det precis som en fri tillvaro att vara ränteslav.

Alla är vi olika och gör som vi vill men nog känns det tryggt att nu kunna sitta med en packe bankaktier och invänta detta månads slut när bolånebankernas rekordvinster ska delas ut. Trist, tja kanske men man måste få ha det lite trist ibland.
Det är en väldigt liten del av de som äger hus som hamnat i den situationen. Det finns garanterat fler som söker soc bidrag i hyresrätt men av lite andra orsaker.
Citera
2024-03-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har en "hyreshuskommunist" betalat till hyresvärden under samma period?

Nu har ju räntan inte varit 5% utan betydligt lägre under en lång tidsperiod i över 20 års tid. De senaste åren innan den senaste räntehöjningen har bostadsägare legat på under 1% netto efter ränteavdrag. Det gjorde jag själv väldigt länge och därför kunde jag också amortera bort alla bolån.

Vad fick en "hyreshuskommunist" för hyra under samma period och vad hände med den under samma period?

har du betalat av lånet så har du gjort bort dig eftersom börsen avkastar långt mer.

alternativkostnaden för ditt lån på 5mkr är 500kr om året i avkastning, lågt räknat.

vi mer intelligenta människor får alltså betalat för att bo eftersom våra pengar ligger på börsen.
Citera
2024-03-09, 09:37
Medlem
Citat:
Hur ligger fonder/aktier realt?

Sedan 1 jan 2016. Blir ännu groteskare siffror om du går tillbaka längre, bortsett från guld.
Dessa kommer att fortsätta springa ifrån bostäder i många år.

Guld: 102 % (+52 % realt)
Omxgi: 138 % (80 % realt)
Nasdaq: 221 % (exkl utdelningar) (143 % realt)
Bitcoin: 19141 % (14 594 % realt).
Citera
2024-03-09, 09:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
har du betalat av lånet så har du gjort bort dig eftersom börsen avkastar långt mer.
Nej det har jag inte, eftersom jag sparat både på börsen och betalat av lånet. Så låga räntor har det varit att jag haft råd med både och.

Citat:
alternativkostnaden för ditt lån på 5mkr är 500kr om året i avkastning, lågt räknat.
Problemet är att du som hyreshuskommunist inte får någon hävstång utan får ta av din inkomst, så du har blivit ifrånåkt av alla oss som ägt bostad i 20+ år hur du än räknar, även om börsen gett mer avkastning i %.

Citat:
vi mer intelligenta människor får alltså betalat för att bo eftersom våra pengar ligger på börsen.
Nej det är inte intelligent att låta någon annan äga ens bostad. Det bästa är att äga den själv sedan kan man själv välja hur man vill göra med sina pengar och inte låta någon annan bestämma det.
Citera
2024-03-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det har jag inte, eftersom jag sparat både på börsen och betalat av lånet. Så låga räntor har det varit att jag haft råd med både och.

Problemet är att du som hyreshuskommunist inte får någon hävstång utan får ta av din inkomst, så du har blivit ifrånåkt av alla oss som ägt bostad i 20+ år hur du än räknar, även om börsen gett mer avkastning i %.

Nej det är inte intelligent att låta någon annan äga ens bostad. Det bästa är att äga den själv sedan kan man själv välja hur man vill göra med sina pengar och inte låta någon annan bestämma det.

Idiot.. Du har ingen hävstång på din bostad eftersom du betalat av lånet.

Pengarna du betalat lånet med kostar dig 10% per år i alternativkostnad.

Alltså torskar du ca 500kkr per år under antagandet att din bostad kostat 5mkr.

Dyrt att köpa bostad. Bättre att hyra. Jag tjänar 500kkr per år på att hyra.
Citera
2024-03-09, 11:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Bor du så att det är billigt i bra områden och lätt att få HR så bor du i en håla. Där är det snorbilligt i såväl HR som BR. Detta för att folk i gemen tycker att det är låg livskvalitet att bo i en håla. Men kul för dig om du gillar det. Vissa gillar att köra en begagnad Dacia också och även det är fördelaktigt ekonomiskt

Så kan det vara men det behöver inte vara så tack vare privata hyresvärdar som vill ha trygga säkra kort som hyresgäster. Det är ingen slump att den andra varianten främst bor i allmännyttans bostäder. Denna möjlighet finns över hela Sverige, i alla hålor och alla storstäder.

Sedan, vad menar du med håla? Min personliga bostadsreferens är att min bostad inte får befinna sig längre än 2 mil till närmsta storstads centrumkärna. Läs även mitt svar till MannenP här nedan.

Citat:

Ni är helt klart ett spännande gäng här. Är det något som är begränsat så är det din insyn och erfarenhet. Det är fullt möjligt att bo fräscht i bra område med låga utgifter och i villa med stort garage OCH tomt i storlek värd namnet.

DaKittler ovan drog in Dacia som en jämförande variabel. Därav undrar jag om vi ska dra någon slutsats av att de områden jag själv bott i ofta har nyare och dyrare bilmodeller på parkering och garageuppfarter? Är det ett tecken på trist, begränsat och förutsägbart? Att vi bor i en håla och är glada över att ingen vill ha så låg livskvalitet som oss? Jag menar att ni behöver vidga era vyer lite, kanske begränsar ni er mer än ni behöver i ert bostadsval på grund av att ni har en felaktig förförståelse för vad man kan få för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in